مصرف مواد نیروزا سبب کاهش باروری می شود

 عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با انتقاد از افزایش مصرف مواد نیروزا به خصوص در بین ورزشکاران، گفت: مصرف این مواد می تواند سبب کاهش باروری شود.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، دکتر معرفت غفاری نوین روز سه شنبه در نشست خبری عوامل حفظ باروری و تهدیدکننده آن، اظهار کرد: متولیان باید اقدامات جدی تری برای کاهش مصرف این مواد به عمل آورند تا شاهد عوارض ناشی از مصرف آنها در جامعه نباشیم.
وی، عفونت ها، سبک زندگی، نوع تغذیه، آلاینده های محیطی و استفاده از لوازم آرایشی را از عوامل تهدیدکننده باروری دانست و گفت: عفونت ها می توانند بر قدرت باروری در مردان و زنان تاثیر بگذارند و سبب کاهش اسپرم در مردان و بسته شدن لوله رحم در زنان شوند.
غفاری نوین با اشاره به اینکه آلاینده های محیطی مانند منواکسیدکربن می تواند در قدرت باروری افراد تاثیرگذار باشد، گفت: همچنین استرس، می تواند تولید اسپرم و تخمک را کم یا متوقف کند.
وی یکی دیگر از عوامل تهدیدکننده در باروری افراد را افزایش سن باروری اعلام کرد و گفت: هرچه سن مردان افزایش می یابد تعداد و کیفیت اسپرم آنان کاهش خواهد یافت.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: برخی مشاغل مانند رانندگی، آرایشگری، نانوایی و اشتغال در پمپ های بنزین می تواند تاثیر منفی روی تولید اسپرم داشته باشد.

** تاثیر اسیدهای چرب ترانس روی ناباروری مردان 
عضو هیات علمی پژوهشگاه فناوری نوین علوم زیستی ابن سینا گفت: امروزه شواهد علمی کافی داریم که میزان بالای اسیدهای چرب ترانس می تواند روی ناباروری مردان موثر باشد.
دکتر لادن گیاهی در مورد اثر موادغذایی تراریخته بر باروری اظهار کرد: متولیان امر نسبت به این موضوع حساس نیستند. 
وی با اشاره به اینکه شیوع ناباروری در کشور در حال افزایش است، ادامه داد: متولیان باید اقدامات جدی تری در این زمینه انجام دهند. 
گیاهی بر تاثیر نوع تغذیه بر باروری تاکید کرد و گفت: هیچ کدام از نهادهایی که متولی امر غذا و تغذیه هستند، نسبت به این موضوع توجه کافی ندارد.
وی ادامه داد: عوامل خطر مربوط به بیماری دیابت و بیماری های قلبی عروقی را بارها شنیده ایم اما عوامل تغذیه ای و ریزفاکتورهای تهدیدکننده باروری چندان مورد توجه قرار نگرفته اند بنابراین این روند باید تغییر کند.
گیاهی اظهار کرد: بررسی صورت گرفته در سال 1388 نشان می دهد که 21 درصد جمعیت بین 15 تا 44 سال که جمعیت بارور کشور را تشکیل می دهند، به بیش از سه ریزفاکتور مرتبط با بیماری های مزمن مبتلا هستند و درحال حاضر وضعیت بدتر شده است.

به اشتراک گذاری:

درج نظر

تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.