مصرف آسپرین پس از سکته مغزی خفیف موثر است

نتیجه یک مطالعه نشان می دهد که پس از وقوع سکته مغزی خفیف، مصرف آسپرین خطر پیامدهای سکته همچون معلولیت را کاهش می دهد.به گزارش ایرنا از پایگاه اینترنتی گاردین، پژوهشگران دانشگاه آکسفورد می‌گویند که با وجود اطلاع پزشکان از اهمیت تجویز آسپرین در موارد سکته، اما تازه ترین تحقیقات اهمیت مصرف فوری آسپرین بعد از موارد سکته مغزی خفیف را بیش از پیش روشن کرده است.

به گفته محققان، مصرف فوری آسپرین بعد از بروز علائم هشدار، خطر معلولیت های مادام‌العمر یا مرگ را به میزان 70 تا 80 درصد کاهش می‌دهد.
پژوهشگران دانشگاه آکسفورد 15 تحقیق درباره تاثیر آسپرین در سکته مغزی را که روی 56 هزار بیمار انجام شده بود، بررسی کردند و دریافتند که بیشترین فایده آسپرین در هفته‌های اول بعد از سکته مغزی است.
در موارد سکته مغزی خفیف و توقف موقت خون‌رسانی به مغز (TIA) ، جریان خون و اکسیژن به مغز قطع و باعث بروز علائمی مانند بی‌حسی و ناتوانی شدید دست و پا و یا مشکلات بینایی و حرف زدن می‌شود.
قطع موقت خون‌رسانی به مغز معمولا کمتر از 24 ساعت طول می‌کشد و علائم آن نیز معمولا در عرض 10 تا 60 دقیقه مرتفع می‌شود.
در سکته خفیف مغزی، علائم بیشتر از 24 ساعت طول می‌کشد اما اغلب در چند روز برطرف می‌شوند.
اما در هر دو مورد، خطر پیامدهای سکته مغزی که باعث آسیب ماندگار می‌شود، در چند روز نخست پس از این حملات، بیشترین میزان است.
آسپرین علاوه بر اثر ضد درد و التهاب، خاصیت رقیق‌ کردن خون را دارد، از این رو در بیماری‌هایی که منشاء آن لخته شدن خون در رگ‌هاست؛ مانند سکته مغزی و قلبی، آسپرین یکی از مهمترین ارکان درمان است.
پروفسور پیتر رانول که این تحقیق را سرپرستی کرد، گفت: یافته‌های ما تاثیر درمان فوری در سکته مغزی خفیف و در قطع موقت خون‌رسانی به مغز را ثابت می‌کند و نشان می‌دهد که آسپرین مهمترین رکن آن است.'
به گفته رانول، این یافته‌ها برای پزشکان هم مفید است؛ در صورت سکته مغزی خفیف یا قطع موقت خون‌رسانی به مغز، پزشکان باید بی درنگ درمان با آسپرین را شروع کنند و منتظر بررسی و ارزیابی‌های تخصصی نمانند.'
وی ادامه داد: اهمیت درمانی آسپرین 'بسیار دستکم گرفته شده است' و تجویز آن گاه با تاخیر انجام می‌شود.
متخصصان در عین حال تاکید دارند که مصرف آسپرین جایگزین مراقبت و درمان‌های طبی نیست و هر کس که علائم قطع موقت خون‌رسانی به مغز را داشت باید بلافاصله با اورژانس تماس بگیرد. 

به اشتراک گذاری:

برچسب ها: دارو مغز سکته

درج نظر

تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.