دو سوم ضایعات مفصلی ناشی از آموزش و اجرای نادرست حرکات ورزشی است

 استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: حدود دو سوم ضایعات مفصلی در افراد، ناشی از آموزش اشتباه و اجرای نادرست حرکات ورزشی است.به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، دکتر اسماعیل ابراهیمی روز یکشنبه در نشست خبری نخستین سمینار تازه های فیزیوتراپی ورزشی ایران در جمع خبرنگاران افزود: پارگی رباط صلیبی در ورزشکاران از شایع ترین صدمات و آسیب های ورزشی است و میزان شیوع آن در زنان ورزشکار بیشتر از مردان است که بیشتر در اثر انجام حرکات نادرست ورزشی بروز می کند.

وی با بیان اینکه مبتلایان به آرتروز باید روزانه به طور منظم ورزش و فعالیت های حرکتی انجام دهند، ادامه داد: تمامی حرکات ورزشی باید زیرنظر متخصصان و فیریوتراپیست های ورزشی انجام شود تا میزان صدمات و آسیب های مفصلی به این بیماران کاهش یابد.
استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران همچنین بی تحرکی مفاصل و انجام حرکات نادرست و غیراصولی را از مهمترین علل ابتلا به بیماری آرتروز عنوان کرد و یادآور شد: تحرک و فعالیت های فیزیکی مانند پیاده روی در زمین صاف یا حرکات ورزشی درست و اصولی از مهمترین اقداماتی است که مبتلایان به آرتروز می توانند برای جلوگیری از پیشرفت بیماری انجام دهند. 
رییس انجمن فیزیوتراپی ایران با بیان اینکه انجام حرکات ناصحیح می تواند به مرور زمان سبب مشکلات فیزیکی شود، اظهار کرد: علاوه بر بیماران، افراد سالم نیز نباید بیش از 20 دقیقه بدن خود را در یک وضعیت فیزیکی خاص نگه دارند و لازم است مرتب بدن خود را تغییر وضعیت دهند تا دچار آسیب عضلانی و اسکلتی نشوند.
ابراهیمی توصیه کرد: بهتر است افراد در هر شغلی که هستند، هر 20 دقیقه وضعیت فیزیکی بدن خود را تغییر دهند و چند قدم راه بروند زیرا استخوان بندی و غضروف های بدن با تحرک زنده می مانند.
استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران تکرار حرکات متوالی و تکراری در مدت طولانی را از دیگر علل ایجاد آرتروز عنوان کرد و افزود: نشستن های طولانی مدت یا حرکت مفاصل به صورت تکرارشونده در برخی مشاغل سبب فشار به مفاصل و تخریب و صدمه بافت اطراف مفاصل می شود و فرد را به آرتروز مبتلا می کند.
ابراهیمی با اشاره به اینکه بسیاری از افراد 'خالی کردن زانو' را هنگام راه رفتن تجربه کرده اند، گفت: زنان به دلیل وضعیت آناتومی بدن بیش از مردان از این مشکل رنج می برند و این در شرایطی اتفاق می افتد که عضلات چهار سر زانو که کنترل حرکات و راه رفتن را برعهده دارند، ضعیف می شوند.
رییس انجمن فیزیوتراپی ایران افزود: خالی کردن زانو نیاز به درمان جراحی ندارد و می توان با انجام حرکات ورزشی و تقویت عضلات چهار سر زانو آن را درمان کرد. 
نخستین سمینار تازه های فیزیوتراپی ورزشی ایران در روزهای هفتم و هشتم آبان ماه در هتل المپیک برگزار می شود. 

به اشتراک گذاری:

برچسب ها: ورزش

درج نظر

تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.