سرنخی تازه برای جلوگیری از تولد نوزاد ناقص از مادر مبتلا به دیابت

محققان به سرنخ های تازه ای برای جلوگیری از تولد نوزاد ناقص از مادران دیابتی دست یافتند.به گزارش روز جمعه گروه علمی ایرنا از یورک الرت، بسیاری از مادران مبتلا به دیابت که تحت کنترل قرار دارند، قادر به تولد نوزاد سالم هستند؛

 اما به طور کلی احتمال نقص هنگام تولد در نوزاد مادرانی که به دیابت مبتلا هستند، نسبت به مادران سالم بیشتر است و دلیل آن نیز اختلال در رشد و نمو جنین به دلیل سطح بالای گلوکز خون مادر دیابتی است. 
محققان مرکز دیابت جاسلین در آمریکا به سرنخ های تازه ای در رابطه با نقش گلوکوزامین در فرآیند رشد جنین دست یافتند؛ گلوکوزامین یکی دیگر از قندهایی است که در خون وجود دارد. 
مطالعه این محققان نشان می دهد چنانچه گلوکوزامین عملکردی مشابه گلوکز داشته باشد، می توان به راهکارهایی دست یافت که از نقص جنین جلوگیری شود.
نتایج این مطالعه حاکی است ژنی به نام GLUT2 گلوکز را از خون به سلول ها حمل می کند؛ و زمانی کارایی آن موثر است که میزان گلوکز خون افزایش یابد. مطالعات حیوانی نشان می دهد غیرفعال کردن این ژن، سبب می شود که رشد جنین به دلیل دیابت مادر مختل نشود.
همچنین برخی از عملکردهای دیگر این ژن در رشد و سلامت جنین موثر است و این ژن قادر به انتقال گلوکوزامین است؛ بنابراین می توان آن را به عنوان سرنخی برای جلوگیری از تولد نوزاد ناقص در مادران دیابتی، مورد مطالعه قرار داد. این مطالعه در توسعه سلول های بنیادی درمان کننده انواع بیماری ها نیز موثر است.
نتایج این تحقیقات در نشریه Scientific Reports منتشر شده است.

به اشتراک گذاری:

برچسب ها: دیابت نوزاد

درج نظر

تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.