ارتباط هورمون استرس با اضافه وزن بیماران مبتلا به افسردگی و اختلال دوقطبی

مطالعات محققان نشان می دهد سطوح پایین هورمون استرس با اضافه وزن بیماران مبتلا به افسردگی و‌ اختلال دو قطبی مرتبط است.به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از مدیکال ساینس، مطالعات محققان دانشگاه اومئو سوئد نشان می دهد اضافه وزن بیماران مبتلا به افسردگی و اختلال دوقطبی ارتباط مستقیمی با میزان هورمون استرس، کورتیزول، دارد.

مطالعات قبلی نشان داد اختلالات قلبی عروقی در افراد مبتلا به بیماری های افسردگی و اختلال دوقطبی بسیار شایع است، این مطالعه قادر به ارایه راه حل های پیشگیرانه و درمانی در این زمینه است.
محققان سوئدی با بررسی سطح کورتیزول، قند خون، فشار خون، چربی خون و علایم سندرم متابولیک 245 بیمار مبتلا به اختلال دو قطبی یا افسردگی مزمن دریافتند احتمال چاقی در داوطلبانی که میزان هورمون کوتیزول در آنان پایین است، حدود 34 درصد بیشتر است. از طرفی میزان چربی خون این افراد 42 درصد و علایم سندرم متابولیک 41 درصد بیشتر است.
پاسخ بدن نسبت به استرس کاملا پیچیده است و بر تمام بخش های بدن از مغز گرفته تا معده تاثیر می گذارد. کورتیزول سبب سرکوب سیستم ایمنی می شود که تاثیر مستقیمی در سیتم گوارش، احساس خواب آلودگی، افسردگی و چاقی دارد. زمانی که فردی از اختلال دوقطبی یا افسردگی رنج می برد، میزان کورتیزول معمولا بیشتر از حد نرمال است؛ چرا که فرد از استرس مزمن رنج می برد. استرس مزمن بدن را در حالت بحرانی قرار می دهد و سبب می شود میزان کورتیزول به شدت کاهش پیدا کند و این امر سبب افزایش وزن می شود. 
اختلال دوقطبی (Bipolar disorder) نوعی اختلال مغزی است که باعث تغییرات غیر عادی در خلق و خو، انرژی، سطح فعالیت و توانایی انجام وظایف روزانه می شود. 
اختلال دوقطبی معمولا با افسردگی آغاز می شود و بیمار را تا دیوانگی و گاهی خودکشی نیز می کشاند. معمولا شرایط روحی این افراد بسیار نامتعادل است؛ به این معنی که ناگهان بسیار سرخوش و پرانرژی هستند و بلافاصله افسرده می شوند و در لاک خود فرو می روند. این اختلال انواع مختلف دارد و در صورت درمان نشدن بسیار خطرناک است. بر اساس آمار انجمن پشتیبانی از افسردگی و اختلال دو قطبی، حدود 5.7 میلیون آمریکایی به اختلال دو قطبی مبتلا هستند.
نتایج این تحقیقات در نشریه Affective Disorders منتشر شده است.

به اشتراک گذاری:

درج نظر

تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.