اعتماد مردم سرمایه عظیم پزشکان

معاون توسعه امور علمی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی با اشاره به اینکه پزشکان محرم راز بیماران هستند، گفت:اعتماد مردم به پزشکان سرمایه عظیمی است و نقش مهمی در پاسخگویی به درمان ایفا می کند.

دکتر محمدرضا واعظ مهدوی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا به مناسبت روز پزشک افزود: اول شهریور ماه زادروز بوعلی سینا، روز پزشک نامیده شده که حکایت از تاریخ گسترده، عمیق و درخشان دانش پزشکی در ایران دارد. 
این استاد دانشگاه با بیان اینکه حرفه پزشکی درایران به دوران قبل اسلام بازمی گردد، تصریح کرد: بیش از 5 هزار کتاب مرجع در طب توسط محققان ایرانی-اسلامی تدوین و تنظیم شده است. 
واعظ مهدوی بیان کرد: در ایران دانشکده ها، نظامیه ها و مدارس طبی متعددی داشتیم و در آن زمان حکمای قدیم براساس دانشی که از پدرانشان به ارث رسیده بود و تجربیات خود به مداوای بیماران می پرداختند. 
وی افزود: به همین دلیل دانش طب سابقه ای دیرینه درایران داشته و به همین نسبت اخلاق پزشکی دارای تاریخچه و محتوای مدون شده عمیق و گسترده ای است. 
این استاد دانشگاه اضافه کرد: ابن سینا به عنوان دانشمند ایرانی در زمان خود خدمات علمی به جامعه پزشکی کشور عرضه کرد و در علوم فلسفه، نجوم، طب و اخلاق سرآمد دانشمندان زمان خود بود. 
وی اظهار کرد: بوعلی سینا ابداعات متعددی در کتاب قانون نگاشت که بسیاری از این یافته ها و روش های درمانی وی هنوز در جهان قابل ارزش است و به عنوان مرجع به آنها استناد می شود. 
معاون توسعه امور علمی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ادامه داد: درگذشته پزشک را 'حکیم' می نامیدند، در واقع حکیم کسی است که با حکمت سرو کار داشت و براساس ارزیابی از وضعیت زندگی بیماران، محیط اجتماعی و شرایط بیمار، بیماری را شناسایی و با درنظر گرفتن همه جوانب اعم از توان مالی، وضعیت اجتماعی و فرهنگی بیمار را مداوا می کرد. 
واعظ مهدوی با اشاره به اینکه اکنون ارتباط شماری از پزشکان با بیمار صمیمانه نیست و بیماران احساس رضایت نمی کنند، افزود: به عنوان مثال بیمار با دقت کافی مورد معاینه کافی قرار نمی گیرد و در برخی از موارد، ممکن است از بیمار شرح حال کامل گرفته نشود. البته پزشکان قدیمی ازاین نقطه ضعف مبرا هستند و شیوه های معاینات بزرگانی مانند دکتر غریب، دکتر یلدا و پروفسور منوچهر مرنجان و بسیاری از اطبا نگاه جامعه نگر دارند. 
** پزشکان و نقش آنان در جنگ تحمیلی و مبارزات سیاسی 
این استاد دانشگاه با بیان اینکه جامعه پزشکی نقشی مهمی در خدمات دوران هشت سال دفاع مقدس داشت، گفت: بسیاری از پزشکان در حوزه های مختلف پزشکی در دوران جنگ به مجروحان جنگی خدمت کردند و برخی از آنها هم به شهادت رسیدند. 
وی ادامه داد: در دوران جنگ با شرایط خاصی که در کشور وجود داشت، پزشکان شبانه روز مشغول مداوای مجروحان جنگی بودند و بدون هیچ چشمداشتی از هیچ تلاشی دریغ نکردند. همچنین ما پزشکان بسیاری داشتیم که در مبارزات انقلابی و سیاسی شرکت کردند و به شهادت رسیدند. 
معاون توسعه امور علمی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور افزود: هم اکنون نیز بسیاری از پزشکان در مناطق دورافتاده و در استان های مختلف کشور خدمت می کنند و مورد اطمینان مردم هستند. 
واعظ مهدوی اظهار کرد: درنظام صنفی حراست از حیثیت پزشکی اهمیت دارد؛ در برخی از مواقع مردم در مراجعات خود انتظاراتی دارند و بهبود نیافتن بیماری خود را ناشی از ناتوانی پزشک تلقی می کنند. 
وی در ادامه تصریح کرد: همچنین یک اصل اخلاقی این است که پزشکان از انتقاد از همکاران خود پرهیز کرده و از هر نوع برخورد غیراخلاقی در مطبوعات و روزنامه ها که اعتماد جامعه را مخدوش می کند، خودداری کنند. 
**ایران پزشکانی مانند بوعلی سینا کم ندارد
دکتر ایرج خسرونیا رئیس هیات مدیره جامعه متخصصین داخلی ایران نیز به خبرنگار علمی ایرنا گفت: افرادی که در برابر پزشکان پویش راه اندازی می کنند، به یاد داشته باشند که ایران پزشکانی مانند بوعلی سینا کم ندارد. 
وی با بیان این که 99 درصد پزشکان وظایف خود را به نحو احسن انجام می دهند، گفت: فقط یک درصد به دلایلی از وظیفه اصلی خود دور شده اند. 
رئیس هیات مدیره جامعه متخصصین داخلی ایران به بخشی از چالش ها و مشکلات پزشکان در کشور نیز اشاره کرد و گفت: حدود 150 هزار پزشک در کشور کار طبابت انجام می دهند که از این میزان 65 درصد پزشک عمومی هستند. البته 50 درصد از پزشکان عمومی به دلیل این که درآمد کافی ندارند به کارهای دیگری غیر از حرفه پزشکی مشغول هستند. 
خسرونیا توضیح داد: تعدادی از متخصصان کشور به دلیل این که مطب هایشان گردش مالی مناسب ندارند، مجبور به تعطیلی مطب های خود شده اند و برای بهبود این وضعیت لازم است سازمان های بیمه گر، وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و مجلس شورای اسلامی اقدامات و برنامه ریزی های مناسبی تهیه و تدوین کنند تا این چالش ها بر طرف شود. 
وی ادامه داد: فقط 10 درصد از پزشکان به دلیل داشتن دانش و آموزش هایی که دیده اند، درآمد خوبی کسب می کنند لذا حدود 90 درصد پزشکان شرایط زندگی معمولی دارند. 
خسرونیا با بیان این که اگر پزشکی در گوشه و کنار جامعه مرتکب خطا و یا کارشکنی شود، آن را به کل جامعه پزشکی تعمیم می دهند، تصریح کرد که برخی از نشریات و رسانه ها نیز از این رویه پیروی می کنند. 
وی اضافه کرد: همانطور که سایر اقشار جامعه دچار خطا می شوند، در میان پزشکان نیز این موضوع گاهی اتفاق می افتد و نباید آن را به کل جامعه پزشکان تعمیم داد. 
خسرونیا یادآور شد: سازمان نظام پزشکی، وزارت بهداشت، مراجع قانونی به عملکرد و شکایات جرائم پزشکی نظارت دقیق دارد. 
** بیش از 800 میلیون کار درمانی؛ 15 هزار شکایت 
خسرونیا درباره ضرورت رعایت اخلاق پزشکی گفت: اخلاق پزشکی در کشور ما جایگاه اصلی خود را پیدا نکرده است و پزشکان باید به قسمنامه بقراط پاییند باشند. 
وی با بیان اینکه پزشکان بیش از 800 میلیون کار درمانی در سال انجام می دهند، افزود: از این میزان 15 هزار شکایت علیه پزشکان در مراجع قضایی طرح شده است که نسبت به آمریکا، کانادا، انگلیس و اروپا خیلی کمتر است. بیشترین شکایت ها مربوط به جراحی زیبایی و همچنین زنان است. 
خسرونیا ادامه داد: رسانه ها باید قداست رشته پزشکی را اطلاع رسانی کنند چرا که هدف پزشکان خدمت رسانی به جامعه نه کسب درآمد وسودجویی است. 
رئیس جامعه متخصصین داخلی ایران با بیان اینکه توانمندی، تجریه، مهارت و دانش پزشکان ایرانی در جهان زبانزد است، گفت:ایران در جایگاه پزشکی و درمانی جزو بهترین کشور های جهان است و به واسطه سوابق تاریخی، حرف های زیادی در دانش پزشکی دارد.
اول شهریور ماه، همزمان با زادروز بوعلی سینا، به پاس تألیفات و خدمات وی به علوم پزشکی و فعالیت وی در این رشته، و برای تجلیل از پزشکان، روز پزشک نام گذاری شده است. 
جامعه پزشکی ایران با برخورداری از پیشینه ارزشمند و پرافتخار در کشور، خدمت به محرومین و دردمندان را سرلوحه کار خود قرار داده است . 

به اشتراک گذاری:

درج نظر

تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.