نحوه صحیح استفاده از اشکال دارویی تزریقی

داروهای تزریق وریدی چون مستقیما وارد خون می گردد بسیار سریع اثر می کند، ولی تزریق از این راه نباید خیلی سریع صورت بگیرد زیرا سبب شوک تزریقی شده و می تواند روی قلب و مغز اثر سوء داشته باشد.

دکتر صفورا محبی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی فسا در راستای ترویج فرهنگ مصرف صحیح انواع اشکال دارویی، در مورد اشکال دارویی تزریقی گفت: داروهای تزریقی محلول های استریلی هستند که حاوی یک یا چند ماده دارویی هستند که از طریق تزریق وریدی،عضلانی، زیرجلدی و یا سایر راه های تزریق( داخل سرخرگ،مفصل،نخاع) به کار می رود.نوع تزریق به ماهیت دارو و شرایط درمان بستگی دارد.انتخاب نوع تزریق بستگی کامل به نوع،مقدار و همچنین زمان اثر دارو دارد.دکتر محبی در مورد تزریق زیر پوستی یا زیر جلدی گفت: دارو مستقیما به زیر سطح پوست تزریق می شود و هنگام تزریق باید دقت شود سوزن در رگ های خونی فرو نرود.اثر بخشی آن آهسته تر از انواع تزریق عضلانی و وریدی است.ماساژ محل تزریق می تواند سرعت جذب را افزایش دهد.وی در مورد تزریق عضلانی گفت: دارو در عضله تزریق می شود. دارو از این طریق زودتر از راه زیرپوستی جذب می شود زیرا در عضلات عروق بیشتری وجود دارد.در صورتی که بخواهند اثر دارو فورا ظاهر شود و ضمنا نتوان از راه وریدی تزریق نمود از راه عضلانی تزریق می شود. برای تزریق حجم های 1/5 تا 5 میلی لیتر دارو به کار می رود.باید دقت نمود تزریق داخل رگ های خونی صورت نگیرد.معمولا پس از 15-20 دقیقه دارو شروع به اثر می کند.
دکتر محبی در مورد تزریق وریدی گفت: داروهای تزریق وریدی بایستی کاملا استریل و آپیروژن باشند. از آنجا که دارو به داخل رگ تزریق و مستقیما وارد خون می گردد تاثیر دارو بسیار سریع است ولی تزریق از این راه نباید خیلی سریع صورت بگیرد زیرا سبب شوک تزریقی شده و می تواند روی قلب و مغز اثر سوء داشته باشد.این نوع تزریق برای تزریق حجم های 1 میلی لیتر و بالاتر به کار می رود.

به اشتراک گذاری:

درج نظر

تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.