داروخانه های گیاهی؛ فرصت یا تهدید

داروخانه های گیاهی؛ فرصت یا تهدید

راه اندازی داروخانه های گیاهی در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفته اما برخی از داروسازان این کار را نوعی موازی کاری می دانند و مخالف هستند و درمقابل عده ای پزشکان از پزشکان طب سنتی نیز براین باورند که تاسیس این مراکز به نفع مردم و نظام سلامت است.

به گزارش خبرنگارعلمی ایرنا، هرچند عده ای از داروسازان بر این باورند که داروهای گیاهی باید در سلامتکده های طب سنتی عرضه شود اما دست اندرکاران حوزه طب سنتی اعلام می کنند که تمایل روزافزون مردم سبب شده تا محل های مناسب تری برای عرضه داروهای گیاهی باید در نظر گرفته شود. 
اقبال عمومی مردم به داروها و فرآورده های طبیعی و گیاهی در سالهای اخیر افزایش یافته و متولیان امر با راه انداری اینگونه مراکز در صدد ساماندهی و دسترسی آسان مردم به داروها و فرآورده های طبیعی و گیاهی هستند. 
دست اندرکاران حوزه بهداشت معتقد اند که داروخانه گیاهی مکمل داروخانه شیمیایی می باشد و این دو مجموعه رقیبب یکدگیر نیستند و از طرف دیگر حضور مسئول فنی داروساز در داروخانه های گیاهی سبب می شود تا دسترسی مردم به خدمات ایمن و مؤثر تسهیل شود.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اواخر تیر ماه در حاشیه مراسم ادغام طب سنتی در شبکه بهداشتی - درمانی کشور از تاسیس داروخانه های گیاهی در کشور خبر داد و گفت: آیین نامه این داروخانه ها ابلاغ شده و مجوز آنها به زودی صادر می شود.
دکتر سیدحسن قاضی زاده هاشمی درباره راه اندازی داروخانه های گیاهی در کشور گفت: به زودی شاهد تاسیس داروخانه های یاد شده در کشور خواهیم بود.
** وزارت بهداشت باید دسترسی آسان مردم به داروهای گیاهی را فراهم کند
مدیرکل دفتر طب سنتب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به خبرنگار علمی ایرنا گفت: اقبال روزافزان مردم به استفاده از داروهای گیاهی و فرآورده های طبیعی و سنتی از یک سو و تحقق اسناد بالادستی از سوی دیگر، وزارت بهداشت را ملزم کرد تا بستر لازم را برای دسترسی مناسب مردم به اینگونه داروها و فرآورده ها فراهم کند.
دکترمحمود خدادوست اظهارکرد: از طرف دیگر وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت کشور، مسئولیت ارائه خدمات ایمن و موثر در حوزه داروهای گیاهی و فرآورده های سنتی و طبیعی را دارد و باید شرایط را برای تحقق این موضوع مهم در جامعه فراهم کند.
وی اظهار کرد: وزارت بهداشت باتوجه به این دلایل، برآن شد تا نسبت به راه اندازی و تاسیس داروخانه های گیاهی در اقصی نقاط کشور اقدام کند.
خدادوست اظهار کرد که این نیاز در سال 1378 هم احساس شد و تعدادی از پزشکان باتجربه به عنوان کمیته های کارشناسی، پیشنهاد دادند که در ایران مانند برخی از کشورها، مراکز عرضه فرآورده های طبیعی، گیاهی و سنتی راه اندازی شود.
مدیرکل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت ادامه داد: وزیر بهداشت وقت در سال 1378 آیین نامه راه اندازی داروخانه گیاهی را هم ابلاغ کرده بود ولی به دلایل متعددی این کار اجرایی و عملیاتی نشد.
** تربیت نیروهای مختصص شرایط راه اندازی داروخانه گیاهی را فراهم کرد
وی، راه اندازی رشته دستیاری طب سنتی، ایجاد دانشکده ها طب سنتی در اغلب دانشگاه های علوم پزشکی و ایجاد رشته تخصصی داروسازی سنتی از مهمترین اقدام برای تربیت نیروی متخصص دانست و گفت: با تربیت نیروی متخصص شرایط برای راه اندازی داروخانه گیاهی فراهم شده است.
خدادوست،افزایش داروهای گیاهی و فرآوردهای گیاهی و طبیعی را از دیگر افدامات این حوزه اعلام کردوگفت: باتوجه به این اقدامات، بایدداروهای گیاهی به نحومناسب و مطلوب در اختیار مردم قرار گیرد.
وی به مخالفت عده ای از داروسازان با راه اندازی داروخانه های گیاهی اشاره کرد و گفت: به نظر می آید این افراد به اصل موضوع تاسیس داروخانه های گیاهی اشراف کافی ندارند که اقدام به اعتراض در این زمینه می کنند.
خدادوست،اشتغال زایی و ساماندهی عرضه داروهای گیاهی و گیاهان دارویی را از مهمترین مزایای راه اندازی داروخانه گیاهی برشمرد و گفت: از این طریق شغل برای داروسازان جوان ایجاد می شد که توقع می رفت انجمن داروسازان به این موضوع مهم هم توجه می کردند.
خدادوست افزود: از طرفی دیگر بسیاری از داروسازان جوان با این شرایط تا 15 سال دیگر هم امکان راه اندازی داروخانه های رایج را ندارند و داروخانه های گیاهی فرصتی مغتنم برای انجام فعالیت آنان است.
مدیرکل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت بیان کرد: داروسازان هم جزیی از جامعه پزشکی هستند و حتما دغدغه سلامت مردم را دارند و قطعا می خواهند خدمات دارویی گیاهی و فرآورده های طبیعی ایمن در دسترس مردم قرار گیرد.
وی افزود: در صورتی که مسئول فنی داروخانه های گیاهی هم داروساز باشد، طبیعتا یکی از دغدغه های داروسازان که ارائه خدمات ایمن و موثر به مردم است، پوشش داده می شود.
** راه اندازی داروخانه گیاهی گامی ارزشمند برای تامین منافع مردم است 
خدادوست بااشاره به اینکه وقتی داروخانه گیاهی بامسئولیت فنی داروساز راه اندازی شود، دسترسی مردم تسهیل می شود، گفت: این اقدام صرف نظر از اینکه به نفع مردم و منافع ملی است، منافع داروخانه داران را هم تحت تاثیر منفی قرار نخواهد داد.
وی با اشاره به اینکه وقتی مردم به فرآورده های طبیعی، داروهای گیاهی و سنتی اعتماد کنند، سبب اقبال آنها به مصرف بیشتر این فرآورده ها می شود، گفت: وقتی اقبال مردم بیشتر شود هم داروخانه های رایج که داروهای گیاهی عرضه می کنند مشتریان خود را از دست نمی دهند و هم داروخانه گیاهی مشتریان بیشتری خواهند داشت. 
مدیرکل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت بیان کرد: بنابراین به نظر می رسد نگرانی و دغدغه آنها خیلی بجا نبوده و به نظرم یگ گمانه زنی و یک نگرانی کاذبی است. 
وی ادامه داد که عطاری ها همچنان وظیفه عرضه و توزیع گیاهان دارویی را دارند و راه اندازی داروخانه گیاهی اصلا تهدیدی برای آنها نخواهد بود.
خدادوست ادامه داد: اگرچه این داروخانه ها، گیاهان دارویی بسته بندی شده استاندارد، عاری از میکروب و آلودگی را هم عرضه خواهد کرد اما این موضوع سبب می شود آنها خدمات ایمن تری دست مردم قرار گیرد. یقین دارم عطاری ها هم تلاش خواهند کرد تا عرضه و ارائه گیاهان خود را به سطح استاندارد نزدیک کنند.
وی اظهار کرد: عطاری های باسابقه، خوش نام و باتجربه که از دانش کافی در این حوزه برخوردار هستند باید تلاش کنند که از فعالیت تعدادی عطاری نما که شان، منزلت و جایگاه حرفه مقدس عطاری را مخدوش می کنند، مقابله نمایند.
** داروخانه های گیاهی و شیمیایی، مکمل هم هستند 
رییس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی ایران در این زمینه اظهار کرد: فعالیت های داروخانه های شیمیایی و گیاهی تداخلی با هم ندارد و بیشتر تکمیل کننده یکدیگر هستند نه اینکه در تقابل و تضاد هم باشند.
دکتر ' روشنک قدس ' بیان کردکه اقبال درصدی از مردم به سمت فرآوردهای طبیعی و طب سنتی است و این افراد برای تهیه اینگونه دارو دچار مشکل هستند.
وی افزود: به نظر من راه اندازی داروخانه گیاهی نوعی احترام به بیمار است و دست اندرکاران بابد اقدامات لازم در این زمینه انجام دهند.
قدس، افزایش مراکز عرضه استاندارد داروهای گیاهی، ساماندهی عرضه گیاهان دارویی، افزایش رضایت مندی بیمار و دسترسی راحت تر بیماران به داروهای گیاهی را از جمله مزایای این طرح برشمرد.
رییس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی ایران بر لزوم عرضه استانادرد گیاهان دارویی تاکید کرد و افزود: وقتی گیاهان دارویی در داروخانه های گیاهی عرضه شود حتما از حداقل های استاندارد برخوردار خواهد بود و این اقدام نوعی آرامش روحی و روانی برای بیمار ایجاد می کند.

به اشتراک گذاری:

درج نظر

تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.