چاقی حداقل 25 میلیون ایرانی

رییس هجدهمین کنگره بین المللی تازه های قلب و عروق به افزایش چاقی در کشور اشاره کرد و گفت:حداقل 25 میلیون نفر در کشور چاق داریم.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، دکتر مسعود قاسمی شامگاه سه شنبه در مراسم افتتاح هجدهمین کنگره بین المللی تازه های قلب و عروق افزود: 10 میلیون نفر مبتلا به چاقی شریانی هستند.
وی یکی دیگر از مشکلات جامعه را مصرف زیاد نمک اعلام کرد و گفت: مصرف استاندارد روزانه نمک یک تا پنج گرم است که این میزان در کشور به 12 گرم می رسد.
قاسمی ادامه داد: اگر مصرف متوسط ایرانیان به نصف هم کاهش پیدا کند باز هم از میانگین استاندارد بیشتر است.
** سه میلیون ایرانی قلیان می کشند
وی به افزایش مصرف قلیان اشاره کرد و گفت: حدود سه میلیون نفر قلیان مصرف می کنند که این رقم نگران کننده است و اقدامات جدی باید در این زمینه انجام گیرد.
وی با اشاره به اینکه حدود هشت میلیون نفر مبتلا به دیابت نوع 2 هستند،افزود: فقط 2.5 میلیون به طور صحیح برای درمان دیابت اقدام کرده اند.
وی با اشاره به اینکه روزانه 300 نفر براثر عوارض قلبی درایران فوت می کنند، گفت: امکان بروز بیماری قلبی و عروقی در مردان 40 ساله 50 درصد و در زنان این سن 40 درصد است.
رییس هجدهمین کنگره بین المللی تازه های قلب و عروق اظهار کرد که حدود 93 هزار سکته مغزی در سال در کشور رخ می دهد که همه آنها منجر به فوت افراد نمی شود.
قاسمی ادامه داد: 83 هزار مرگ و میر در سال به دلیل افزایش فشار خون بالا در کشور است که این تعداد بیش از 40 درصد مرگ و میر کشور را شامل می شود.
وی بیان کرد: در کشور 34 درصد افراد بین 35 تا 70 سال و در تهران 38 درصد افراد دارای افزایش فشارخون شریانی هستند.
قاسمی گفت: مطالعات نشان می دهد که 15 میلیون نفر باید چربی خون شان اصلاح شود که در بین این نفرات علاوه بر بزرگسالان شامل کودکان، نوجوانان و جوانان هم می شود که این آمار خیلی نگران کننده است.
رییس هجدهمین کنگره بین المللی تازه های قلب و عروق اظهار کرد: این آمار نشان می دهد که فقط 14 درصد افرادی که چربی خون دارند یا به عبارتی کمتر از 2 میلیون نفر دارو برای چربی خون استفاده می کنند یا رفتار اجتماعی مناسب برای کاهش چربی خون دارند.
وی افزود: بیماری های غیرواگیر عامل بیشتر از 50 درصد مرگ و میر در دنیا است. تا سال 2020 پیش بینی می شود که 60 درصد موارد مرگ و میر بیماری های غیر واگیر باشند.
رییس هجدهمین کنگره بین المللی تازه های قلب و عروق ادامه داد که از این تعداد 20 درصد فقط سهم کشورهای توسعه یافته است و بقیه مرگ و میرها براثر بیماری های غیرواگیر در کشورهای در حال توسعه یافته رخ می دهد.
قاسمی گفت: هرساله در جهان بیش از 17 میلیون نفر در اثر بیماری های قلبی و عروقی فوت می کنند که حدود این تعداد حدود 30 درصد مرگ و میر جهان را شامل می شود.
وی بیان کرد: متاسفانه هرساله بیش از 8 میلیون نفر براثر انفارکتوس قلبی فوت می کنند.
قاسمی شیوع دیابت در سال 2014 را حدود 10 درصد اعلام کرد و گفت: پیش بینی می شود تا سال 2030 دیابت دلیل هفتم مرگ و میر در دنیا باشد.
قاسمی اظهار کرد که در سال 2020 افراد مبتلا به دیابت به 4.5 درصد جمعیت جهان می رسد که در ایران این تعداد در شرایط کنونی 5 نفر از 100 نفر می باشد.
هجدهمین کنگره بین المللی تازه های قلب و عروق عصر امروز با حضور وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و جمعی از متخصصان داخلی و خارجی در مرکز همایش های برج میلاد آغاز به کار کرد. 
این کنگره با هدف بالا بردن اطلاعات علمی متخصصان قلب و عروق، آشنایی با آخرین تجهیزات پزشکی که مورد تایید سازمان های جهانی هست دارای 20امتیاز باز آموزی است. 
در افتتاحیه این کنگره از 3پایان نامه برتر تقدیر می شود.همچنین همزمان با برگزاری کنگره، نمایشگاه تخصصی شرکت های تجهیزات پزشکی ، دارویی و تصویر برداری برگزار می شود.این کنگره از امروز سه شنبه 23 تا 26 شهریور ماه ادامه دارد.

به اشتراک گذاری:

برچسب ها: وزن چاقی سلامت

درج نظر

تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.