عطاری ها ازظرفیت مناسب برای توسعه طب ایرانی برخوردارند

مدیرکل دفتر طب سنتی ایرانی - اسلامی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پرشکی گفت:عطاری ها دارای ظرفیت مناسب برای توسعه طب ایرانی که ریشه در فرهنگ و باور مردم دارد، برخوردار هستند.

به گزارش خبرنگارعلمی ایرنا، دکتر محمود خدادوست روز سه شنبه درنشست خبری آموزش و ساماندهی عطاری های استان تهران با اشاره به اینکه عطاری قدمت طولانی و تاریخچه ای غنی در کشور دارد، افزود: عطاری همچون طب ایرانی قدمت بسیار طولانی دارد و جزیی از تاریخ تمدن ما در این حوزه است.
تفاهم نامه ای برای ارائه دوره های آموزشی و ساماندهی فعالیت عطاری های استان تهران منعقد شده تا انجمن علمی طب سنتی ایران به ارائه آموزش های لازم برای ارتقا دانش عطاران اقدام کند.
وی حرفه عطاری را حرفه ای مقدس دانست و بیان کرد: عطاری ها توانستند پرچم طب ایرانی را برافراشته نگه دارند و امروزه از میراث گرانقدر آن بهره مند هستیم.
خدادوست به اقبال گسترده مردم از فرآوردهای طبیعی و گیاهان دارویی در کشور اشاره کرد و گفت: این موضوع با نظام سلامت در ارتباط بوده و وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت به نظارت و ساماندهی بر این مجموعه ها توجه ویژه ای داشته است.
** خدمات ایمن و سالم را به مردم ارائه کنیم 
وی بر لزوم ساماندهی و نظارت دقیق بر فعالیت عطاری ها تاکید کرد و گفت: این مجموعه ها باید در رساندن خدمت منطقی، معقول و ضابطه مند ، دسترسی ها را تسهیل کنند تا خدمت ایمن به مردم ارائه شود.
مدیرکل دفتر طب سنتی ایرانی - اسلامی وزارت بهداشت، وظیفه وزارت بهداشت را ارائه خدمات ایمن و موثر دانست و گفت: با همکاری سایر مجموعه ها در تلاش هستیم تا خدمات ایمن و مناسب را به مردم ارائه کنیم.
وی به انعقاد تفاهم نامه برای ارائه دوره های آموزشی و ساماندهی فعالیت های عطاری ها در تهران اشاره کرد و گفت: سعی شده با کمک صنف عطاری ها و سایر مجموعه این موضوع را به سامان برسانیم.
خدادوست ادامه داد: انجمن علمی طب سنتی براساس این تفاهم نامه با بهره گیری از استادان مجرب و پیشکسوتان این حوزه دوره های آموزشی را برای ارتقا دانش عطاران و ارائه خدمات بهتر فراهم کند.
** عطارنماها در ارائه خدمات مطلوب خلل وارد می کنند
وی اظهار کرد که عده ای عطارنما ها با اقدامات نامناسب در رساندن خدمات مطلوب به مردم خلل وارد می کنند که با این اقدام در صدد جلوگیری کارهای آنها هستیم.
خدادوست ادامه داد که عطارنما ها با افراطی گری ها و استفاده از روش های سودجویانه در صدد آلوده کردن این صنف هستند.
** ارائه آموزش های لازم به عطاران برای نگهداری و عرضه مناسب گیاهان دارویی
رئیس اتحادیه صنف عطاران و سقط فروشان تهران نیز گفت: براساس تفاهم نامه مقرر شد دوره آموزشی 40 ساعته برای همکاران ما برگزار شود تا آنها با موضوعاتی مانند نگهداری و عرضه مناسب گیاهان دارویی آشنا شوند.
علیرضا رضایی قهرودی اظهار کرد: در ابتدا عطاران تازه کار و جوان در این دوره آموزشی حضور خواهند یافت.
وی با اشاره به اینکه سلامت مردم جزو دغدغه های ما هم است، گفت: با تمام توان در صدد اجرای این تفافم نامه هستیم تا خدمات مطلوب تری به مردم ارائه شود و جلوی تخلفات گرفته شود.
وی اظهار کرد که در دریافت مجوز فعالیت مشکلات قانونی وجود دارد که باید آنها را برطرف کرد تا شرایط برای کنترل و نظارت دقیق بر فعالیت عطاران فراهم شود.
***تخلفات زیادی درعطاری ها رخ می دهد 
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه با تعدادی متخلف دربین عطاران روبرو هستیم،گفت: بازدیدهای نظارتی نشان می دهد که تخلفات زیادی در عطاری ها روی می دهد.
دکتر منان حاجی محمودی به انعقاد تفاهم نامه برای برگزاری دوره های آموزشی به منظور ساماندهی عطاری ها اشاره کرد و افزود: افراد متخلف علاوه بر پرداخت جریمه یابد در این دوره های آموزشی شرکت کنند.
وی گفت: براساس بررسی های انجام شده در چند سال پیش مشخص شده که حدود 50 درصد عطاری های تهران مجوز فعالیت ندارد و بیشترین تخلفات در این عطاری ها رخ می دهد.
حاجی محمودی اظهار کرد که عرضه داروهای چاقی، ترک اعتیاد، مسکن و جنسی از شایع ترین تخلفاتی بوده که در عطاری ها رخ داده است.
** قوانین موجود بازدارندگی ندارد
وی بااشاره به اینکه قوانین کشوری دربرخی موارد ازجمله این موضوع عطاری ها از بازدارندگی برخودار نیستند افزود: ما سعی می کنیم از اهرمهای دیگری برای کنترل و نظارت دقیق بر آنها استفاده کنیم.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: یکی از مهمترین دلایل انعقاد تفاهم نامه تقویت همکاری برای کنترل و نظارت بر فعالیت عطاری ها است تا زمینه ساماندهی فعالیت آنها فراهم شود. 
وی به تعامل مناسب دست اندرکاران این مجموعه اشاره کرد و گفت: با این اقدام امیدواریم ساماندهی عطاری ها به سرانجام برسد و شاهد عرضه محصولات استاندارد و مناسب به مردم باشیم.
** دوره های آموزشی عطاران از آذر ماه آغاز می شود
رئیس انجمن علمی طب سنتی ایران اظهار امیدواری کرد که دوره های آموزشی به عطاران از اول آذر ماه امسال در تهران برگزار شود.
دکتر نفسیه حسینی یکتا اظهار کرد که محتوای مطالب آموزشی در حال تدوین است و از متخصصان و پیشکسوتان حوزه عطاری به عنوان مدرسان این دوره استفاده خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه این دوره ها از سوی مراکز معتبر ارائه خواهد شد بیان کرد: در مرحله اول 40 ساعت آموزشی برای عطاران تهران طراحی شده است.
تفاهم نامه ای برای ارائه دوره های آموزشی و ساماندهی فعالیت عطاری های استان تهران منعقد شده تا انجمن علمی طب سنتی ایران به ارائه آموزش های لازم برای ارتقا دانش عطاران اقدام کند. 

به اشتراک گذاری:

درج نظر

تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.