برخی از داروهای فشار خون سبب افسردگی و اختلال دو قطبی می شوند

مطالعات محققان دانشگاه گلاسکو در اسکاتلند نشان می دهد برخی از داروهای کنترل فشار خون در ابتلا به افسردگی و اختلال دو قطبی موثر است.

به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از مدیکال اکسپرس، نتیجه یک مطالعه کوچک نشان می دهد داروهای مسدودکننده کلسیم (مانند نورواسک) و مسدود کننده بتا (مانند ایندرال و لوپرسور)که برای درمان و کنترل فشار خون تجویز می شوند، علایم افسردگی و اختلال دو قطبی را افزایش می دهد. 
در این مطالعه 145 هزار بیمار اسکاتلندی با میانگین سنی 55 سال که تحت درمان با داروهای فشار خون بودند، مورد بررسی دقیق قرار گرفتند که از میان آنها، حدود 300 بیمار به دلیل علایم افسردگی و اختلال دو قطبی در بیمارستان بستری شدند. هنوز دلیل قطعی مصرف برخی داروهای فشار خون و ارتباط آن با بیماری های روانی مشخص نیست؛ ولی مطالعات نشان می دهد پزشکان باید دقت بیشتری در تجویز داروهای فشارخون، به ویژه در بیمارانی با سابقه بیماری های روانی داشته باشند.
همچنین مطالعات دیگری نشان می دهد ارتباط مستقیمی بین بیماری های قلبی و بیماری های روانی وجود دارد؛ افراد عصبی کمتر ورزش می کنند، به مصرف غذای ناسالم تمایل دارند و معمولا سیگاری هستند؛ همچنین میزان هورمون استرس این افراد بالاتر از سطح نرمال است و همین امر احتمال بیماری های قلبی را افزایش می دهد. 
نتایج این تحقیقات در نشریه Hypertension منتشر شده است.

به اشتراک گذاری:

درج نظر

تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.