انجام سالانه 250 مورد سلول درمانی قرنیه در ایران

رئیس بیمارستان فارابی از انجام سالانه بین 200 تا 250 مورد سلول درمانی قرنیه چشم در ایران خبر داد و افزود: تحقیقات در مورد سلول درمانی برای بیماری شب کوری و بیماری های شبکیه نیز در دست انجام است.

دکتر محمود جباروند روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار کرد: سلول درمانی قرنیه برای تمام افرادی که قرنیه چشم آنها در اثر سوختگی های شیمیایی یا حرارتی دچار آسیب در بخش سلول های بنیادی شده است، انجام می شود. 
وی افزود: افرادی که سابقه مجروحیت شیمیایی دارند یا به دنبال سوختگی با اسید دچار این مشکل شده اند، با مراجعه به بیمارستان فارابی در صورت تشخیص نیاز به سلول درمانی، درمان آنها بدون اتلاف وقت و به سرعت انجام می شود. 
جباروند ادامه داد: این گونه آسیب های چشمی را می توان با استفاده از روش های دیگر برطرف کرد و سلول درمانی آخرین روشی است که در صورتی که روش های دیگر جواب نداد، از آن استفاده می شود. 
رئیس بیمارستان فارابی در مورد روش سلول درمانی قرنیه توضیح داد: در این روش از چشم سالم بیمار یا از بستگان نزدیک آنها سلول های بنیادی گرفته و سپس این سلول ها تکثیر و روی چشم آسیب دیده پیوند زده می شوند تا سلول های بنیادی آن دوباره احیا شده و شفافیت چشم به حالت اول بازگردد. 
جباروند گفت: این روش سال ها پیش در ایران آغاز شده و اکنون کیفیت آن بسیار بالا رفته است؛ محیط هایی که باید سلول های بنیادی در آنها رشد کنند، تنوع و ارتقا یافته اند، در نتیجه میزان موفقیت درمان نیز افزایش یافته است. 
** سلول درمانی شب کوری و بیماری های شبکیه 
رئیس بیمارستان فارابی از اجرای پروژه های تحقیقاتی سلول درمانی برای شب کوری (RP) و بیماری های شبکیه خبر داد و افزود: مرحله مطالعات حیوانی سلول درمانی برای بیماران مبتلا به شب کوری با موفقیت در ایران انجام شده و فاز انسانی آن به زودی آغاز می شود. 
جباروند توضیح داد: از آنجا که لایه آرپی چشم مبتلایان به شب کوری دچار اختلال شده است، در این روش از سلول های بنیادی برای تبدیل به سلول های آرپی کمک گرفته می شود. 
جباروند افزود: این سلول ها تکثیر و سپس به داخل چشم تزریق می شوند و در جایی که باید باشند، قرار می گیرند؛ به این طریق لایه آرپی دوباره فعالیت خود را آغاز می کند و بیمار تا حدودی بهبود می یابد. 
* شب کوری 
شب کوری یک اختلال بینایی است که طی آن دید در تاریکی یا شب، به صورت غیرعادی مختل می‌ شود. تنها دید ضعیف در شب مشکل افراد مبتلا به شب کوری نیست بلکه این افراد، هنگامی که از یک محیط روشن به یک محیط کم نورتر می‌روند، برای تطابق دید، نیاز به زمان طولانی تری نسبت به افراد معمولی دارند.
شب کوری، به دلیل کمبود رنگدانه های ارغوانی سلول‌های استوانه ای حساس به نور شبکیه واقع در پشت چشم، رخ می‌دهد.
این بیماری بیشتر به علت یک بیماری چشمی به نام التهاب رنگدانه ای شبکیه چشم که یک بیماری ارثی است، اتفاق می‌افتد. علاوه بر این، رنگدانه ارغوانی چشم ممکن است به دلیل کاهش میزان ویتامین A در برنامه غذایی افراد، کاهش یابد. قرار گرفتن در معرض نور شدید نیز ممکن است موجب تخلیه ناگهانی ذخیره رنگدانه ارغوانی شود.
شب کوری همچنین ممکن است در اثر بیماری‌های چشمی مانند التهابات شبکیه و آب سیاه (گلوکوم) نیز به وجود آید.
رئیس بیمارستان فارابی اظهار کرد: تحقیقات در مورد سلول درمانی بیماری های شبکیه نیز مرحله حیوانی را پشت سرگذاشته و در آستانه ورود به مرحله انسانی است. 

به اشتراک گذاری:

برچسب ها: چشم

درج نظر

تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.