بی تحرکی و ژنتیک به یک اندازه موجب ابتلا به آلزایمر می شوند

به گزارش روز یکشنبه گروه علمی ایرنا از پایگاه اینترنتی هلث نیوز، بر اساس نتایج این مطالعه که در مجله Alzheimer's Disease منتشر شده است،
در سراسر جهان حدود 47.5 میلیون نفر به زوال عقل مبتلا هستند و انتظار می رود که این شمار تا سال 2030 به حدود 75.6 میلیون نفر برسد.
آلزایمر شایع ترین شکل زوال عقل است و حدود 60 تا 80 درصد مبتلایان به زوال عقل را شامل می شود. 
یکی از بزرگترین عوامل خطرساز ابتلا به بیماری آلزایمر، ژن APOE e4 است.
طبق اعلام انجمن آلزایمر آمریکا، خطر ابتلا به این بیماری در افراد حامل یک رونوشت از ژن APOE e4 در قیاس با افرادی که فاقد این ژن هستند، سه برابر بیشتر است. همچنین خطر ابتلا به آلزایمر در افراد حامل دو رونوشت از این ژن 8 تا 12 برابر بیشتر می شود.
اما محققان این مطالعه از جمله جنیفر هایسز استادیار بخش حرکت شناسی در دانشگاه مک مستر در کانادا می گویند که خطر ابتلا به آلزایمر برای افراد سالخورده ای که زندگی بی تحرک دارند، احتمالا به همان اندازه زیاد است.
***بی تحرکی اثر حفاظتی ژن های سالم را خنثی می کند
در توصیه هایی که مقامات بهداشت و سلامت آمریکا برای فعالیت بدنی مردم این کشور تهیه کرده اند، آمده است که افراد مسن باید حدود 150 دقیقه در هفته فعالیت ایروبیک (هوازی) متوسط تا شدید و یا هر هفته 75 دقیقه فعالیت بدنی با شدت زیاد داشته باشند.
با این وجود، یک تحقیق که در سال 2015 در مجله Aging and Physical Activity منتشر شد، نشان داد که افراد 60 ساله و مسن تر تقریبا 9.4 ساعت را در روز بدون تحرک سپری می کنند که برابر با حدود 65 تا 80 درصد از اوقات بیداری آنها در روز است.
محققان در این مطالعه به بررسی ارتباط میان فعالیت بدنی و خطر ابتلا به آلزایمر در میان افراد سالخورده حامل ژن APOE e4 و سالخوردگان فاقد این ژن پرداختند.
آنها این یافته ها را از طریق آنالیز وضعیت فعالیت بدنی و پیشرفت زوال عقل هزار و 646 فرد سالخورده که در مطالعه Canadian Study of Health and Aging شرکت کرده بودند، به دست آوردند. تمامی این افراد در ابتدای این مطالعه زوال عقل نداشتند و برای حدود پنج سال مورد پیگیری قرار گرفتند.
محققان در میان بزرگسالان فاقد ژن APOE e4 متوجه شدند افرادی که فعالیت بدنی نداشتند در قیاس با افرادی که فعالیت بدنی داشتند، با احتمال بیشتری در زمینه ابتلا به زوال عقل مواجه بودند. 
اما در افراد حامل ژن APOE e4، تفاوت قابل توجهی در زمینه خطر ابتلا به زوال عقل در میان افرادی که ورزش می کردند و افرادی که ورزش نمی کردند، وجود نداشت.
به گفته محققان، این یافته ها نشان می دهند که نداشتن فعالیت بدنی برای ابتلا به زوال عقل به اندازه داشتن ژن APOE e4 خطرساز است.

به اشتراک گذاری:

برچسب ها: آلزایمر ژنتیک

درج نظر

تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.