آغاز اجرای طرح اپیدمیولوژی صرع در ایران

رییس سیزدهمین کنگره بین المللی صرع با بیان اینکه آمار دقیقی از مبتلایان به بیماری صرع در ایران وجود ندارد، افزود: طرح ملی اپیدمیولوژی در کشور آغاز شده و در2 تا سه ماه آینده به نتیجه خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا دکتر حسین پاکدامن در سیزدهمین کنگره بین المللی صرع اظهار کرد: آماری که از مبتلایان به صرع در ایران در دسترس است حدود 2 دهم درصد جمعیت است، این در حالی است که با توجه به میزان تصادفات جاده ای در کشور که با ضایعات مغزی همراه است و شمار مجروحان جنگی این تعداد بیشتر است.
وی افزود: حدود 30 تا 40 درصد موارد صرع با دارو قابل کنترل و درمان است اما بقیه موارد مقاوم به درمان هستند که باید دراین زمینه توجه بیشتری شود.
رئیس سیزدهمین کنگره بین المللی صرع اظهار کرد: هرچند بیماری صرع نسبت به سایر بیماری های مغز و اعصاب شیوع کمتری دارد اما اگر این بیماری طولانی شود، منجر به اختلالات مغزی و خلقی همچون افسردگی، اضطراب و مرگ ناگهانی می شود؛ از این رو نیازمند توجه بیشتر است. 
پاکدامن ادامه داد: بیماری دوسوم مبتلایان به صرع قابل کنترل و یک سوم آنها غیرقابل کنترل و درمان است که به آنها صرع مقاوم به درمان گفته می شود. 
وی با بیان اینکه هنوز در زمینه تشخیص صرع با مشکل مواجه هستیم، افزود: تشخیص نادرست می تواند مشکلاتی را برای بیمار به همراه داشته و موجب تشدید بیماری شود. 
پاکدامن خاطرنشان کرد: راه اندازی مراکز تخصصی و فوق تخصصی در مورد تشخیص و درمان بیماری صرع بسیار حائز اهمیت است و در این زمینه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همکاری مناسبی داشته است. 
وی به راه اندازی دو مرکز آموزشی فلوشیپ صرع در دانشگاه های علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی اشاره کرد و گفت: به رغم اقداماتی که در این حوزه صورت گرفته، هنوز فاصله زیادی تا استانداردهای بین المللی داریم. 
سیزدهمین کنگره بین المللی صرع از 6 تا 8 بهمن در بیمارستان امام خمینی(ره) تهران برگزار می شود.

به اشتراک گذاری:

برچسب ها: صرع

درج نظر

تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.