ابداع روشی برای حفظ سلول‌های تولیدکننده انسولین در دیابت نوع یک

محققان روشی را شناسایی کرده‌اند که امکان حفظ سلول‌های تولید کننده انسولین را در دیابت نوع یک فراهم می‌کند.به گزارش روز جمعه گروه اخبار علمی ایرنا از مدیکال ساینس، پس از ابتلا به دیابت نوع یک، لوزالمعده برای مدتی مقادیر اندکی انسولین تولید می‌کند.

این بازه زمانی ممکن است بین چند هفته تا چند سال متغیر باشد. 
در بیماری دیابت نوع یک، سلول‌های موسوم به بتا که وظیفه تولید انسولین را بر عهده دارند، توسط سیستم ایمنی بدن از بین می‌روند. اما محققان دانشگاه ییل توانستند گونه‌ای از سلول‌های بتا را شناسایی کنند که در برابر حمله سیستم ایمنی مقاوم است و با رویکردی مشابه جاخالی دادن و مخفی شدن، از این حملات جان سالم به در می‌برد.
در جریان پیشرفت دیابت، در سلول‌های بتا تغییراتی ایجاد می‌شود که در نهایت آن‌ها را به دو دسته متمایز تقسیم می‌کند. دسته اول توسط سیستم ایمنی بدن کشته می‌شود. اما دسته دوم ویژگی‌هایی را به دست می‌آورد که بقای آن را در برابر حملات سیستم ایمنی تضمین می‌کند.
این سلول‌ها قابلیتی دارند که عملکرد آن شبیه به سلول‌های بنیادی است و امکان تغییر وضعیت آن‌ها را به مراحل اولیه رشد فراهم می‌کند تا بدون نگرانی از حمله سیستم ایمنی به حیات خود ادامه دهند.
محققان با استفاده از نتایج این تحقیقات در تلاشند تا دارویی تولید کنند که بتواند دسته دوم از سلول‌های بتا را به سلول‌های تولید کننده انسولین تبدیل کند. 
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Cell Metabolism‌ منتشر شده است.

به اشتراک گذاری:

درج نظر

تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.