تاثیر داروی ضد افسردگی در کاهش سرعت پیشرفت پارکینسون

 بیماری پارکینسون یک بیماری دستگاه عصبی مرکزی در بزرگسالان مسن تر که مشخصه آن سفتی عضلانی پیشرونده تدریجی ، لرزش و از دست رفتن مهارت های حرکتی است . این اختلال هنگام رخ می دهد که نواحی خاصی از مغز توانایی خود در تولید دوپامین (یکی از ناقلین عصبی در مغز) را از دست می دهند.

 پارکینسون از جمله بیماریهای مغز و اعصاب در سنین بعد از ‪ ۶۰‬سالگی است از هر ‪ ۱۰۰‬نفر بالای ‪ ۶۰‬سال یک نفر به پارکینسون مبتلا می‌شوند.البته این بیماری گاه در افراد جوانتر هم دیده می‌شود که پنج تا ‪ ۱۰‬درصد بیماران را تشکیل می‌دهند.

بعد از آلزایمر، پارکینسون شایع‌ترین بیماری مخرب اعصاب به حساب می‌آید پارکینسون بیماری مزمن و پیشرونده‌ای است که در آن سلولهای ترشح‌کننده دوپامین در جسم سیاه در مغز می‌میرند و در فقدان دوپامین حرکات بدن نامنظم می شود.

نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد قرص ضد افسردگی نورتریپتیلین می‌تواند پیشرفت بیماری پارکینسون را "کند" نماید.

به گزارش ایسنا، در این بررسی آمده‌است: این داروی ضد افسردگی می‌تواند از تشکیل پروتئینی در مغز که به بیماری پارکینسون مرتبط است، جلوگیری کند.

محققان آمریکایی در بررسی خود دریافتند: افرادی که تحت درمان با داروی نورتریپتیلین هستند کمتر لازم است از داروهای مربوط به بیماری پارکینسون مصرف کنند.

پارکینسون بیماری پیش‌رونده عصب شناختی است که با لرزش، سفت شدن اندام‌ها و مشکلات حرکتی و هماهنگی بین اعضای بدن همراه است.

تشکیل پروتئین a-synuclein در مغز مشخصه اصلی بیماری پارکینسون به حساب می‌آید. اگرچه این پروتئین در مغز افراد سالم هم وجود دارد، در مغز مبتلایان به بیماری پارکینسون به عامل سمی تبدیل می‌شود که سلول‌های عصبی را از بین می‌برد.

محققان در بررسی‌های خود و با جمع آوری اطلاعات از بیماران به نقش داروی ضد افسردگی نورتریپتیلین در درمان بیماری پارکینسون دست یافتند.

به گزارش ایسنا به نقل از مدیکال نیوز تودی، به گفته محققان آمریکایی افسردگی بیماری شایعی در بین مبتلایان به پارکینسون است به همین دلیل بررسی‌هایی انجام گرفته تا مشخص شود چگونه داروی ضد افسردگی می‌تواند از پیشرفت این بیماری پیشگیری کند.

 

 اخبار و مقالات پزشکی و سلامت - بانک اطلاعات دارویی

به اشتراک گذاری:

درج نظر

تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.