باکتری‌ها چگونه از خود در مقابل آنتی‌بیوتیک محافظت می‌کنند

 محققان دانشگاه بیرمنگام انگلیس پس از یک مطالعه 10 ساله موفق به کشف مکانیسم باکتری‌ها برای مقابله با آنتی بیوتیک شدند. 

به گزارش ایرنا از نیچر، محققان برای بررسی مکانیسم دفاعی میکروارگانیسم‌ها، باکتری های ایکولای را مورد بررسی قرار دادند. این باکتری می‌تواند طیف وسیعی از عفونت‌های ادراری و خونی را ایجاد کند. 
محققان با استفاده از یک روش تجربی، شامل توالی کامل ژنوم DNA، موفق به شناسایی استراتژی دفاعی باکتری ها شدند. این تحقیقات نشان داد ژنی درون باکتری ها وجود دارد که در مقابل بسیاری از آنتی بیوتیک‌ها مقاوم است. گرچه این ژن از سال‌ها قبل شناسایی شده‌است، ولی ساز و کار آن برای مقابله با آنتی بیوتیک ناشناخته بود. این مطالعه نشان می‌دهد باکتری ها دو استراتژی متفاوت برای مقابله با دارو دارند: یکی DNA باکتری را در مقابل آنتی بیوتیک‌های فلوروکینولون (یک گروه از آنتی بیوتیک‌ها) محافظت می کند و دیگری مانع از ورود داکسی سایکلین (گروهی از آنتی بیوتیک ها) به باکتری می‌شود. این یافته که نتیجه یک مطالعه 10 ساله است می تواند منجر به ساخت داروهایی شود که معضل مقاومت در برابر آنتی بیوتیک را رفع کنند.
نتایج این مطالعه در نشریه Nature Communications منتشر شده است.

 مقاومت آنتی بیوتیکی چیست؟

مقاومت آنتی بیوتیکی، توانایی باکتری برای مقاومت در مقابل اثرات داروهای آنتی بیوتیک است. استفاده مکرر و نابجا از آنتی بیوتیک، یکی از مهم ترین دلایل افزایش باکتری های مقاوم به دارو است

مقاومت به آنتی بیوتیک وقتی ایجاد می شود که باکتری به گونه ای تغییر  کند که اثر دارو را کم کند یا کاملا از بین ببرد. این باکتری تغییریافته زنده می ماند و آسیب های جدیدی به سیستم بدن وارد می کند.

علل مقاومت آنتی بیوتیکی

خود درمانی یکی از عوامل مهم در ایجاد و ظهور باکتری های مقاوم ، زیرا نه  تنها درمان درست انجام نمی  گیرد، بلکه امکان ظهور باکتری مقاوم هم در میانه مسیر درمان به وجود می آید.

استفاده مکرر و نابجا از آنتی بیوتیک، یکی از مهم ترین دلایل افزایش باکتری های مقاوم به دارو است.

باید درنظر داشت که آنتی بیوتیک فقط قادر به درمان عفونت های باکتریایی است و به هیچ عنوان بر روی عفونت های ویروسی مانند سرماخوردگی، گلودرد ویروسی و آنفلوآنزا موثر نیست.

نشانه بیماری ممکن است دو یا سه روز پس از مصرف انتی بیوتیک از بین برود، اما این مسئله دلیلی بر خاتمه روند درمان با آنتی بیوتیک نیست.

اگر آنتی بیوتیک بدرستی مصرف نشود، تنها باکتری های حساس را از بین می برد و تعدادی را در محل درگیر باقی می گذارد که منجر به رشد باکتری های مقاوم به دارو و بروز عفونت ثانویه در همان محل می شود.

آنتی بیوتیک ها در صورت مصرف بی رویه، میکروب های مفید دستگاه گوارش را هم از بین می برند. از سویی اگر آنتی بیوتیک به میزان کافی هم مصرف نشود، غلظت آن در سرم خون کاهش می یابد و تنها میکروب های مفید یا کمتر مقاوم از بین می رود و در واقع اجازه رشد برای باکتری های مقاوم صادر می شود.

 

 

اخبار و مقالات پزشکی و سلامت - بانک اطلاعات دارویی

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

مطالب مرتبط

درج نظر



سوالات کاربران
تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.