هفت و نیم درصد افراد بالای ۳۰ سال در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند

 دیابت یک بیماری متابولیک است که از اختلال هورمون انسولین ناشی می شود. پانکراس (ارگانی واقع در خلف معده) به منظور ذخیره سازی و استفاده از قند و چربی مواد غذایی، هورمون انسولین را ترشح می کند. 

بطور خلاصه، بیماری دیابت می تواند در یکی از حالات زیر بوجود بیاید:
• هنگامی که پانکراس اصلا انسولین تولید نمی کند.
• هنگامی که پانکراس انسولین بسیار کمی تولید می کند.
• هنگامی که سلول های بدن به طور مناسب به انسولین پاسخ نمی دهند و یک وضعیت به نام "مقاومت به انسولین" ایجاد می کند.
دیابت یک بیماری مادام العمر است. حدود 18.2 میلیون آمریکایی به این بیماری مبتلا هستند و تقریبا یک سوم (در حدود 5.2 میلیون) از ابتلا به آن آگاهی ندارند. همچنین حدود 41 میلیون نفر مبتلا به پیش دیابت(پره دیابت) هستند.از آنجایی که هنوز، هیچ درمان قطعی برای دیابت وجود ندارد، به مبتلایان توصیه می شود جهت کمک به درمان و داشتن سلامتی، آن را به دقت کنترل و مدیریت نمایند.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بررسی آماری نشان می دهد هفت و نیم درصد افراد ۳۰ سال به بالا در کشور در معرض بیماری دیابت هستند که این افراد باید با داشتن آزمایشات سالانه و مراقبت در سلامت خود مانع از ابتلا به این بیماری شوند.

دکتر محمد جعفر صادقی در گفت وگو با وب دا؛ در خصوص بیماری دیابت گفت: این بیماری به عبارتی شایع ترین بیماری غددی در سطح دنیا است و تعداد زیادی از افراد جامعه را در بر گرفته است؛ به نحوی که بر اساس آمار، چهار میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در ایران به بیماری دیابت مبتلا هستند؛ که تعداد زیادی از مبتلایان از بیماری خود اطلاعی ندارند.

وی ادامه داد: بیماری دیابت هزینه زیادی را در بحث مسائل بهداشتی به دوش وزارت بهداشت و کشورها تحمیل می کند به نحوی که در ایران سالانه حدود چهار هزار میلیارد تومان هزینه صرف عوارض بیماری دیابت می شود.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: دیابت شایع ترین علت نارسایی کلیه، نابینایی و قطع پا در جهان است؛ که البته در ایران شایع ترین علت قطع پا حوادث و سوانح می باشد.

دکتر صادقی ابراز داشت: این بیماری به سبک زندگی افراد باز می گردد و ما باید جهت پیشگیری از دیابت سبک زندگی خود را اصلاح کنیم؛ به این معنا که  میزان مصرف قند در ایران ۶۶ گرم در روز است و این در حالی است که این میزان در میانگین جهانی ۱۵ گرم است.

وی به فاکتورها و عواملی که موجب افزایش بیماری دیابت در کشور می شود اشاره و ضمن زیاد بودن این فاکتورها گفت:  بر اساس آمار، بیش از ۹۰ درصد مردم کشور تحرک کافی را ندارند؛ که خود کم تحرکی در ایجاد دیابت تا ۱۶ درصد موثر است.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: چاقی و اضافه وزن نیز نقشی عمده در ایجاد بیماری دیابت دارد و آمار نشان دهنده این نکته است که چاقی و اضافه وزن ۵۸ درصد در ایجاد دیابت در افراد موثر است در حالی که بیش از ۴۰ درصد مردم از چاقی و افزایش وزن رنج می برند.

دکتر صادقی تاکید کرد: شعار سال جاری در خصوص دیابت «زنان و حق ما در داشتن زندگی سالم» است که معاونت بهداشتی در هفته دیابت در این راستا اقدامات زیادی را در جهت اطلاع رسانی، آموزش و برگزاری همایش برای افراد مختلف انجام داد.

وی گفت: در دیابت، ارث به معنای اختلال ژنتیکی مطرح نیست؛ اما مطالعات نشان می دهد وقتی در خانواده ای، فرد مبتلا به دیابت وجود داشته باشد؛ شانس ابتلا به دیابت در افراد آن خانواده بیشتر بوده و این احتمال به عنوان یک ریسک فاکتور مطرح است.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پایان بیان داشت: سه نوع دیابت کودکان، حاملگی و میانسالان  وجود دارد که احتمال ابتلا به دیابت مادران باردار چهار درصد، کودکان پنج درصد و میانسالان هفت و نیم درصد در کل جمعیت کشور می باشد.

 

به اشتراک گذاری:

درج نظر

تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.