رویای ساخت واکسن سل یک قدم تا واقعیت

 گروهی از محققان به رهبری محققان دانشگاه ساوتهمپتون دستاوردی مهم در زمینه نحوه پاسخ سیستم ایمنی به باکتری سل کسب کردند که رویای ساخت واکسن این بیماری کشنده و خطرناک را به واقعیت نزدیک می‌کند. 

به گزارش ایرنا از مدیکال ساینس، سل (TB) یک بیماری عفونی ناشی از باکتری مایکوباکتریوم توبرکلوزیس است که اغلب به ریه ها حمله می کند. این بیماری جزء 10 عامل اول مرگ و میر در سراسر جهان است و با توجه به افزایش مبتلایان به نوع مقاوم به دارو، توجه به این بیماری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

میکروب سل به صورت ذرات ریز وارد هوا شده و نظیر سرماخوردگی منتقل می شود . این ذرات در صورتی که مبتلا به سل ریوی باشید توسط سرفه ،عطسه ، صحبت ، خنده و یا فریاد شما ، ایجاد و در هوا پخش می شوند . یک سرفه می تواند 3000 ذره میکروبی وارد هوا نماید و 5 دقیقه صحبت کردن نیز همین تعداد ذره تولید می کند و عطسه نیز تعداد بیشتر ایجاد می نماید. این ذرات میکروبی چون بسیار کوچک هستند ، در هوای موجود در هر فضای بسته برای مدت طولانی می توانند به طور معلق باقی بمانند. میکروب سل در خلط کاملاً خشک شده و یا در گرد و غبار معلق پس از 8 تا 10 روز از بین می رود. این میکروب در خاک سرد و سایه دار حداقل 6 ماه زنده مانده و در خلط در حال پوسیدن و تجزیه ، هفته ها و ماهها مقاومت دارد. لذا هوای اطاق آلوده شده به میکروب سل توسط شما ، می تواند حتی در زمان غیاب شما نیز موجب انتقال بیماری گردد. زمانی که فرد سالم در هوای آلوده به این ذرات میکروبی تنفس کند، میکروب سل را وارد ریه خود کرده و این میکروب خود را در عرض 48 ساعت به نقاط مختلف بدن می رساند.

هر سال حدود 1.7 میلیون نفر در سراسر جهان جان خود را بر اثر این بیماری از دست می‌دهند. علیرغم 20 سال تلاش جهانی برای ریشه کنی سل و با توجه به افزایش مقاومت در برابر آنتی بیوتیک، هنوز هم واکنسی برای این بیماری ساخته نشده است. 

در پژوهش‌های جدید محققان روی پاسخ سلول‌های T (نوعی از سلول‌های سفید خون که کار اصلی آن مبارزه با عفونت است)، نسبت به باکتری عامل سل تمرکز کرده‌اند. این مطالعه نشان می‌دهد یک نوع لیپید به نام اسیدمایکولیک می‌تواند منجر به تحریک پاسخ ایمنی شود. در ادامه آمده است شکل، ساختار شیمیایی و حرکت دنباله انتهایی این لیپید، زمانی که به یک پروتئین انسانی به نام CD1b متصل شود، نوع پاسخ ایمنی را تعیین می‌کند. این یافته گام مهمی در جهت تولید واکسن موثر سل است و محققان را بسیار شگفت‌زده کرده است.
***حقایق منتشر شده از سل توسط سازمان جهانی بهداشت
-بیماری سل یکی از 10 علل اول مرگ و میر در سراسر جهان است.
-در سال 2015 میلادی، 10.4 میلیون نفر به سل مبتلا شدند و 1.8 میلیون نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست دادند (از بین این آمار 0.4 میلیون نفر به ویروس HIV مبتلا بودند).
-بین سال ها 2000 تا 2014 میلادی، حدود 43 میلیون بیمار مبتلا به سل بر اثر تشخیص و درمان به موقع و موثر، از مرگ حتمی رهایی یافتند.
-در سال 2014 میلادی، 9.6 میلیون نفر به سل مبتلا شدند و 1.5 میلیون نفر جان خود را از دست دادند.
- حدود 95 درصد مرگ های ناشی از سل در کشورهای کم در آمد و درآمد متوسط اتفاق می افتد.
-در سال 2014 میلادی، حدود یک میلیون کودک به سل مبتلا شدند و 140 هزار کودک جان خود را از دست دادند.
-در سال 2015 میلادی حدود یک میلیون کودک به سل مبتلا شدند و 170 هزار کودک بر اثر این بیماری جان خود را از دست دادند.
-سل مهمترین عامل مرگ بیماران مبتلا به ایدز است. در سال 2015 میلادی، از هر سه مرگ در بیماران مبتلا به ایدز، یک مورد به دلیل سل بود
-در سال 2014، حدود 480 هزار نفر در سراسر جهان به نوع مقاوم به دارو مبتلا شدند.
-میزان مرگ و میر ناشی از سل بین سال های 1990 تا 2015 میلادی، حدود 47 درصد کاهش یافته است.
-در سال 2015 میلادی حدود 480 هزار نفر به نوع مقاوم به چند دارو مبتلا شدند.
-پایان دادن به سل تا سال 2030 میلادی، یکی از اهداف توسعه پایدار است. 
-شش کشور هند، اندونزی، چین، نیجریه، پاکستان و شمال آفریقا ، 60 درصد مبتلایان به سل را در خود جای داده اند. 
نتایج این مطالعه در نشریه roceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است. 

 


 اخبار و مقالات پزشکی و سلامت - بانک اطلاعات دارویی

به اشتراک گذاری:

درج نظر

تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.