درمان زخم های دیابتیک با چربی اضافه دور کمر

پزشکان انگلیسی روشی ابداع کرده اند که در آن با استفاده از چربی های اضافه دور کمر بیماران مبتلا به دیابت، زخم های دردناک پای آنها درمان می شود.

به گزارش ایرنا از روزنامه دیلی میل، پزشکان بیمارستان رویال فری در شمال لندن موفق شدند از چربی های اضافی دور کمر مبتلایان به دیابت برای درمان زخم های دردناک پای آنها استفاده کنند.
آزمایش ها نشان داده است که این روش موجب ترمیم سریع زخم ها به ویژه در میان بیماران دیابتی می شود.

دیابت یا مرض قند از بیماری های شایع و ناتوان کننده انسان است که میتواند مشکلات جدی را برای اندام ها ایجاد کند. یکی از این مشکلات زخم های مزمن و مقاوم به درمانی است که معمولا در کف پای این بیماران ایجاد میشود. این عارضه را پای دیابتی Diabetic foot هم میگویند.

مشکلاتی که برای پای افراد مبتلا به دیابت ایجاد میشود به علت دو اشکال عمده ای است که دیابت مسبب آن است. این دو مشکل اختلالات اعصاب محیطی و کم شدن جریان خون اندام است.

عفونت کف پای این بیماران در ابتدا محدود به پوست است ولی بعد از مدتی به بافت های عمقی و استخوان های کف پا هم سرایت کرده موجب عفونت استخوان یا استئومیلیت میشوند. در عفونت پای این بیماران بیش از یک میکروب فعالیت دارند ولی شایعترین آنها استافیلوکوک طلایی است

محققان انگلیسی که اکنون سرگرم آزمایش این روش روی بیماران هستند، نتایج این آزمایش را تاکنون امیدوار کننده توصیف کرده اند؛ به طوری که مدت زمان ترمیم زخم پای دیابتی با استفاده از چربی شکم به حدود یک ماه کاهش می یابد درحالی که طول این زمان با استفاده از روش های متعارف، شش تا 12 ماه است. 
بیش از 15 درصد بیماران دیابتی به دلیل بالا بودن سطح قند خون که به اعصاب پا و کف پا آسیب می زند، در طول عمر خود به زخم پا مبتلا می شوند.
آسیب به عصب باعث کاهش حس در ناحیه پا می شود به طوری که افراد دیابتی ممکن است از جراحت پای خود مطلع نشوند و تا زمان تشکیل یک زخم دردناک به وجود آن پی نبرند.
درمان معمولی که برای زخم های دیابتی استفاده می شود شامل مصرف یک دوره آنتی بیوتیک یا کرم استروئید است. اما این درمان همیشه موفق نیست.
روش درمانی جدید که در آن از سلول های بنیادی استفاده می شود؛ تنها 30 دقیقه طول می کشد و روی بیماران دیابتی قابل اجراست که از زخم های عود کننده به اندازه 10 سانتی متر مربع رنج می برند.
سلول های بنیادی سلول هایی قابل تبدیل به تمام انواع سلول های مورد نیاز بدن هستند و می توان آنها را از مغز استخوان، خون و یا بافت چربی گرفت اما برای درمان زخم ها، سلول های بنیادی حاصل از چربی اهمیت زیادی دارند.
سلول های چربی به ویژه بسیار مفید هستند زیرا مملو از سلول های بنیادی هستند و می توان آنها را با یک تزریق استخراج کرد.
در روش درمانی جدید، ابتدا اطراف شکم و اطراف محل زخم به صورت موضعی بی حس می شود.
سپس برای استخراج حدود 10 میلی لیتر بافت چربی دور کمر از بدن بیمار، یک سرنگ بزرگ وارد ناحیه شکم می شود. این چربی در یک دستگاه سانتریفیوژ سریغ چرخانده می شود تا سلول های بنیادی فعال از سایر قسمت ها جدا شوند.
همچنین از بیمار نمونه خون گرفته می شود و در همین دستگاه پردازش می شود تا سلول های خونی غنی از خواص ترمیم کننده که به پلاسمای غنی از پلاکت معروف هستند، استخراج شود.
پس از تمیز کردن زخم، با استفاده از یک سرنگ چربی و خون به ناحیه آسیب دیده تزریق شده و پس از آن، بیمار مرخص می شود.
از آنجا که این درمان از ترکیب سلول های چربی و خون خود بیمار استفاده می کند، خطر این که سلول های تزریق شده توسط سیستم ایمنی به عنوان یک بدن بیگانه شناخته شود و مورد حمله قرار گیرند، کمتر است.
محققان خاطرنشان کردند که اگرچه این آزمایش در مراحل بسیار ابتدایی قرار دارد اما شاهد بهبودهای قابل توجهی در بیماران خود بوده اند.
کاربرد این آزمایش اکنون تنها برای بیماران دیابتی مطرح است اما محققان معتقدند که این روش پتانسیل درمان یک سری زخم های دیگر را نیز در آینده دارد. 

 

به اشتراک گذاری:

درج نظر

تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.