آنتی بیوتیک نقشی در بهبود عفونت ویروسی تنفسی ندارد

آنتی بیوتیک نقشی در بهبود عفونت ویروسی تنفسی ندارد

رئیس انجمن متخصصین داروسازی بالینی ایران گفت: اغلب مردم با مشاهده علائم بیماری های فصلی و سرماخوردگی، خودسرانه اقدام به مصرف آنتی بیوتیک می کنند در حالی که این دارو نقشی در بهبود عفونت تنفسی ندارد.
جمشید سلام زاده در گفت و گو با خبرنگار سلامت ایرنا افزود: در فصل زمستان ، بیشتر بیماری های ویروسی تنفسی بروز و شیوع پیدا می کند و این بیماری ها چون ماهیت ویروسی دارند برای معالجه نیازی به آنتی بیوتیک ندارند. وی تصریح کرد: با وجود این متاسفانه تصور عامه بر این است که با مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک می توانند بر بیماری خود فائق آیند در حالی که آنتی بیوتیک ها نقشی در بهبود عفونت های تنفسی ندارند و نه تنها موجب بهبودی نمی شوند بلکه عوارضی نیز ایجاد می کنند.
وی ، مقاومت میکروبی را مهم ترین عارضه مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها عنوان کرد و گفت: با ادامه روند مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها و بروز مقاومت میکروبی ، طی سال های آینده در مقابل عفونت های جدی ، خلع سلاح خواهیم شد.
خودسرانه پنی سیلین نزنید 
این استاد دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها در هنگام سرماخوردگی و گلودرد، علاوه بر ایجاد عوارض مقاومت دارویی ، هزینه های نابجایی برای مردم و نیز نظام سلامت وارد می کند.
به گزارش روز یکشنبه خبرنگار سلامت ایرنا، سلام زاده یادآور شد: متاسفانه بیماران به پزشک اصرار می کنند که برای آنان آنتی بیوتیک به ویژه آنتی بیوتیک های تزریقی مانند پنی سیلین تجویز کند درحالیکه مصرف آنتی بیوتیک های تزریقی و خوراکی فقط برای مواقع عفونت باکتریال در ریه ها و دستگاه تنفسی است. 

آنتی بیوتیک  چیست؟

آنتی بیوتیک ها داروهایی هستند که به بیماران برای مقابله با عفونت هایی که عامل باکتریایی دارند با کشتن یا توقف رشد باکتری ها، کمک می کنند. اشکال دارویی متفاوتی از آنتی بیوتیک ها مورد استفاده قرار می گیرند که شامل قرص، کپسول، قطره، پماد و آمپول ها است. آنتی بیوتیک ها فواید بسیاری دارند و با کمک آنها می توان جان افرادی که دچار عفونت های جدی با باکتری ها شده اند را نجات داد.
استفاده بیش از حد یا نادرست از آنتی بیوتیک ها، یعنی مشارکت در گسترش مقاومت در باکتریها

مقاومت آنتی بیوتیکی 

استفاده از آنتی بیوتیک هایی که جایگاهی در درمان ندارند این فرصت را به باکتری ها می دهد تا به طریقی تغییر کنند که اثر آنتی بیوتیک ها بر آنها  کم شود یا کلا متوقف شود و زمانی که این اتفاق بیفتد باکتری ها جان سالم به در برده و از بین نمی روند و به رشد و قویتر شدن ادامه می دهند.

* توجه: در مقاومت آنتی بیوتیکی نه تنها بیماران،  بلکه افراد سالم جامعه هم ضربه می  خورند. باکتری های مقاوم به سرعت بین اعضای خانواده، همکلاسی ها و همکاران گسترش می یابد و سلامت  افراد جامعه  با گونه های بیماریزای جدیدی که به سختی و با  هزینه زیاد درمان می شود، تهدید خواهد شد.

به اشتراک گذاری:

درج نظر

تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.