مقاومت آنتی بیوتیکی چیست؟

مقاومت آنتی بیوتیکی چیست؟

● مقاومت آنتی بیوتیکی زمانی اتفاق می‌افتد که باکتری‌ها تغییر کنند به‌طوری که داروهای آنتی بیوتیکی نمی‌توانند آنها را بکشند یا رشدشان را متوقف کنند. در نتیجه درمان عفونت‌های باکتریایی بسیار دشوار می‌شود.

 

● مقاومت آنتی بیوتیکی نوعی مقاومت ضدمیکروبی است. قارچ‌ها، انگل‌ها و ویروس‌ها نیز می‌توانند مقاومت دارویی ایجاد کنند.

 

● بدن شما مقاومت آنتی بیوتیکی ایجاد نمی‌کند - باکتری‌ها این کار را می‌کنند. هنگامی که مقاومت آنتی بیوتیکی رخ می‌دهد، آنتی بیوتیک‌های کمتری در برابر یک باکتری خاص مؤثر هستند. سایر آنتی بیوتیک‌ها اغلب کمک می‌کنند، اما باید تا آنجا که ممکن است گزینه‌های درمانی دیگر را امتحان کرد.

چرا مقاومت آنتی بیوتیکی مشکل‌ساز است؟

● وقتی مقاومت آنتی بیوتیکی رخ می‌دهد، تا زمانی که فرد را درمان نکنیم متوجه آن نمی شویم. آنتی بیوتیکی که قبلاً موفقیت‌آمیز بوده، به طور ناگهانی از کار می‌افتد یا اثربخشی آن کم می‌شود. زمان می‌برد تا متوجه شوید چه اتفاقی در حال رخ دادن است و در همین حین، بیماری‌تان تشدید می‌شود. عفونت که قبلاً در خانه قابل درمان بود ممکن است نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشته باشد.

چرا پزشکان از آنتی بیوتیک‌ها استفاده می‌کنند؟

● تقریباً در همه‌جا می‌توانید باکتری‌ها را پیدا کنید: در آب، غذا و خاک. باکتری‌ها روی پوست افراد (و خز حیوانات) و داخل بدن نیز زندگی می‌کنند. اکثر باکتری‌ها مشکلی ایجاد نمی‌کنند. در واقع، برخی از آنها سودمند هستند. باکتری‌های سالم در دستگاه گوارش به هضم غذا کمک می‌کنند.

 

مقاومت آنتی بیوتیکی

● اما برخی از افراد برای از بین بردن یا توقف رشد باکتری‌هایی که باعث عفونت می‌شوند به آنتی‌بیوتیک نیاز دارند. پزشکان ممکن است آنتی بیوتیک‌ها را برای موارد زیر تجویز کنند:

  • ○ عفونت‌های داخلی مانند عفونت‌های مجاری ادراری
  • ○ افرادی که به عفونت‌های باکتریایی شدید و بالقوه تهدیدکننده زندگی مانند پنومونی یا MRSA مبتلا می‌شوند.
  • ○ برای سپسیس، یک عفونت باکتریایی که وارد جریان خون می‌شود.
  • ○ اهداف پیشگیرانه، مانند کاهش خطر عفونت پس از عمل جراحی.

چه چیزی باعث مقاومت آنتی بیوتیکی می‌شود؟

● این عوامل اغلب به مقاومت آنتی بیوتیکی کمک می‌کنند:

استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک‌ها

● مصرف آنتی بیوتیک‌ها در مواقعی که مورد نیاز یا مفید نیستند به مقاومت آنتی بیوتیکی کمک می‌کنند. به‌عنوان مثال، بیشتر موارد فارنژیت (گلودرد) ویروسی هستند. آنتی بیوتیک‌ها کمکی نمی‌کنند حتی عفونت‌های باکتریایی گوش نیز اغلب بدون آنتی‌بیوتیک بهبود می‌یابند.

استفاده نادرست از آنتی بیوتیک‌ها

● باکتری‌ها از هر فرصتی برای تکثیر استفاده می‌کنند. اگر مصرف دارو را برای یک روز (یا چند روز) فراموش کنید، درمان را خیلی زود متوقف کنید، یا از آنتی بیوتیک‌های نادرست استفاده کنید (مانند مصرف داروی شخص دیگری)، باکتری‌ها شروع به تولید مثل می‌کنند. با تکثیر شدن می‌توانند تغییر کنند (جهش پیدا کنند). باکتری‌های جهش یافته به طور فزاینده‌ای در برابر دارو مقاوم‌تر می‌شوند.

استفاده در دامداری

● باکتری‌های موجود در حیوانات نیز می‌توانند به آنتی‌بیوتیک مقاوم شوند. تخمین زده می‌شود 80 درصد مصرف آنتی‌بیوتیک در ایالات متحده برای دام است.

مقاومت خود به خودی

مقاومت آنتی بیوتیکی

● گاهی اوقات، ساختار ژنتیکی (DNA) یک باکتری به خودی خود تغییر می‌کند یا جهش می‌یابد. آنتی‌بیوتیک، این باکتری تازه تغییر یافته را تشخیص نمی‌دهد و نمی‌تواند آنطور که باید آن را هدف قرار دهد.

مقاومت قابل‌انتقال

● شما می‌توانید عفونت باکتریایی مقاوم به دارو مسری را به شخص دیگری منتقل کنید. آن فرد اکنون عفونتی دارد که به آنتی‌بیوتیک پاسخ نمی‌دهد. باز هم هرچند معمولاً می‌توانیم بهبود پیدا کنیم، اما زمان گذشته است و ممکن است درمان باکتری‌هایی که اکنون مقاوم هستند دشوارتر باشد.

سوپر باگ چیست؟

● در طول سال‌ها، گونه‌های مختلف باکتری با داروهایی که معمولاً آنها را از بین می‌بردند، سازگار شده‌اند. آنها می‌توانند با اثرات داروها مقابله کنند. این باکتری‌ها که سوپر باگ نامیده می‌شوند، علی‌رغم درمان با چندین آنتی‌بیوتیک مختلف، به تکثیر و ایجاد عفونت ادامه می‌دهند. این احتمال وجود دارد که هیچ آنتی بیوتیکی کار نکند.

 

● برخی از عفونتهای باکتریایی با وضعیت سوپر باگ عبارتند از:

  • ○ c.diff (کلستریدیوم دیفیسیل)
  • ○ سوزاک
  • ○ عفونت‌های استافیلوکوک (استاف)، مانند استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی سیلین (MRSA)
  • بیماری سل

عوارض مقاومت آنتی بیوتیکی چیست؟

مقاومت آنتی بیوتیکی

● هنگامی که عفونت‌های باکتریایی به دارو مقاوم می‌شوند، پزشکان گزینه‌های درمانی محدودی دارند. مشکل می‌تواند منجر به:

  • ○ افزایش خطر بیماری شدید و طولانی مدت و حتی مرگ شود
  • ○ عوارض جانبی شدید دارویی
  • ○ اقامت طولانی‌تر در بیمارستان
  • ○ قرارهای پزشکی بیشتر
  • ○ افزایش هزینه‌های پزشکی

چه کسانی در معرض آسیب ناشی از مقاومت آنتی بیوتیکی هستند؟

● هر فردی که در معرض آنتی بیوتیک‌ها قرار گیرد در معرض خطر مقاومت آنتی بیوتیکی است. افراد مسن و آنهایی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند بیشتر در معرض ابتلا به عفونت‌های باکتریایی جدی هستند که نیاز به درمان آنتی بیوتیکی دارند. این ترکیب آنها را در معرض خطر بالاتری برای عوارض ناشی از مقاومت آنتی بیوتیکی قرار می‌دهد.

 

● همچنین در صورتی که افراد:

  • بیماری ایدز دارند.
  • ○ برای یک بیماری خودایمنی، مانند لوپوس، از درمان‌های سرکوب کننده سیستم ایمنی استفاده می‌کنند.
  • سرطان دارند.
  • ○ گیرنده پیوند عضو یا سلول‌های بنیادی (مغز استخوان) هستند.

عفونت‌های باکتریایی مقاوم به آنتی‌بیوتیک چگونه درمان می‌شوند؟

● اگر عفونت علائم مقاومت آنتی بیوتیکی را نشان دهد، پزشک ممکن است داروی دیگری را امتحان کند. داروی جدید ممکن است عوارض جانبی شدیدتری داشته‌باشد و آزمایش یک آنتی‌بیوتیک دیگر نیز خطر ایجاد مقاومت در برابر آن دارو را هم افزایش می‌دهد.

آیا می‌توانید از مقاومت آنتی بیوتیکی جلوگیری کنید؟

● این مراحل ممکن است خطر ابتلا به مقاومت آنتی بیوتیکی را کاهش دهند:

○ فقط آنتی بیوتیک‌هایی را که برای شما تجویز شده است مصرف کنید. داروی شخص دیگری را مصرف نکنید.

 

○ توصیه‌های پزشک را برای درمان علائم خود بدون آنتی‌بیوتیک دنبال کنید. پزشک را برای ارائه یک نسخه غیر ضروری تحت فشار قرار ندهید.

 

○ یک یادآور روی تلفن خود تنظیم کنید تا نوبت دارویتان را فراموش نکنید. اگر فراموش کردید که داروی خود را مصرف کنید، از پزشک بپرسید که چه کاری انجام دهید.

 

○ تمام دارو را طبق دستور مصرف کنید، حتی اگر احساس بهتری دارید. اگر آنتی‌بیوتیک را خیلی زود قطع کنید، باکتری‌ها می‌توانند دوباره شروع به رشد کنند و ممکن است مقاومت ایجاد کنند.

 

○ دست‌های خود را مرتب بشویید. بهداشت خوب خطر ابتلا به عفونت باکتریایی را کاهش می‌دهد.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

مطالب مرتبط

درج نظر



سوالات کاربران
  • شادی | 1402/10/01

    من در سن ۱۵ سالگی به انگل امیب هیس،تولیکا مبتلا شدم طوری که مخاط خونی دفع میکنم در ان زمان دکتر برای من مترونیدازول و یدوکینول تجویز کرد اما متاسفانه من مصرف نکردم و سالها در بدن من ماند تا اینکه آبسه ی مغزی شدم و پس از ازمایش مجدد که وجود انگل را تایید میکنه پزشکان عفونی هر کدام انتی بیوتیکهای پاراروایسین ،یدوکینول ،تینیدازول،به همراه مترونیدازول تجویز کردند انگل از نمونه ی مدفوع پاک شده اما متاسفانه در نمونه ی مخاطی که دفع میکنم هم امیب و هم خون گزارش شده واقعا نمیدونم باید چی کار کنم

    پاسخ دکتر شیعه زاده:

    درود بر شما همراه گرامی

    سپاس از حسن اعتماد شما

    داروهای اشاره شده به درستی برای شما تجویز شده اند و در صورتی که طول دوره درمان را نیز طبق نظر پزشکان مصرف نموده اید، لازم است همچنان تحت نظر پزشکان عفونی و مغز و اعصاب (به علت حضور کیست در مغز)  به منظور بررسی های بیش تر قرار بگیرید. در موارد اندکی در صورت حضور کیست های مقاوم ممکن است پزشکان درمان جراحی را انتخاب کنند.

    با آرزوی سلامتی