زنده ماندن از حمله قلبی: راهی برای بهبودی و پیشگیری

زنده ماندن از حمله قلبی: راهی برای بهبودی و پیشگیری

● حمله قلبی - که انفارکتوس میوکارد نیز نامیده می‌شود - بسیار رایج است. بر اساس گفته‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، در واقع، هر 40 ثانیه یک سکته قلبی اتفاق می‌افتد.

 

● درد قفسه سینه شایع‌ترین علامت هشدار دهنده حمله قلبی است. اما ممکن است علائم دیگری نیز وجود داشته باشند، مانند سبکی سر، حالت تهوع و تنگی نفس. علائم می‌توانند شدید یا خفیف باشند و اغلب از فردی به فرد دیگر متفاوت‌اند. برخی از افراد ممکن است حتی متوجه هیچ علامت هشدار دهنده حمله قلبی نشوند.

 

● در این مقاله نگاهی دقیق‌تر به علل، علائم و عوامل خطر حمله قلبی و همچنین نحوه تشخیص و درمان حمله قلبی خواهیم داشت.

حمله قلبی چیست؟

● حمله قلبی زمانی اتفاق می‌افتد که جریان خون به قلب مسدود یا قطع شود. اگر خون غنی از اکسیژن کافی به قلب جریان نداشته باشد، می‌تواند به ناحیه آسیب دیده آسیب برساند. در نتیجه عضله قلب شروع به مردن می‌کند.

 

● وقتی قلب خون و اکسیژن مورد نیاز برای عملکرد صحیح را دریافت نکند، می‌تواند شما را در معرض خطر نارسایی قلبی و سایر عوارض جدی قرار دهد.

 

● حمله قلبی یک وضعیت اورژانسی تهدید کننده زندگی است. اگر هر چه زودتر بتوانید درمان پزشکی دریافت کنید که جریان خون طبیعی را به قلب بازگرداند، شانستان برای کسب یک نتیجه موفقیت‌آمیز بیشتر است.

علائم حمله قلبی

● علائم عمومی سکته قلبی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • ○ درد یا ناراحتی قفسه سینه
  • ○ تنگی نفس
  • ○ درد در بازو، شانه یا گردن
  • ○ حالت تهوع
  • ○ تعریق
  • ○ سبکی سر یا سرگیجه
  • ○ خستگی
  • ○ درد بالاتنه
  • ○ مشکل در تنفس

 

● هرکسی که هر یک از علائم حمله قلبی فوق را تجربه کند باید فوراً با اورژانس تماس بگیرد.

چگونه علائم حمله قلبی بین مردان و زنان متفاوت است؟

سکته قلبی

● بسیاری از افراد بدون توجه به جنسیت، ترکیبی از علائم حمله قلبی را تجربه می‌کنند. با این حال، تفاوت‌های جنسی در بیولوژی و نتایج حملات قلبی وجود دارد.

 

● یک مطالعه در سال 2019 نشان داد که درد قفسه سینه شایع‌ترین علامت در مردان و زنان است. در زنان، درد اغلب به عنوان سفتی، فشردن یا فشار در قفسه سینه توصیف می‌شود، در حالی که مردان آن را به عنوان "وزن سنگین روی قفسه سینه" توصیف کنند.

 

● با توجه به انجمن قلب آمریکا (AHA)، زنان تا حدودی بیشتر از مردان علائم حمله قلبی زیر را تجربه می‌کنند:

  • ○ تنگی نفس
  • ○ حالت تهوع، استفراغ
  • ○ درد در قسمت بالایی پشت یا فک
  • ○ سرگیجه یا سبکی سر
  • ○ خستگی مفرط

 

● سطوح بالاتر استروژن می‌تواند خطر حمله قلبی را کاهش دهد. در نتیجه، خطر حمله قلبی بعد از یائسگی در زنان بیشتر از قبل از یائسگی است.

 

● با این حال، زنانی که دچار حمله قلبی می‌شوند، بیشتر در معرض خطر عدم تشخیص و درمان کم قرار دارند.

 

● به عنوان مثال، یک مطالعه در سوئیس در سال 2018 نشان داد که زنان پس از تجربه علائم حمله قلبی، نیاز بیشتری به خدمات اورژانس دارند. محققان همچنین دریافتند که زنان در شرایط اضطراری تأخیر بیشتری در دریافت درمان دارند.

 

چگونه ممکن است علائم حمله قلبی برای افراد مبتلا به دیابت متفاوت باشد؟

سکته قلبی

● تحقیقات نشان داده است که افراد مبتلا به دیابت در مقایسه با افرادی که دیابت ندارند بیشتر در معرض حملات قلبی خاموش هستند. به عبارت دیگر، اگر دیابت دارید، ممکن است علائم معمول مرتبط با حمله قلبی، به ویژه درد قفسه سینه را تجربه نکنید.

 

● مطالعات زیادی برای درک بهتر اینکه چرا افراد مبتلا به دیابت کمتر احتمال دارد درد قفسه سینه و سایر علائم حمله قلبی را تجربه کنند، انجام شده است. یک توضیح این است که ایجاد نوروپاتی - نوعی آسیب عصبی که یکی از عوارض شایع دیابت است - ممکن است در توانایی احساس درد قفسه سینه ناشی از حمله قلبی اختلال ایجاد کند.

 

● طبق تحقیقات، تقریباً 55 درصد از افراد مبتلا به دیابت به بیماری عروق کرونر مبتلا هستند. اختلال در جریان خون در عروق کرونر یک عامل خطر اصلی برای حمله قلبی است.

 

● به دلیل این خطر، مهم است که افراد مبتلا به دیابت سطح قند خون خود را تحت کنترل داشته باشند، آزمایشات خون مکرر را برای بررسی سطح کلسترول انجام دهند و از نزدیک با پزشک همکاری کنند تا اطمینان حاصل شود که دیابت آنها به خوبی مدیریت می‌شود.

آنژین در مقابل حمله قلبی

● درد قفسه سینه ناشی از کاهش جریان خون به عضله قلب را آنژین می‌گویند. این یک علامت شایع بیماری قلبی است. دو نوع اصلی آنژین وجود دارد:

  • ○ آنژین پایدار، رایج‌ترین نوع آنژین صدری که قابل پیش‌بینی است – که اغلب با فعالیت بدنی یا استرس رخ می‌دهد.
  • ○ آنژین ناپایدار که غیر قابل پیش بینی است و باید به عنوان یک فوریت پزشکی درمان شود.

 

● حمله آنژین می‌تواند شبیه حمله قلبی باشد و در بسیاری از موارد - به ویژه با آنژین ناپایدار - تشخیص آنژین از یک حمله قلبی واقعی دشوار است.

 

● اگر آنژین ثابتی دارید که با تلاش ایجاد می‌شود و با استراحت راحت می‌شود، ممکن است تصور کنید که یک درد قفسه سینه ناگهانی - اما مختصر - فقط یک حمله آنژین است. اگر درد قفسه سینه با استراحت فروکش نکرد یا برای مدت 10 دقیقه یا بیشتر آمد و رفت، ممکن است دچار حمله قلبی شده باشید.

 

● صحبت با پزشک در مورد نحوه مدیریت آنژین به شما کمک می‌کند تا تفاوت بین آنژین و علائم حمله قلبی را بهتر درک کنید و کمک می‌کند اگر درد قفسه سینه‌تان در واقع نشانه حمله قلبی است، آماده شوید.

علت حمله قلبی

● علت اصلی حملات قلبی بیماری عروق کرونر قلب است. این جایی است که پلاک در شریان‌هایی که خون را به قلب می‌رسانند، ایجاد می‌شود. تجمع کلی پلاک در شریان‌ها به عنوان آترواسکلروز نیز شناخته می‌شود.

 

● دو نوع اصلی حمله قلبی وجود دارد:

  • ○ حملات قلبی نوع یک، جایی است که پلاک دیواره داخلی شریان پاره می‌شود و کلسترول و سایر مواد را وارد جریان خون می‌کند. سپس می‌تواند یک لخته خون ایجاد کند و شریان را مسدود کند.

 

  • ○ در حملات قلبی نوع دوم، قلب به اندازه نیاز خون غنی از اکسیژن دریافت نمی‌کند، اما انسداد کامل شریان وجود ندارد.

 

● علل دیگر حملات قلبی عبارتند از:

  • ○ رگ‌های خونی پاره شده
  • ○ اسپاسم عروق خونی
  • ○ سوءمصرف مواد مخدر
  • ○ هیپوکسی، کمبود اکسیژن در خون

 

عوامل خطر حمله قلبی

سکته قلبی

● عوامل متعددی می‌تواند شما را در معرض خطر حمله قلبی قرار دهد. نمی‌توانید برخی از عوامل مانند سن و سابقه خانوادگی را تغییر دهید. با این حال، می‌توانید تغییرات مربوط به عوامل خطر قابل اصلاح را ایجاد کنید.

 

● عوامل خطر قابل تغییر که می‌توانید به کنترل آنها کمک کنید عبارتند از:

  • ○ سیگار کشیدن
  • ○ کلسترول بالا
  • ○ چاقی
  • ○ عدم ورزش
  • ○ سطوح بالای استرس
  • ○ دیابت یا پیش دیابت
  • ○ رژیم غذایی سرشار از چربی‌های ترانس و چربی‌های اشباع شده
  • ○ مصرف بیش از حد الکل
  • ○ آپنه خواب

 

● بیماری قلبی عامل اصلی مرگ و میر در میان اکثر گروه‌های قومی و نژادی و شایع‌ترین علت حمله قلبی است.

 

● بر اساس گزارش مؤسسه ملی پیری، اگر بالای 65 سال سن دارید، خطر حمله قلبی بیشتر از افراد زیر 65 سال است. این امر به ویژه در مورد زنان صادق است.

 

● همچنین، اگر سابقه خانوادگی بیماری قلبی، فشار خون بالا، کلسترول بالا، چاقی یا دیابت دارید، ممکن است در معرض خطر حمله قلبی باشید.

سکته قلبی چگونه تشخیص داده می‌شود؟

● پزشکان معمولاً پس از انجام معاینه فیزیکی و بررسی سابقه پزشکی‌تان، حمله قلبی را تشخیص می‌دهند. پزشک احتمالاً یک نوار قلب (ECG) برای بررسی فعالیت الکتریکی قلب انجام می‌دهد.

 

● اکوکاردیوگرام که از امواج صوتی برای ایجاد تصویری از حفره‌ها و دریچه‌های قلب استفاده می‌کند، می‌تواند نشان دهد که چگونه خون در قلب جریان دارد و چه قسمت‌هایی از قلب، در صورت وجود، آسیب دیده‌اند.

 

● پزشک همچنین ممکن است کاتتریزاسیون قلبی را تجویز کند. این یک پروب است که از طریق یک لوله انعطاف‌پذیر به نام کاتتر وارد رگ‌های خونی می‌شود. این کار به پزشک اجازه می‌دهد تا نواحی داخل و اطراف قلب را که ممکن است پلاک ایجاد شده است مشاهده کند. همچنین می‌توانند رنگ را به شریان‌هایتان تزریق کنند، برای مشاهده نحوه جریان خون، عکس‌برداری با اشعه ایکس و هرگونه انسداد را مشاهده کنند.

 

● تیم مراقبت‌های بهداشتی شما احتمالاً نمونه‌ای از خون شما را نیز می‌گیرند یا آزمایش‌های دیگری را انجام می‌دهند تا ببینند آیا شواهدی از آسیب عضله قلب وجود دارد یا خیر.

 

● یک آزمایش خون که معمولاً مورد استفاده قرار می‌گیرد، سطح تروپونین T، پروتئینی که در عضله قلب یافت می‌شود را بررسی می‌کند. افزایش سطح تروپونین T در جریان خون با حمله قلبی مرتبط است.

درمان سکته قلبی



● اگر حمله قلبی داشته‌اید، پزشک ممکن است یک روش (جراحی یا غیرجراحی) را توصیه کند. این روش‌ها می‌توانند درد را تسکین دهند و از بروز حمله قلبی دیگر جلوگیری کنند.

 

● رویه‌های رایج عبارتند از:

○ استنت. استنت یک لوله مشبک سیمی است که جراحان برای باز نگه داشتن آن پس از آنژیوپلاستی در شریان قرار می‌دهند.

○ آنژیوپلاستی. آنژیوپلاستی با استفاده از بالون یا با از بین بردن تجمع پلاک، شریان مسدود شده را باز می‌کند. توجه به این نکته مهم است که متخصصان مراقبت‌های بهداشتی دیگر به ندرت از آنژیوپلاستی به تنهایی استفاده می‌کنند.

○ جراحی بای‌پس قلب. در جراحی بای‌پس، پزشک خون را در اطراف انسداد تغییر مسیر می‌دهد.

○ جراحی دریچه قلب. در جراحی ترمیم یا تعویض دریچه، جراحان دریچه‌های نشتی را تعمیر یا تعویض می‌کنند تا به پمپاژ قلب کمک کنند.

○ ضربان‌ساز. ضربان‌ساز دستگاهی است که در زیر پوست کاشته می‌شود. می‌تواند به حفظ ریتم طبیعی قلب شما کمک کند.

○ پیوند قلب. جراحان ممکن است پیوند قلب را در مواردی توصیه کنند که حمله قلبی باعث مرگ دائمی بافت در بیشتر قلب شود.

 

● پزشک همچنین ممکن است داروهایی را برای درمان حمله قلبی تجویز کند، از جمله:

  • آسپرین
  • ○ داروهای دیگر برای شکستن لخته‌ها
  • ○ ضد پلاکت و ضدانعقاد، همچنین به عنوان رقیق کننده خون شناخته می‌شود
  • ○ مسکن‌ها
  • ○ نیتروگلیسیرین
  • ○ داروی فشار خون
  • ○ مسدود کننده‌های بتا

 

● زمان دریافت درمان برای حمله قلبی بسیار مهم است. هر چه زودتر درمان شروع شود، جریان خون سریع‌تر به قسمت آسیب‌دیده قلب باز می‌گردد و احتمالاً نتیجه موفقیت‌آمیزتر خواهد بود.

پزشکانی که حملات قلبی را درمان می‌کنند

● از آنجایی که حملات قلبی اغلب غیرمنتظره هستند، پزشک اورژانس معمولاً اولین متخصصی است که حمله قلبی را درمان می‌کند. پس از ثبات، به یک متخصص قلب ارجاع داده می‌شوید. 

درمان‌های جایگزین

● درمان‌های جایگزین و تغییر سبک زندگی می‌تواند سلامت قلب را بهبود بخشد و خطر حمله قلبی را کاهش دهد. یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی و متعادل و یک سبک زندگی ارتقا دهنده سلامت برای حفظ سلامت قلب ضروری است.

چگونه به فردی که دچار حمله قلبی شده است کمک کنیم؟

سکته قلبی

● اگر با کسی هستید که علائم حمله قلبی را تجربه می‌کند، فوراً با اورژانس تماس بگیرید و دستورالعمل‌هایی را که به شما می‌دهند در مورد اینکه چه کاری انجام دهید، دنبال کنید.

 

● اگر فرد پاسخگو نیست و نبض ندارد، انجام احیای قلبی ریوی (CPR) یا استفاده از دفیبریلاتور خارجی خودکار (AED) می‌تواند نجات دهنده باشد.

 

● اکثر مشاغل و بسیاری از مکان‌های عمومی دارای AED هستند، اما اگر یکی از آنها وجود نداشته باشد، CPR نباید به تعویق بیفتد. انجام CPR می‌تواند به پمپاژ خون اکسیژن‌دار در بدن فرد تا رسیدن خدمات اضطراری کمک کند.

 

● هرچه زودتر یک فرد بتواند به مراقبت‌های پزشکی اورژانسی مراجعه کند، آسیب کمتری به ماهیچه قلب او متحمل خواهد شد.

اگر دچار حمله قلبی شدید چه باید کرد؟

● اگر مشکوک هستید که دچار حمله قلبی شده‌اید، به جای اینکه خودتان را به بیمارستان برسانید، فوراً با 115 تماس بگیرید.

 

● امدادگران می‌توانند با رسیدن درمان را شروع کنند و در طی مسیر رسیدن به بیمارستان شما را تحت نظر بگیرند.

 

● حتی اگر مطمئن نیستید که دچار حمله قلبی شده‌اید یا خیر، بهتر است احتیاط کنید. هنگامی که علائم شما شروع شد، یک آسپرین بزرگسالان بجوید - مگر اینکه آلرژی داشته باشید. خواص ضد پلاکتی آسپرین ممکن است به شکستن لخته‌ای که ممکن است جریان خون به قلبتان را مسدود کرده باشد، کمک کند.

 

● در صورت امکان، با یکی از اعضای خانواده، دوست یا همسایه تماس بگیرید تا زمانی که منتظر آمبولانس هستید یا زمانی که در بیمارستان تحت درمان هستید، در کنار شما باشد.

عوارض حمله قلبی

● حملات قلبی می‌توانند منجر به عوارض مختلفی شوند. هنگامی که حمله قلبی رخ می‌دهد، می‌تواند ریتم طبیعی قلب را مختل کند و به طور بالقوه آن را به طور کامل متوقف کند. این ریتم‌های غیرطبیعی به عنوان آریتمی شناخته می‌شوند.

 

● هنگامی که قلب در طی یک حمله قلبی خون دریافت نمی‌کند، برخی از بافت‌های قلب می‌توانند بمیرند. این حالت می‌تواند قلب را ضعیف کرده و عوارض جدی مانند نارسایی قلبی ایجاد کند.

 

● حمله قلبی همچنین می‌تواند بر دریچه‌های قلب تأثیر بگذارد و باعث نشت شود.

 

● اثرات درازمدت بر قلب بر اساس مدت زمانی که طول می‌کشد تا درمان پزشکی دریافت کنید و چه مقدار از قلب در اثر حمله قلبی آسیب دیده است، تعیین می‌شود.

بهبود

● حمله قلبی می‌تواند به عضلات قلب آسیب برساند و بر عملکرد آنها تأثیر بگذارد. این حالت می‌تواند شامل تغییر ریتم قلب و کاهش توانایی آن در پمپاژ مؤثر خون به تمام اندام‌ها و بافت‌های بدن باشد.

 

● پس از حمله قلبی، باید تحت نظر پزشک باشید و سبک زندگی‌تان را تغییر دهید مانند:

  • ○ شرکت در ورزش‌های سبک یا متوسط، بر اساس آنچه پزشک تأیید کرده است
  • ○ خوردن یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی و متعادل و کم چربی اشباع شده و ترانس
  • ○ کاهش وزن در صورت حمل وزن اضافی
  • ○ اگر سیگار می‌کشید، سیگار را ترک کنید
  • ○ اگر دیابت دارید، سطح قند خون خود را از نزدیک کنترل کنید
  • ○ اقداماتی را انجام دهید تا فشار خون و کلسترول خود را در محدوده سالم نگه دارید
  • ○ پرهیز از فعالیت‌های شدید، به‌ویژه مدت کوتاهی پس از حمله قلبی
  • ○ تحت توانبخشی قلبی قرار گیرید

پیشگیری از حمله قلبی

● در حالی که عوامل خطر زیادی وجود دارد که نمی‌توانید آنها را کنترل کنید، برخی اقدامات اساسی وجود دارد که می‌توانید برای کمک به حفظ سلامت قلب خود انجام دهید. در اینجا چند نمونه آورده شده است:

سکته قلبی

○ یک رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید. سعی کنید تا حد امکان غذاهای غنی از مواد مغذی را در رژیم غذایی خود بگنجانید. روی پروتئین‌های بدون چربی، غلات کامل، میوه‌ها، سبزیجات، لبنیات کم‌چرب، آجیل و دانه‌ها تمرکز کنید. سعی کنید غذاهای چرب، سرخ شده و غذاهای حاوی قندهای ساده مانند نوشابه، محصولات پخته شده و نان سفید را محدود کنید.

○ به طور منظم ورزش کنید. سعی کنید حداقل 150 دقیقه فعالیت بدنی در هفته برای سلامت قلب بهینه داشته باشید.

○ ترک سیگار. اگر سیگار می‌کشید، در مورد شروع برنامه ترک سیگار با پزشک خود صحبت کنید. ترک سیگار می‌تواند به کاهش خطر کمک کند؛ زیرا سیگار عامل اصلی بیماری قلبی است.

○ مصرف الکل خود را محدود کنید. اعتدال در مورد الکل و سلامت قلب کلیدی است. مصرف ملایم تا متوسط الکل به عنوان یک نوشیدنی در روز برای زنان و دو نوشیدنی در روز برای مردان تعریف شده است.

○ سطح کلسترول خود را چک کنید. اگر کلسترول LDL یا تری گلیسیرید شما بالاتر از حد معمول است، با پزشک خود در مورد اقداماتی که برای کاهش کلسترول و تری گلیسیرید خود باید انجام دهید صحبت کنید.

○ دیابت را مدیریت کنید. اگر دیابت دارید، داروهای خود را طبق دستور پزشک مصرف کنید و سطح گلوکز خون خود را به طور مرتب چک کنید.

○ با پزشک به طور منظم مشورت کنید. اگر بیماری قلبی دارید، از نزدیک با پزشک خود کار کنید و برنامه درمانی خود را که شامل مصرف داروهایتان می‌شود، دنبال کنید.

 

● همه این مراحل در کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی و احتمال حمله قلبی مهم هستند. اگر در مورد خطر حمله قلبی خود نگرانی دارید با پزشک خود صحبت کنید.

سخن آخر

● بیشتر افرادی که دچار حمله قلبی می‌شوند زنده می‌مانند، مهم است که بدانید چگونه خطر را کاهش دهید و در صورت تجربه علائم حمله قلبی چگونه واکنش نشان دهید.

 

● در حالی که درد قفسه سینه شایع‌ترین علامت است، اما تنها یکی از چندین علامت رایج حمله قلبی است. اگر فکر می‌کنید ممکن است دچار حمله قلبی شده باشید، فوراً با کمک پزشکی اورژانس تماس بگیرید. هر چه زودتر درمان حمله قلبی را دریافت کنید، احتمالاً نتیجه بهتری خواهید داشت.

 

● چندین آزمایش وجود دارد که می‌تواند تشخیص دهد که آیا شما دچار حمله قلبی شده‌اید یا خیر. اگر آزمایش‌ها نشان می‌دهند که شما دچار حمله قلبی شده‌اید، درمان‌های موثری وجود دارد که می‌تواند به بازگرداندن جریان خون به قلب شما و به حداقل رساندن عوارض کمک کند.

 

● اگر عوامل خطر حمله قلبی دارید، با پزشک خود در مورد اقداماتی که می‌توانید برای کاهش خطر حمله قلبی انجام دهید صحبت کنید.

 
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

مطالب مرتبط

درج نظر



سوالات کاربران
تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.