غربالگری سرطان روده بزرگ در دست اجراست

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه برنامه غربالگری سرطان روده بزرگ در دست اجرا است، گفت: سرطان روده بزرگ یکی از سرطان های قابل پیشگیری است و با انجام غربالگری می توانیم موفقیت های خوبی در این زمینه به دست آوریم.
به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر رضا ملک زاده روز شنبه در نشست خبری هجدهمین کنگره بین المللی بیماری های گوارش و کبد در پژوهشکده بیماری های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: این غربالگری را در 2 منطقه در کشور به صورت محدود انجام دادیم و چند استان نیز در دست اجرا داریم.
رئیس هیجدهمین کنگره بین المللی گوارش و کبد اظهار امیدواری کرد که در آینده نزدیک این طرح در سطح کشور اجرا شود.

27 درصد سرطان ها مربوط به دستگاه گوارش است 
رئیس انجمن گوارش و کبد ایراناظهار داشت: 27 درصد از سرطان‌ها در ایران مربوط به سرطان دستگاه گوارش است که در صدر آنها سرطان معده قرار دارد.
وی شایع ترین سرطان در مردان را سرطان معده اعلام کرد و گفت: حدود 16 درصد سرطان ها مربوط به معده می باشد.
ملک زاده ادامه داد سرطان روده بزرگ تقریبا حدود 10 درصد سرطان ها را به خود اختصاص می دهد و در رتبه بعدی قرار دارد. سرطان های مری، لوزالمعده و کبد درصد کمتری را به خود اختصاص می دهند

 کاهش مرگ و میر بیماری گوارش و کبد در ایران 
وی اظهار داشت: مرگ و میر و ناتوانی حاصل از بیماری گوارش و کبد در ایران طی سال های اخیر کاهش پیدا کرده است.
ملک زاده افزود: در گذشته مرگ و میر قابل توجهی ناشی از خون ریزی های گوارش داشتیم و با مراقبت های به عمل آمده، شدت کاهش یافته است.
وی به شیوع بیماری مزمن التهاب روده ای در کشور هم اشاره کرد و گفت: در 40 سال گذشته در ایران این بیماری گزارش نشده اما در حال حاضر نزدیک به 40 هزار نفر به این بیماری مبتلا هستند.
ملک زاده افزود: این بیماری معمولا در اثر ارتقای سطح بهداشت عمومی و موقعیت های اقتصادی و اجتماعی بیشتر می شود.
وی همچنین با اشاره به اینکه یک درصد ایرانی ها به بیماری سلیاک مبتلا هستند گفت: این بیماری نوعی حساسیت یا آلرژی به مصرف گندم است و با همکاری انجمن گوارش در تلاش برای راه اندازی نظام ثبت این بیماری هستیم تا بتوانیم بیماری را شناسایی کنیم.
معاون وزیر بهداشت، شایع‌ترین بیماری‌های گوارشی در ایران را از نوع خوش‌خیم دانست و گفت:‌ 30 درصد مراجعات به اطباء داخلی به دلیل رفلاکس و 20 درصد به دلیل روده تحریک‌پذیر است.
وی افزود: کبد چرب شایع‌ترین بیماری کبدی در ایران است و 30درصد افراد مبتلا به این مشکل هستند و پس از آن هپاتیت B و C از شایع‌ترین مشکلات کبدی هستند که چندین سال است واکسیناسیون خوبی برای هپاتیت B در نظر گرفته شده و درمان مؤثر برای هپاتیت B و C نیز وجود دارد.

 ابتلا به کبد چرب در یکی از شهرهای شمالی کشور به بیش از 50 درصد رسید
معاون پژوهشی پژوهشکده گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز به شیوع بیماری کبد چرب در کشور اشاره کرد و گفت: ابتلا به کبد چرب در یکی از شهرهای شمال کشور به بیش از 50 درصد رسیده است.
دکتر شاهیم مرآت در این نشست خبری اظهار داشت: مردم باید بدانند که موثرترین و بهترین راه برای مقابله با کبد چرب، کم کردن وزن و ورزش است که باید در این زمینه تبلیغات گسترده انجام گیرد.
وی اظهار داشت: هپاتیت‌های ویروسی 15 سال پیش وضعیتی بسیار نامناسب داشت ولی خوشبختانه امروز به سمت ریشه‌کنی هپاتیت B و C پیش رفته‌ است .
عضو انجمن گوارش و کبد ایران با اشاره به اینکه مشکل در ارتباط با هپاتیت‌های ویروسی این است که برخی مبتلا به این بیماری بوده ولی اطلاعی از آن ندارند، گفت: شناسایی این بیماران در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفته و اقدامات مناسبی در این راستا انجام گرفته است.
وی افزود: دیابت هم در کشور با اپیدمی همراه است و کبد چرب و دیابت در کنار هم ریسک ابتلا به بیماری قلبی را به شدت افزایش می‌دهد.

 بیش از 10 هزار نفر مبتلا به بیماری التهاب روده ای ثبت شدند
دکتر همایون واحدی، متخصص بیماری‌های گوارش و کبد در ادامه این نشست به شیوع بیماری التهابی روده در ایران اشاره کرد و گفت: تا کنون 10 هزار نفر مبتلا به این بیماری ثبت شدند و به ازای هر 100 هزار نفر 45 نفر مبتلا به این بیماری هستند.
وی اظهار داشت: آزمایش تشخیص ابتلا به این بیماری در مراکز دانشگاهی به صورت رایگان انجام می‌گیرد.
متخصص بیماری‌های گوارش و کبد تأکید کرد: تشخیص به موقع این بیماری از عوارض آن پیشگیری کرده و درمان موفقیت‌آمیز بیماری را به همراه دارد.
هیجدهمین کنگره بیماری های گوارش و کبد ایران از 9 تا 11 آبان ماه با حضور جمعی از پزشکان و محققان در سالن همایش های رازی برگزار می شود.


به اشتراک گذاری:

درج نظر

تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.