کمبودی در داروهای داخلی نداریم/ صادرات باید کنترل شود

رییس هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی با تاکید بر این‌که کمبودی در حوزه داروهای تولید داخل نداریم اظهار کرد که در شرایط فعلی صادرات این محصولات باید کنترل شده باشد.

عباس کبریایی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص ممنوعیت صادرات هر نوع دارو و تجهیزات پزشکی بدون مجوز سازمان غذا و دارو، اظهار کرد: باید بدانیم که صادرات دارو در مواردی که نیاز کشور تامین شده باشد، منعی ندارد و در حال حاضر نیز صادرات دارو در بخش‌هایی که این نیاز رفع شده است انجام می‌شود.

وی ادامه داد: اما در مواردی که در کشور نیاز وجود دارد ناچار به ممنوعیت صادرات هستیم و این مساله نیز طبیعی و سیاستی است که تمام کشورها دنبال می‌کنند.

لزوم چاره‌اندیشی وزارت بهداشت در مورد تعهدهای صادراتی

رییس هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی با اشاره به این‌که ممنوعیت صادرات نباید مشمول مواردی باشد که شرکت‌های داخلی به طرف‌های خارجی تعهد داده‌اند، گفت: به طور مثال می‌توان به تولیداتی اشاره کرد که دارو با برچسب روسی تولید شده است و بسته‌بندی آنها برای صادرات روسیه است و امکان عرضه در بازار ایران را ندارد. در چنین مواردی نیز با ممنوعیت صادرات مواجه شده‌ایم و باید وزارت بهداشت در مورد این موارد خاص چاره‌اندیشی کند.

کبریایی‌زاده با تاکید بر این‌که در مجموع داروهایی که با کمبود داخلی مواجهند باید در خصوص صادرات‌شان کنترل‌های بیشتری صورت گیرد، خاطرنشان کرد: پیش از این نیز امکان صادرات بدون مجوز از سازمان غذا و دارو وجود نداشت و طبیعی است که با وجود شرایط فعلی باید کنترل‌های بیشتری مدنظر قرار گیرد.

وجود تنوع تولیدکننده در مورد داروهای داخلی

وی تصریح کرد: داروهای تولید داخل به دلیل این‌که تنوع تولیدکننده وجود دارد، کمتر دچار کمبود می‌شوند چرا که هر دارویی چندین تولیدکننده دارد و اگر یک شرکت نتواند کار خود را پیش ببرد و به موقع محصول خود را عرضه کند، سایر تولید کنندگان بازار را تامین می‌کنند.

به گزارش ایسنا، اخیرا با توجه به شرایط فعلی اقتصادی و تخصیص ارز دولتی به حوزه مواد اولیه دارو و تجهیزات ضروری پزشکی، سازمان غذا و دارو هرگونه صادرات در این حوزه‌ها را منوط به دریافت مجوز از اداره کل مربوطه از سازمان غذا و دارو کرده است.

موسسه خدمات دارویی رضوی | بانک اطلاعات و اخبار دارویی

به اشتراک گذاری:

درج نظر

تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.