مصرف داروی والپروات سدیم ، در دوران بارداری  و خطر ابتلای کودک به بیماری ADHD

مصرف داروی والپروات سدیم ، در دوران بارداری و خطر ابتلای کودک به بیماری ADHD

جمعه،14 دی 98 ( 4 ژانویه 2019) - به گزارش واحد خبر موسسه خدمات دارویی رضوی به نقل از وبسایت اطلاعات دارویی Drugs ، یک مطالعه جدید نشان می دهد هنگامی که زنان مبتلا به صرع در دوران بارداری داروی ضد تشنج والپروات مصرف می کند، احتمال ابتلا به ADHD در کودکان آنها افزایش می یابد .

البته این تحقیق ثابت نمی کند که والپروات سدیم باعث اختلال توجه / اختلال بیش فعالی (ADHD) در کودکان می شود، بلکه تنها بیان می کند که ارتباطی بین این دو وجود دارد.

طبق مطالعه ای جدید که توسط دکتر جاکوب کریستنسن در دانشگاه آروش انجام شده است، جنینی که در معرض والپروات قرار گرفته است 48 درصد بیشتر از سایرین احتمال ابتلا به ADHD  را دارد .

این مطالعه روی بیش از 900،000 نوزاد در دانمارک در سالهای 1997 تا 2011 انجام شده است . سلامت روانی کودکان از زمان تولد تا بطور میانگین حدود 10 سالگی ارزیابی شده است .

گروه کریستنسن نتیجه گرفتند که "استفاده مادر از والپروات در دوران بارداری با افزایش کم اما قابل ملاحظه ی خطر ابتلا به ADHD در فرزندان مرتبط است، حتی پس از تعدیل و کنترل بیماری صرع در مادر "

محققان خاطرنشان كردند كه سایر داروهای صرع تاثیری بر ADHD  ندارند. این یافته ها در 4 ژانویه در JAMA Network Open منتشر شد.

دو کارشناس آمریکایی گفتند که به اکثر زنان مبتلا به صرع توصیه شده است که از مصرف والپروات در دوران بارداری خودداری کنند .

دکتر فرد لادو مسئول مراقب های صرع در Queens and Long Island سیستم سلامت شهر نیویورک گفت: "این مطالعه هنوز اطلاعات بیشتری را نشان می دهد که مشخص کننده ی خطرات مصرف والپروات در زنان در سنین باروری است "

طبق گفته لادو، مدت هاست که میدانیم "داروی والپروات نقص های مادرزادی را تا 10 درصد در کودکان افزایش می دهد." وی افزود : "این دارو همچنین سطح IQ  را در کودکانی که در دوران جنینی در معرض مصرف والپروات قرار گرفته اند کاهش می دهد و احتمال مشکلات رفتاری را در آنها بیشتر می کند ."

لادو گفت، "مطالعه جدید به لیست دلایل اجبار به پیشگیری از مصرف والپروات سدیم در زنان در سنین باروری اضافه می شود . در اغلب موارد، زنان می توانند داروهای ضد تشنج دیگری مصرف کنند، اما "در موارد نادری که جایگزینی برای والپروات سدیم وجود ندارد، زنان باید به طور کامل در مورد خطرات مصرف آن مطلع گردند و به پیشگیری از بارداری توصیه شوند ."

دکتر اندرو آدسمان رئیس مرکز توسعه و رشد کودکان در مرکز پزشکی کودکان نیویورک در این رابطه گفت : مطالعه ی جدید ، یکبار دیگر نگرانی ها را در مورد قرار گرفتن جنین در معرض والپروات ، و افزایش احتمال ابتلا به  ADHD در دوران کودکی بیشتر میکند .

دکتر آدسمان تاکید کرد که در حالی که پرهیز از مصرف والپروات یک گزینه ی انتخابی در دوران بارداری است، زنانی که در طول بارداری این دارو را مصرف کرده اند نباید هراس داشته باشند.

ادیسمان گفت: "باید در نظر داشت که علیرغم افزایش خطر ابتلا به ADHD، تنها 10 درصد از کودکان که در معرض مصرف والپروات قبل از زایمان قرار داشته اند به ADHD مبتلا می شوند." بنابراین، زنانی که در حین بارداری با والپروات درمان شده اند باید از این واقعیت اطمینان یابند که احتمال بسیار کمی وجود دارد که فرزند آنها در اثر قرارگیری در معرض والپروات در دوران بارداری مادر به ADHD مبتلا شود . هرچند که توصیه می شود در مصرف این دارو تا حد امکان احتیاط شود .

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

درج نظر



سوالات کاربران
تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.