چشم‌انداز امیدبخش درمان سرطان پروستات با میکروارگانیسم‌های بومی

چشم‌انداز امیدبخش درمان سرطان پروستات با میکروارگانیسم‌های بومی

تهران‌- ایرنا- مجری طرح تحقیقاتی درمان سلول‌های سرطانی با استفاده از متابولیت‌ها گفت: محققان ایرانی نشان دادند که یکی از هشت گونه آرکی باکتری‌های کشف شده در ایران، تاثیر بسیار شگرفی در کاهش سلول‌های زاینده تومورهای سرطان پروستات داشته و این موضوع می‌تواند چشم انداز امیدبخشی برای درمان این سرطان باشد.

حیات در قلمرو میکروارگانیسم‌ها به سه دسته باکتری‌ها، یوکاریوت‌ها، آرکی‌ها تقسیم می‌شود. محققان ایرانی با سعی و تلاش خود توانستند هشت گونه آرکی باکتری‌ها را کشف و معرفی کنند.

سرطان پروستات از شایع‌ترین سرطان‌ها در مردان است و معمولاً بیماران به دنبال آن دچار متاستازمی‌شوند و با وجود درمان‌های متعدد، به نتیجه نمی‌رسند.

دکتر سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: در این تحقیقمشخص شد که آرکی باکتری‌های هالوفیل (باکتری‌های باستانی نمک‌دوست) یکی از هشت گونه آرکیباکتری‌های کشف شده، اثر کاهشی بر سلول‌های سرطانی در رده سلولی پروستات داشته و آنها را از بینبرده است.

وی بیان داشت: این کار به عنوان قدم اول در به‌کارگیری میکروارگانیسم‌های بومی کشور برای درمان سرطان پروستات است و محققان ایرانی تلاش می‌کنند با طی کردن مراحل بعدی، روشی نوین برای درمان سرطان پروستات ارائه کنند.

شاهزاده فاضلی ادامه داد: در قالب این مطالعه، تومور سرطان پروستات در موش‌های آزمایشگاهی ایجاد و مشخص شد که متابولیت‌های این نوع آرکی باکتری اثر بسیار خوبی در درمان سرطان پروستات دارد، امابرای اینکه این موضوع به عنوان روش درمانی مورد استفاده قرار گیرد باید مراحل حیوانی و کارآزمایی بالینی خود را طی کند.

وی اظهار داشت: اولین گزارش در مورد اثرات مطلوب متابولیت‌ها بر روی تومورهای سرطانی، توسط محققان ایرانی منتشر شده که مورد استقبال جامعه علمی دنیا قرار گرفته است.

منبع : ایرنا

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

مطالب مرتبط

درج نظر



سوالات کاربران
تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.