نحوه تغذیه صحیح در بیماران مبتلا به کبد چرب

نحوه تغذیه صحیح در بیماران مبتلا به کبد چرب

در این مطلب پزشکی ، نحوه تغذیه صحیح در بیماران مبتلا به کبد چرب ، در مورد موضوعات زیر صحبت خواهیم کرد:

  • - رژیم غذایی مدیترانه ای
  • - چربی های سالم
  • - آنتی اکسیدان ها
  • - انتخاب کربوهیدارات ها
  • - سایر مواد مغذی مهم
  • - الکل

درمان طبیعی برای بیماران کبد چرب الکلی و یا غیر الکلی ، دستیابی به وزن سالم و ایده آل از طریق ورزش و رژیم غذایی است .
در برنامه غذایی یک بیمارمبتلا به کبد چرب چه مواردی باید وجود داشته باشد؟

صحبت کلی در مورد غذاهایی است که با آسیب سلول مبارزه کرده و آنرا برای استفاده راحت تر بدن از انسولین آماده می کند و یا با کاهش التهاب به معکوس شدن شرایط کمک می کند. از آنجا که سوخت و ساز بدن هر فرد با فرد دیگری متفاوت است شما باید با پزشک خود مشورت کنید تا یک برنامه غذایی که مناسب شما است را تجویز کند. 

رژیم غذایی مدیترانه ای

در اصل رژیم مدیترانه ای فقط مختص به بیماران کبد چرب نمی باشد بلکه یک سبک غذایی است که شامل ترکیبی از مواد غذایی از جمله (چربی های سالم، آنتی اکسیدان ها و کربوهیدارات ها) می باشد که به کاهش چربی در کبد شما کمک می کند. چیزهایی که شما احتمالا در جدول رژیم غذایی مدیترانه ای مشاهده می کنید شامل موارد زیر است:

  • ماهی
  • میوه
  • دانه ها
  • آجیل ها
  • روغن زیتون
  • سبزیجات

چربی های سالم

سلول های شما گلوکز استفاده می کنند ( یک نوع قند انرژی زا). هورمون انسولین به بدن شما کمک می کند تا گلوکز را از غذاهای هضم شده گرفته و به سلول ها منتقل کند . 

افرادی که مبتلا به بیماری کبد چرب هستند غالبا مقاومت انسولینی دارند . بدن آنها انسولین تولید می کند اما به خوبی عمل نمی کند. گلوکز در خون ساخته می شود و کبد قند اضافه را به چربی تبدیل می کند. 

چربی های خاصی در رژیم غذایی می تواند حساسیت بدن به انسولین یا توانایی بدن در استفاده از انسولین را بهبود ببخشد . سلول های شما می توانند گلوکز را استفاده کنند بنابراین کبد شما نیازی به ساخت و ذخیره چربی ندارد.

  • - اسیدهای چرب امگا 3 موجود در ماهی، روغن ماهی، روغن های گیاهی ، آجیل ها ( بویژه گردو)، دانه های کتان و روغن دانه کتان و سبزیجات برگ دار یافت می شود. 
  • - چربی های غیر اشباع شده در منابع گیاهی مانند زیتون ها، آجیل ها و اووکادو به وفور یافت می شود. گوشت و محصولات لبنی کمتری باید مصرف کنید زیرا دارای چربی های اشباح شده بیشتری هستند. از مصرف محصولات پخته و غذاهای سرخ شده در روغن پالم یا روغن نارگیل اجتناب کنید زیرا منجر به ذخیره چربی بیشتری در کبد می شود. 

آنتی اکسیدان ها

یکی دیگر از دلایل افزایش چربی بدن این است که هنگامی که مواد مغذی به درستی تجریه نمی شوند سلول های کبدی آسیب می بینند. میوه ها ( به ویژه توت ها)، سبزیجات و برخی دیگر از مواد غذایی بعلت دارابودن ترکیباتی که آنتی اکسیدان نامیده میشود ، می توانند سلول ها را از این آسیب محافظت کنند.

بعضی مطالعات نشان می دهد که ویتامین E در بهبودی بیماری کبد چرب موثر است. سایر تحقیقات اشاره به بهبود کبد چرب با مصرف همزمان ویتامین E و ویتامین C و داروهای پایین آوردنده ی کلسترول دارند . پزشکان هنوز نمی دانند بهبودی در اثر مصرف یکی ازین سه مورد یا مصرف همزمان آنهاست .  

دانه های آفتابگردان و بادام ها منابع خوبی از ویتامین E هستند. همچنین روغن های مایع گیاهی دارای چربی های غیر اشباع – دلیل دیگری برای پخت غذا با روغن زیتون و یا روغن کانولا

دانشمندان در حال مطالعه روی سایر مکمل ها و مواد غذایی دارای آنتی اکسیدان هستند تا ببینند که آیا این مواد برای کبد مفید هستند یا خیر.

 از موادی که برای کبد مفید هستند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • - قهوه در کاهش چاقی، کاهش مقاومت انسولینی بدن و کاهش التهاب موثر است . قهوه همچنین می تواند شما را از بیماری های قلبی و سایر بیماری های کبدی محافظت کند.
  • - سیر خام می تواند مقاومت بدن در برابر انسولین را کاهش دهد و به تجزیه چربی در بدن کمک کند. 
  • - گونه های آزمایشگاهی چای سبز در کاهش وزن، کاهش سطح چربی بدن و کاهش مقاومت به انسولین و غیره موثر است. اما هنوز در افراد آزمایش نشده است .
  • - گوجی بری (توت وحشی) گیاهی است که غالبا در طب چینی استفاده می شود و ممکن است به کاهش اندازه دور کمر شما کمک کند. 
  • - رسوراترول که از پوست انگور قرمز بدست می آید می تواند به کنترل التهابات کمک کند. مطالعات متناقضی ، اثربخشی رسوراترول را در میزان مصرف این گیاه می دانند .
  • - سلنیوم یک ماده معدنی است که در آجیل های برزیلی، تن ماهی و صدف یافت می شود ( اکثر افراد به اندازه کافی از این مواد در رژیم غذایشان استفاده می کنند).

قبل از مصرف هرگونه مکمل با پزشک خود مشورت کنید. مکمل ها ممکن است روی اثر بخشی داروهای مصرفی شما تاثیر بگذارند و یا منجر به ایجاد مشکلات دیگری در سلامتی تان شود .اگر شما به صورت درستی از مکمل ها استفاده نکنید ممکن است (به جای منفعت) مضراتی برای شما به همراه داشته باشد. 

انتخاب کربوهیدارت ها

مصرف زیاد قند های ساده ، فرآیند تبدیل مواد غذایی به چربی را در کبد تسریع می کند . از مصرف آب نبات، نوشابه ها و سایر مواد غذایی دارای شکرهای افزودنی از جمله شربت ذرت با فروکتوز بالا اجتناب کنید و به جای این مواد از موادی که دارای قند طبیعی هستند (مانند میوه ها) استفاده کنید.

کربوهیدرات های پیچیده ( از قبیل آنهایی که دارای فیبر زیادی هستند) ایمن ترند . این مواد تمایل به داشتن شاخص گلیسمی کمی دارند بنابراین با سرعت کمتری تجزیه می شوند و قند آنها بدن را اشباح نمی کند. این امر به افزایش حساسیت بدن به انسولین و کاهش کلسترول خون کمک می کند.

 کربوهیدرات های بهتر شامل دانه های کامل ، لو بیا و عدس و سبزیجات نشاسته ای می شوند. 

سایر مواد مغذی مهم

پایین بودن سطح ویتامین D بدن ممکن است با بیماری کبد چرب شدید مرتبط باشد. وقتی که شما در زیر نور آفتاب قرار می گیرید بدن شما ویتامین D می سازد. ویتامین D همچنین ممکن است به برخی مواد لبنی افزوده شود .

سعی کنید بیشتر محصولات لبنی کم چرب مصرف کنید زیرا چربی اشباع شده کمتری دارند.

 یک مطالعه چینی موفق به کشف ارتباط بین سطوح کم پتاسیم و بیماری کبد چرب غیر الکلی ( NAFLD) شده است. ماهی هایی مانند ماهی کاد (Cod)، سالمون و ساردین منابع خوب پتاسیم هستند. همچنین سبزیجاتی مانند کلم بروکلی، نخود فرنگی و سیب زمینی شیرین و میوه هایی مانند موز، کیوی و زردآلود و نیز مواد غذایی لبنی مانند شیر و ماست دارای پتاسیم زیادی هستند .

 مطالعات اولیه نشان می دهند که بتائین ( یک نوع اسید آمینه) از کبد در برابر ذخیره چربی محافظت می کند. این ماده را می توان در گندم و میگو یافت. 

الکل

درصورتیکه به علت مصرف زیاد الکل مبتلا به بیماری کبد چرب شده اید ، دیگر به هیچ وجه و تحت هیچ شرایطی نباید الکل بنوشید. نوشیدن الکل می تواند منجر به آسیب جدی تر به کبد شود.

گروه ترجمه موسسه خدمات دارویی رضوی

موسسه خدمات دارویی رضوی | بانک اطلاعات دارویی ، اخبار و مطالب پزشکی

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

مطالب مرتبط

درج نظر



سوالات کاربران
تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.