15  مکمل برتر تقویت کننده سیستم ایمنی

15 مکمل برتر تقویت کننده سیستم ایمنی

نکته مهم

هیچ مکملی برای درمان یا پیشگیری از بیماری نخواهد بود.

 با توجه به بیماری همه گیر کرونا ویروس COVID-19 (کووید 19) در سال 2019 ، درک این نکته ضروری است که هیچ مکمل ، رژیم  و یا سایر اصلاحات در شیوه زندگی به غیر از حفظ فاصله دربرخوردهای اجتماعی و رعایت اصول بهداشتی مناسب نمی تواند شما را از COVID-19 محافظت کند.

در حال حاضر ، هیچ یافته ای از مصرف مکملی به طور خاص، برای محافظت در برابر COVID-19 حمایت نمی کند.

سیستم ایمنی بدن مجموعه ای پیچیده از سلول ها، فرآیندها و مواد شیمیایی است که به طور مداوم از بدن در برابر عوامل بیماری زای مهاجم از جمله ویروس ها ، سموم و باکتری ها دفاع می کند.

سالم نگه داشتن سیستم ایمنی بدن در طول سال برای جلوگیری از عفونت و بیماری اهمیت زیادی دارد.

بیشتر بدانید :  سیستم ایمنی بدن چیست و چگونه کار می کند؟

 انتخاب شیوه ی زندگی سالم با مصرف غذاهای مغذی، خواب کافی و ورزش مهمترین راه های تقویت سیستم ایمنی بدن است. علاوه بر این، تحقیقات نشان داده است که مکمل ها شامل برخی ویتامین ها، مواد معدنی، گیاهان و سایر مواد می تواند در بهبود پاسخ ایمنی موثر بوده و به طور بالقوه فرد را در برابر بیماری محافظت کند.

با این حال، توجه داشته باشید که برخی از مکمل ها می توانند با داروهایی که مصرف می کنید تداخل داشته باشند. برخی ممکن است برای افرادی که شرایط سلامتی خاصی دارند مناسب نباشند، بنابراین قبل از شروع مکمل ها حتما با پزشک معالج خود مشورت کنید.
بیشتر بدانید :نحوه مدیریت عوارض جانبی داروهای متداول

در اینجا 15 مکمل را که بعنوان تقویت کننده سیستم ایمنی بدن شناخته شده اند معرفی میکنیم .

1- ویتامین D

این ویتامین یک ماده مغذی محلول در چربی است که برای سلامتی و عملکرد سیستم ایمنی بدن ضروری است. ( انواع ویتامین D را بشناسیم)

ویتامین دی اثرات تهاجمی مونوسیت ها و ماکروفاژها  - گلبول های سفید که قسمت های مهم بخش دفاعی سیستم ایمنی بدن هستند -بر علیه پاتوژن ها و عوامل بیگانه را افزایش و التهاب را کاهش می دهد و منجر بهتقویت پاسخ ایمنیمی شود.

بسیاری از افراد از نظر این ویتامین مهم کمبود دارند ، که ممکن است بر عملکرد سیستم ایمنی تأثیر منفی بگذارد. در حقیقت ، سطح پایین ویتامین D با افزایش خطر ابتلا به عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی ، از جمله آنفلوانزا و آسم آلرژیک همراه است .

برخی از مطالعات نشان می دهد که مصرف ویتامین D ممکن است پاسخ ایمنی را بهبود بخشد. در حقیقت ، تحقیقات اخیر حاکی از این است که مصرف این ویتامین ممکن است فرد را در برابر عفونت های دستگاه تنفسی محافظت کند.

در یک بررسی که سال 2019 به صورت بررسی کنترل تصادفی روی 11321 نفر انجام شد مشخص شد مکمل ویتامین D ، خطر ابتلا به عفونت های تنفسی در افراد با کمبود این ویتامین را کاهش داده است همچنین خطر ابتلا به عفونت را در افرادی که سطح ویتامین D کافی دارند نیز کاهش داده است.این تحقیق یک اثر حفاظتی کلی را نشان می دهد.

مطالعات دیگر می گویند، مکمل های ویتامین D ممکن است پاسخ به درمان های ضد ویروسی را در افراد مبتلا به عفونت های خاص، از جمله هپاتیت C و HIV بهبود بخشند.

بسته به میزان خون در افراد مختلف، روزانه بین 1000 تا 4000 واحد بین المللی مکمل ویتامین D مکمل برای اکثر افراد کافی است، اگرچه افراد با نقص جدی تر اغلب به دوزهای بسیار بالاتری احتیاج دارند.

خلاصه

ویتامین D برای عملکرد ایمنی بدن ضروری است. سطح طبیعی این ویتامین ممکن است به کاهش خطر عفونت های تنفسی کمک کند.

 2- روی

روی ماده معدنی است که معمولاً به مکمل ها به منظور تقویت سیستم ایمنی بدن اضافه می شود. این بدان دلیل است که روی برای عملکرد سیستم ایمنی بدن ضروری است.

روی برای رشد و ایجاد ارتباط بین سلولهای ایمنی مورد نیاز است و نقش مهمی در پاسخ التهابی دارد.

کمبود این ماده مغذی به میزان قابل توجهی بر عملکرد سیستم ایمنی بدن تأثیر می گذارد و منجر به افزایش خطر عفونت و بیماری از جمله ذات الریه می شود.

حدود 2 میلیارد نفر در سراسر جهان دچار کمبود روی می باشند و در افراد مسن بسیار شایع است. در واقع، تا 30٪ از افراد مسن دچار کمبود این ماده مغذی می باشند.

مطالعات بیشماری نشان می دهد که مکمل های روی ممکن است فرد را در برابر عفونت های دستگاه تنفسی مانند سرماخوردگی محافظت کنند. علاوه بر این، مصرف مکمل روی ممکن است برای کسانی که در حال حاضر بیمار هستند مفید باشد.

در مطالعه ای که سال 2019 روی 64 کودک بستری با عفونت حاد دستگاه تنفسی تحتانی (ALRIs)  انجام گرفت، مشخص شد مصرف 30 میلی گرم روی در روز باعث کاهش کل مدت زمان دوره عفونت می شود و مدت بستری در بیمارستان نیز بطور میانگین 2 روز در مقایسه با گروه دارونما کاهش یافت.

مکمل روی همچنین ممکن است به کاهش مدت زمان سرماخوردگی کمک کند.

مصرف طولانی مدت روی به طور معمول برای بزرگسالان سالم تا زمانی که دوز روزانه آن کمتر از ماکسیمم  40 میلی گرم عنصر روی باشد، بی خطر است.
دوزهای بالاتر از این حد، ممکن است موجب اختلال در جذب مس شود که می تواند خطر عفونت را افزایش دهد.

خلاصه
مصرف مکمل روی می تواند فرد را در برابر عفونت های دستگاه تنفسی محافظت کرده و مدت زمان این عفونت ها را کاهش دهد.

3- ویتامین C

ویتامین سی به دلیل نقش مهم آن در سلامت ایمنی، شاید محبوب ترین مکمل برای محافظت در برابر عفونت باشد.
ویتامین C از عملکرد سلولهای مختلف ایمنی پشتیبانی می کند و توانایی آنها در محافظت در برابر عفونت را تقویت می کند. همچنین این ویتامین برای مرگ سلولی ضروری است به این ترتیب که با پاکسازی سلولهای قدیمی و جایگزینی آنها با سلولهای جدید ، به سیستم ایمنی بدن کمک می کند.
ویتامین C همچنین به عنوان یک آنتی اکسیدانت قدرتمند عمل می کند و بدن را در برابر آسیب های ناشی از استرس اکسیداتیو که با تجمع مولکول های شناخته شده به عنوان رادیکال های آزاد رخ می دهد، محافظت می کند.
استرس اکسیداتیو می تواند بر سلامت سیستم ایمنی تأثیر منفی بگذارد و با بیماری های بیشماری در ارتباط باشد.
مطالعات نشان داده است که مصرف مکمل ویتامین C باعث کاهش مدت و شدت عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی از جمله سرماخوردگی می شود.

یک بررسی گسترده از 29 مطالعه انجام شده روی 11306 نفر نشان داد که مصرف منظم مکمل ویتامین C با دوز متوسط ​​1-2 گرم در روز ، مدت سرماخوردگی را در بزرگسالان 8٪ و در کودکان 14٪ کاهش می دهد.
جالب توجه است، این بررسی همچنین نشان داد كه به طور مرتب با مصرف مكمل های ویتامین C ، میزان بروز سرماخوردگی در افراد تحت فشارهای بدنی بالا از جمله دوندگان ماراتن و سربازان، تا 50 درصد كاهش می یابد.
علاوه بر این، مشخص شد درمان با دوز بالای ویتامین C به طور قابل توجهی علائم را در افراد مبتلا به عفونت های شدید از جمله عفونت منتشرخون و سندروم حاد تنفسی (ARDS) ناشی از عفونت های ویروسی بهبود می بخشد
این نتایج تأیید می کنند که مکمل های ویتامین C می تواند بر سلامت ایمنی به ویژه در افرادی که از طریق رژیم غذایی به اندازه کافی ویتامین دریافت نمی کنند تأثیر بگذارد.
حد ماکسیمم ویتامین سی 2000 میلی گرم است. دوزهای اضافی روزانه به طور معمول بین 250 تا 1000 میلی گرم  است.

خلاصه
ویتامین C برای سلامتی ایمنی بسیار مهم است. مصرف این ماده مغذی ممکن است باعث کاهش مدت زمان و شدت عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی از جمله سرماخوردگی شود.

4- آقطی سیاه (Sambucus nigra)

این میوه که مدت هاست در درمان عفونت ها مورد استفاده قرار می گیرد، به دلیل اثرات آن بر سلامت ایمنی در حال تحقیق است.
در مطالعات آزمایشگاهی، عصاره elderberry پتانسیل ضد باکتری و ضد ویروسی در برابر عوامل بیماری زا باکتریایی مسئول عفونت دستگاه تنفسی فوقانی و سویه های ویروس آنفلوانزا نشان می دهد ، علاوه بر این ، نشان داده شده است که پاسخ سیستم ایمنی را تقویت می کند و ممکن است به کاهش مدت زمان و شدت سرماخوردگی و همچنین کاهش علائم مربوط به عفونت های ویروسی کمک کند.

با بررسی 4 مطالعه به صورت کنترل تصادفی روی 180 نفر ، مشخص شد که مکمل های حاوی الدربری علائم تنفسی فوقانی ناشی از عفونت های ویروسی را کاهش می دهد .

یک مطالعه 5 روزه در سال 2004 نشان داد که مبتلایان به آنفولانزا که 1 قاشق غذاخوری (15 میلی لیتر) از شربت حاوی این مکمل را 4 بار در روز مصرف کرده اند 4 روز زودتر از افرادی که شربت مصرف نکرده اند ، تسکین علائم را تجربه کرده اند.
اگرچه، این مطالعه قدیمی است و توسط شرکت سازنده، حمایت می شود ولی ممکن است نتایج متفاوتی داشته باشد.
مکمل های حاوی آقطی یا  Elderberry اغلب به شکل مایع یا کپسول فروخته می شوند.

خلاصه
مصرف این مکمل هاممکن است علائم تنفسی فوقانی ناشی از عفونت های ویروسی را کاهش داده و به کاهش علائم آنفولانزا کمک کند. با این حال ، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

5- قارچ های دارویی

قارچ های دارویی از زمان های بسیار قدیم برای پیشگیری و درمان عفونت استفاده می شده است. انواع بسیاری از قارچ های دارویی به دلیل پتانسیل تقویت کننده سیستم ایمنی بدن مورد مطالعه قرار گرفته است.

بیش از 270 گونه شناخته شده قارچ دارویی شناخته شده است که دارای خواص تقویت کننده سیستم ایمنی هستند.

برخی تحقیقات نشان می دهد که مکمل های حاوی انواع خاصی از قارچ های دارویی ممکن است از چندین راه موجب تقویت سلامتی شوند و علائم برخی بیمای ها از جمله آسم و عفونت های ریه را کاهش دهند.

به عنوان مثال ، مطالعه ای در موش های مبتلا به سل (یک بیماری جدی باکتریایی) نشان داد که درمان با cordyceps بطور قابل توجهی باعث کاهش میزان باکتری در ریه ها ، افزایش پاسخ ایمنی و کاهش التهاب در مقایسه با گروه دارونما می شود.

در یک مطالعه تصادفی که به مدت 8 هفته و روی 79 فرد بزرگسال انجام گرفت مشخص شد 1.68 گرم عصاره کشت cordyceps mycelium  به طور معنی داری منجر به افزایش فعالیت سلولهای کشنده طبیعی (NK)  - نوعی گلبول سفید که بدن را در برابر عفونت محافظت می کند- به میزان 38٪  می شود.

Turkey tail یکی دیگر از قارچ های دارویی است که اثرات قدرتمندی بر سلامت سیستم ایمنی دارد. تحقیقات در انسان نشان می دهد که این قارچ ممکن است پاسخ ایمنی بدن را خصوصاً در افرادی که دارای انواع خاصی از سرطان هستند افزایش دهد.

بسیاری دیگر از قارچهای دارویی به دلیل اثرات مفید آنها بر سلامت ایمنی نیز مورد مطالعه قرار گرفته است. محصولات دارویی حاوی قارچ معمولا به صورت تنتور ، چای و مکمل می باشند.

خلاصه

بسیاری از انواع قارچ های دارویی ممکن است اثرات تقویت کننده سیستم ایمنی و ضد باکتریایی داشته باشند.


سایر مکمل های تقویت کننده سیستم ایمنی

گذشته از موارد ذکر شده ، مکمل های بسیاری وجود دارد که ممکن است به بهبود پاسخ ایمنی بدن کمک کند:

6- آستراگالوسAstragalus

گیاهی است که معمولاً در طب سنتی چینی (TCM) مورد استفاده قرار می گیرد. تحقیقات حیوانی نشان می دهد كه عصاره آن ممكن است پاسخهای مرتبط با سیستم ایمنی را به طور قابل توجهی تقویت نماید.

7- سلنیوم

سلنیوم ماده معدنی است که برای سلامت ایمنی ضروری است. تحقیقات حیوانی نشان می دهد که مکمل های حاوی سلنیوم ممکن است دفاع ضد ویروسی را در برابر سویه های آنفلوانزا ، از جمله H1N1 تقویت کند.

8- سیر

سیر دارای خواص ضد التهابی و ضد ویروسی قدرتمندی است که با تحریک گلبولهای سفید محافظ مانند سلولهای کشنده طبیعی و ماکروفاژها موجب تثویت سیستم ایمنی می شود، با این حال، تحقیقات انسانی در این رابطه محدود است.

9- اندروگرافیس

این گیاه حاوی آندروگرافولید، ترکیبی از ترپنوئید است که دارای اثرات ضد ویروسی در برابر ویروس های ایجاد کننده بیماریهای تنفسی از جمله انتروویروس D68 و آنفولانزای A است.

10- شیرین بیان

 شیرین بیان حاوی بسیاری از مواد ، از جمله گلیسیریزین است که ممکن است به محافظت در برابر عفونت های ویروسی کمک کند. طبق تحقیقات آزمایشگاهی، گلیسیریزین فعالیت ضد ویروسی در مقابل کروناویروس حاد مرتبط با سندرم حاد تنفسی نشان داده است.

11- شمعدانی عطری (پلارگونیوم)

برخی تحقیقات انسانی استفاده از عصاره این گیاه را برای کاهش علائم عفونتهای حاد تنفسی ویروسی از جمله سرماخوردگی و برونشیت شان می دهد. با این وجود، تحقیقات بیشتری لازم است.

12- ویتامین های B کمپلکس

ویتامین های گروه B از جمله B12 و B6 برای پاسخ ایمنی سالم از اهمیت زیادی برخوردار هستند. با این حال ، بسیاری از بزرگسالان از نظر آنها کمبود دارند که ممکن است بر سلامت سیستم ایمنی تأثیر منفی بگذارد .

13- کورکومین

 کورکومین ترکیب اصلی فعال در زردچوبه است. این ماده دارای خواص ضد التهابی قدرتمندی است  و مطالعات مربوط به حیوانات نشان می دهد که ممکن است به بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک کند.

14- اکیناسه

اکیناسه متعلق به گیاهان خانواده دیزی است. برخی از گونه های خاص این گیاه موجب بهبود و تقویت سیستم ایمنی می شوند و ممکن است اثرات ضد ویروسی در برابر چندین ویروس تنفسی از جمله ویروس سینسیتال تنفسی و رینو ویروس ها داشته باشند.

15- بره موم (پروپولیس)

 بره موم ماده ای رزین مانند است که توسط زنبورهای عسل برای مهرو موم کردن کندوها ساخته می شود. این ماده دارای اثرات چشمگیر تقویت کننده سیستم ایمنی است و همچنین می تواند دارای خواص ضد ویروسی نیز باشد ، تحقیقات انسانی بیشتری در این زمینه لازم است.

طبق نتایج تحقیقات علمی ، مکمل های ذکر شده در بالا ممکن است خواص تقویت کننده سیستم ایمنی بدن داشته باشند؛ با این حال ، بخاطر داشته باشید که بسیاری از تأثیرات احتمالی این مکمل ها بر روی سیستم ایمنی بدن در انسان کاملاً آزمایش نشده است و این امر ضرورت مطالعات آینده را بیشتر می کند.

خلاصه

Astragalus ، سیر ، کورکومین و اکیناسه تنها برخی از مکمل هایی هستند که ممکن است خواص تقویت کننده سیستم ایمنی بدن داشته باشند با این حال آنها به طور کامل در انسان مورد آزمایش قرار نگرفته اند و تحقیقات بیشتری لازم است.

نکته آخر

بسیاری از مکمل های موجود در بازار ممکن است به بهبود سلامت سیستم ایمنی بدن کمک کنند.

روی ، آقطی، ویتامین های C و D فقط برخی از موادی هستند که به دلیل پتانسیل تقویت کننده سیستم ایمنی بدن مورد بررسی قرار گرفته اند.

   با این حال ، اگرچه این مکمل ها ممکن است فواید کمی برای سلامتی ایمنی داشته باشند ، اما نباید و نمی توان از آنها به عنوان جایگزین برای یک شیوه زندگی سالم استفاده شوند.

حفظ رژیم متعادل، خواب کافی، انجام فعالیت های بدنی منظم و عدم استعمال دخانیات از مهمترین راه های کمک به سالم نگه داشتن سیستم ایمنی بدن و کاهش احتمال ابتلا به عفونت و بیماری است.

اگر تصمیم دارید که یک مکمل را امتحان کنید ، ابتدا با مراقبین سلامت و بهداشتی مشورت کنید ، زیرا ممکن است برخی از مکمل ها با برخی از داروها تداخل داشته باشند یا برای برخی افراد نامناسب باشند.

***علاوه بر این ، به یاد داشته باشید که هیچ مدرک علمی وجود ندارد که نشان دهد هرکدام از آنها می توانند در برابر COVID-19 محافظت کننده باشند حتی اگر برخی از آنها دارای خاصیت ضد ویروسی باشند.

 گرداورنده و مترجم: سرکار دکتر نرجس اله دادی

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

مطالب مرتبط

درج نظر



سوالات کاربران
  • عیس شهبازی | 1399/02/12

    باسلام اینجانب متولد1352هستم چندسال است شربت متادون مصرف میکنم اینجانب از مرد شدن افتادم دارو برای این مریضی چی هست

    پاسخ اقای دکتر میرحسینی:

    میتونید از قرص های سیلدنافیل ک نیاز ب نسخه هم ندارند استفاده کنید