اثرات کرونا  (کووید- 19) بر  بدن چیست؟

اثرات کرونا (کووید- 19) بر بدن چیست؟

آنچه کووید-19 می تواند انجام دهد

پزشکان همچنان به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد اثرات کوتاه مدت و بلند مدت کووید-19 بر روی بدن می باشند. در برخی از افراد، این بیماری با علائم اصلی آنفولانزا شروع می شود؛ اما در نهایت می تواند روی ریه ها، کبد، کلیه ها و حتی مغز تأثیر بگذارد.

کووید 19 چگونه گسترش می یابد

معمولاً هنگامی که فرد آلوده در نزدیک شماست؛ با سرفه، عطسه یا موقع صحبت کردن قطرات بزاقش وارد هوا می شود و موجب تماس ویروس با سایر افراد می گردد. این قطرات تا فاصله 1.8 متری فرد به راحتی می تواند پخش شود. یک فرد آلوده حتی اگر احساس بیماری نکند، می تواند این قطرات را پخش کند. ممکن است ویروس بعد از لمس جسمی مانند دستگیره که به ویروس آلوده شده است، منتقل شود. اما این راه انتقال، چندان معمول نیست.


عفونت قسمت فوقانی سیستم تنفسی

اثرات کرونا بر بدن - عفونت قسمت فوقانی سیستم تنفسی

وقتی ویروس وارد بدن شد، معمولاً در سلولهای پوششی بینی، حفره سینوس و گلو مستقر می شود. در اکثر افراد، این ها مکان هایی است که ویروس در آن ماندگار می شود و غالباً علائم به دنبال آن مشاهده می شوند، اما ممکن است تا 2 هفته علایمی نداشته باشید زیرا ویروس در ابتدا به سلول های سالم حمله و در آن جا تولید مثل می کند. بنابراین حتی اگر هیچ علامتی نداشته باشید؛ می توانید بیماری را به دیگران منتقل کنید.


علائم شایع کووید 19

سایر علائم شایع

اولین علائمی که به طور معمول ظاهر می شوند شامل تب، سردرد، گلودرد و سرفه خشک است. اما آنچه احساس خواهید کرد می تواند در مرحله اولیه بسیار متفاوت باشد. همچنین ممکن است علایم زیر را داشته باشید:

  • - تنگی نفس
  • - لرز ، تب ، بدن درد
  • - از دست دادن حس بویایی یا چشایی
  • - خستگی غیرمعمول
  • - گرفتگی یا آبریزش بینی
  • - حالت تهوع یا اسهال



عفونت قسمت تحتانی سیستم تنفسی

اثرات کرونا بر بدن - عفونت قسمت تحتانی سیستم تنفسی

اگر سیستم ایمنی بدن نتواند در هفته اول کووید-19 را مغلوب کند، ممکن است ویروس به داخل ریه ها منتقل شود. در آنجا، با حمله به سلولهای خطی موجب تجمع مایعات و مخاط شده و انتقال اکسیژن به خون را دشوار می کند و باعث می شود نفس کشیدن سخت شود. این حالت ذات الریه یا پنومونی است. بیشتر افراد طی یک یا دو هفته بهبود می یابند اما در برخی نیز ممکن است بیشتر طول بکشد.




سندرم دیسترس حاد تنفسی

سندرم دیسترس حاد تنفسی

در سندرم حاد تنفسی (ARDS) ، پنومونی ناشی از کووید-19 به سرعت بدتر می شود و پاسخ بدن می تواند به ریه ها آسیب بیشتری برساند. آلوئول ها (کیسه های هوایی ریز و ظریف) که اکسیژن را به خون منتقل می کنند، شروع به پر شدن با ماده ای چسبناک و کثیف می شوند. با اشعه ایکس و سی تی اسکن قسمت های زیادی از ریه بدون هیچگونه هوایی نشان داده می شود. سطح اکسیژن در خون به نحو خطرناکی پایین می آید و احتمالاً برای تنفس نیاز به یک دستگاه تنفس یا ونتیلاتور می باشد که بتواند به تنفس فرد کمک کند.




مشکلات سیستم ایمنی بدن

اثرات کرونا بر بدن - مشکلات سیستم ایمنی بدن

بسیاری از پزشکان اعتقاد دارند پاسخ ایمنی بیش از حد می تواند باعث بسیاری از عواقب جدی کووید- 19 شود. سطح عوامل شیمیایی به نام سیتوکاین ها آنقدر زیاد می شود که سلول های ایمنی شروع به حمله به بافت های سالم می کنند. پزشکان این اثر را طوفان سایتوکین می نامند. این موضوع می تواند منجر به مواردی مانند کاهش فشار خون، نارسایی عضو و آسیب رگ های خونی شود.




اثرات کرونا بر بدن - مشکلات قلبی

اثرات کرونا بر بدن - مشکلات قلبی

پزشکان برخی از مشکلات قلبی را در افراد مبتلا به کووید-19، به ویژه در افرادی که به نوع شدید بیماری مبتلا شده اند، مشاهده کرده اند. این علائم شامل:

  • - آریتمی قلبی (بی نظمی ضربان قلب)
  • - کاردیومیوپاتی قلب ( بافت قلب ضخیم و سفت شده، ضعیف می شود)
  • - آسیب حاد قلبی(بدن سطح بالایی از پروتئینی به نام تروپونین را آزاد می کند. این ماده به طور معمول هنگامی که قلب آسیب دیده باشد ترشح می شود)
  • - شوک قلبی (هنگامی که قلب نمی تواند خون کافی برای بدن پمپاژ کند)



اثرات کرونا بر بدن - مشکل در عروق خونی

اثرات کرونا بر بدن - مشکل در عروق خونی

به نظر می رسد کووید-19 قادر به حمله به سلول هایی است که رگ های خونی را پوشانده اند. جدا از مشکلات قلبی، این ویروس همچنین می تواند باعث لخته شدن خون شده که منجر به سکته مغزی یا آمبولی ریوی می شود. افرادی که به طور جدی به  کووید-19مبتلا هستند اغلب ماده ای در خونشان ترشح می شود که پزشکان به آن (دی-دیمر) می گویند و این ماده بیشتر نشان دهنده لخته خون است.




اثرات کرونا بر بدن -مشکلات مرتبط با مغز

اثرات کرونا بر بدن - مشکلات مرتبط با مغز

به نظر می رسد کووید-19 در سیستم عصبی نیز مشکلاتی از جمله تشنج ایجاد نماید. این مشکلات می توانند به دلیل تورم در مغز یا التهاب سیستم عصبی مرکزی باشند. علائم دیگری که می توانند با مغز مرتبط باشند عبارتند از:

  • - از دست دادن هوشیاری
  • - از دست دادن حس بویایی
  • - سکته مغزی


اثرات کرونا بر بدن - مسائل مربوط به کبد

حداکثر نیمی از افرادی که به علت کووید-19 در بیمارستان بستری شده اند دارای سطح آنزیمی در خون هستند که نشان دهنده آسیب کبدی است. ممکن است این ویروس خود عامل ایجاد آن نباشد. دارو یا پاسخ بیش از حد سیستم ایمنی نیز می تواند باعث این امر شود.




اثرات کرونا بر بدن -مشکلات چشم

اثرات کرونا بر بدن - مشکلات چشم

حدود یک سوم افرادی که به علت کووید- 19 در بیمارستان بستری شده اند به التهاب ملتحمه چشم مبتلا می شوند، که ممکن است شما آن را به صورت قرمزی چشم مشاهده کنید. این التهاب زمانی اتفاق می افتد که ویروس، باکتری یا ماده حساسیت زا بافت پوشاننده روی چشم و داخل پلک ها را تحریک کند.




اثرات کرونا بر بدن -آسیب کلیه

اثرات کرونا بر بدن - آسیب کلیه

آسیب کلیه در افرادی که به شدت از بیماری کووید-19 رنج می برند شایع است. دارو، سیستم ایمنی نامناسب ، فشار خون پایین و شرایطی که بیمار قبل از ابتلا به ویروس داشته است، همگی می توانند در این امر موثر باشند.




کرونا بی علامت

علائمی ندارید؟

برخی مطالعات نشان می دهد که تا 40٪ از افراد مبتلا به کووید-19 "بدون علامت" هستند. این بدان معناست که آنها احساس بیماری نمی کنند یا علائمی ندارند، اما ویروس هنوز همچنان می تواند بدن را تحت تأثیر قرار دهد. اشعه ایکس و سی تی اسکن برخی از افراد بدون علائم، آسیب ریوی از جمله "کدورت های  با زمینه شیشه ای " را نشان می دهد که یک آسیب ریوی معمول در افراد مبتلا به کووید- 19 می باشد.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

مطالب مرتبط

مصونیت مجدد در برابر ابتلا به کووید-19
مصونیت مجدد در برابر ابتلا به کووید-19

انجام این آزمایش به عنوان "گذرنامه ایمنی" یا "گواهی عدم خطر" در نظر گرفته می شود که باعث می شود افراد بتوانند مسافرت کنن...

کووید 19 برای افراد مبتلا به HIV  کشنده تر است
کووید 19 برای افراد مبتلا به HIV کشنده تر است

همچون برخی بیماری ها از جمله سرطان ، دیابت و فشار خون بالا ، تحقیقات جدید نشان می دهد که ابتلا به اچ آی وی یا ایدز خطر ا...

ایمنی واکسن کووید ۱۹ طولانی مدت است
ایمنی واکسن کووید ۱۹ طولانی مدت است

نتایج دو مطالعه جدید نشان می دهد واکسن های کووید ۱۹ حداقل به مدت یک سال ایمنی ایجاد می کنند و در مورد کسانی که قبلا به ا...

آنتی بیوتیک وسیع الطیف در پیشگیری از علائم کووید19 موثرتر از دارونما نیست
آنتی بیوتیک وسیع الطیف در پیشگیری از علائم کووید19 موثرتر از دارونما نیست

مطالعه ای در سانفرانسیسکو نشان داده است که آنتی بیوتیک آزیترومایسین در پیشگیری از علائم کووید 19 در بیماران غیر بستری مو...

ذات الریه یا پنومونی چیست و چه علائمی دارد؟
ذات الریه یا پنومونی چیست و چه علائمی دارد؟

یک باکتری یا ویروس از طریق راه هوایی وارد بدن می شود. هنگامی که عفونت وارد ریه ها می شود ، التهاب باعث پر شدن کیسه های ه...

درج نظر



سوالات کاربران
تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.