12 آزمایش غربالگری سلامت که زنان باید انجام دهند؟

12 آزمایش غربالگری سلامت که زنان باید انجام دهند؟

● بسیاری از ما می دانیم که ماموگرافی و غربالگری کلسترول را باید انجام دهیم که برای سلامت زنان ضروری است. اما به لطف فهرستی که آماده کرده ایم، ممکن است متوجه شوید که به آزمایش های بیشتری نیاز دارید.

 

● مراجعه منظم به پزشک ممکن است کاری طاقت فرسا به نظر برسد، اما با افزایش سن نیاز است تا آزمایش های بیشتری را در برنامه چکاپ سالانه تان قرار دهید.

 

● برخی از آزمایش‌ها، مانند آزمایش پاپ اسمیر یا بررسی کلسترول خون، آزمایش‌هایی هستند که احتمالاً سال‌ها انجام داده‌اید. اما برخی دیگر بر اساس سن یا سبک زندگی توصیه می شوند یا به طور کل جدید هستند و ممکن است برای تان آشنا نباشند. در سال های اخیر برای چند نوع آزمایش، سن توصیه شده برای شروع غربالگری کاهش یافته است.

● انجام همه آزمایشاتی که واجد شرایط آنها هستید، بسیار مهم است. غربالگری‌ها به ما امکان می‌دهند یک بیماری را قبل از پیشرفته‌تر شدن و مدیریت سخت تر آن تشخیص دهیم.

 

● بخاطر اختلاف‌های زیستی در تولید مثل، آزمایش‌های غربالگری برای زنان بیشتر از مردان هستند. خوشبختانه، زنان عموماً اهمیت بیشتری به سلامتی خود می‌دهند و بهترین راه را برای اطمینان از سلامتی خود انتخاب می کنند.

 

● با وجود سوابق پزشکی الکترونیکی، پورتال بیمار می‌تواند به شما اطلاعاتی در مورد آزمایشاتی که باید انجام دهید، ارائه دهد. امروزه می‌توانید راحت تر از همیشه دریابید که کدام آزمایشات غربالگری برای شما لازم است.

 

● همچنین می‌توانید هر سال با استفاده از یک نقطه زمانی خاص مثل تاریخ تولد یا شروع سال جدید، به خودتان یادآوری کنید که زمان آزمایشات سالانه فرا رسیده. پزشک خانواده تان نیز باید در هنگام فرا رسیدن زمان تست های غربالگری به شما اطلاع دهد.

 

● در ادامه آزمایشات غربالگری که زنان باید سالانه انجام دهند را بررسی کرده ایم.

فشار خون خود را بررسی کنید

آزمایشات لازم زنان

● بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، فشار خون بالا، یکی از عوامل خطر کلیدی برای بیماری های قلبی عروقی و علت اصلی مرگ و میر در زنان است. به همین دلیل است که انجمن قلب آمریکا (AHA) بررسی منظم فشار خون را با یک آزمایش ساده و یا با استفاده از یک دستگاه فشارسنج خانگی توصیه می کند.

 

● AHA توصیه می کند که این غربالگری باید از سن 20 سالگی شروع شود. اگر فشار خون شما کمتر از 120/80 میلی‌متر جیوه (mmHg) است، که مقداری ایده‌آل است، می‌توانید حداقل هر دو سال یک بار تا سن 40 سالگی آن را چک کنید و بعد از آن هر سال آن را بررسی کنید. اگر بالاتر باشد، ممکن است از شما خواسته شود که هر چند وقت یکبار فشارخون خود را بررسی کنید.

 

● از آنجایی که برخی از افراد در طول آزمایش فشار خون در مطب عصبی می شوند، ممکن است باعث خوانش بالاتر از حد متوسط شود. بهتر است از قبل در خانه هم تست کرده باشید تا بتوانید آنها را با هم مقایسه کنید.

قند خون خود را آزمایش کنید

● طبق توصیه‌های انجمن دیابت آمریکا (ADA) در سال 2022، بزرگسالان بدون فاکتورهای خطر برای دیابت باید از سن 35 سالگی به جای سن 45 سالگی که قبلاً توصیه می‌شد، از نظر پیش دیابت و دیابت نوع 2 غربالگری شوند.

 

● ADA همچنین می‌گوید زنانی که قصد باردار شدن دارند، باید قبل از بارداری یا برای بارداری‌های ناخواسته، در اولین ویزیت قبل از تولد، غربالگری شوند. علاوه بر این، زنان باردار باید از نظر دیابت بارداری بین هفته های 24 تا 28 بارداری غربالگری شوند.

 

● برای افرادی که اضافه وزن دارند یا چاق هستند و در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند، پیشنهاد می شود که در سن 35 تا 40 سال حداقل هر دو سال یکبار غربالگری شوند. کسانی که نشانه های پیش دیابت را دارند باید به پزشک مراجعه کنند.

 

● غربالگری دیابت آزمایش خون است و سه مورد در آن بررسی می شود. یکی از آنها آزمایش غیر ناشتا به نام هموگلوبین A1C است که میانگین قند خون را در دو تا سه ماه گذشته اندازه گیری می کند. سایر غربالگری‌ها شامل آزمایش قند خون پس از یک شبه ناشتا یا آزمایش گلوکز است که قند خون را بعد از نوشیدن یک ماده قندی اندازه‌گیری می‌کند.

چقدر چربی در خون شما وجود دارد؟

آزمایشات لازم زنان

● پانل لیپید یک نوع آزمایش خون است که باید با معده خالی انجام شود. این آزمایش برای ارزیابی سطح چربی‌ها در خون، از جمله کلسترول و تری‌گلیسرید، که نشانگر خطر بیماری‌های قلبی یا سکته هستند استفاده می‌شود.

 

● بر اساس توصیه‌های انجمن قلب آمریکا، کلسترول کل از طریق افزودن دو عدد کلسترول HDL (کلسترول سالم‌تر) و LDL به همراه 20 درصد سطح تری‌گلیسرید محاسبه می‌شود. این آزمایش نشان می‌دهد که میزان لیپیدها در مرزهای طبیعی نسبت به خطر کلی بیماری‌های عروق قلبی چقدر است.

 
○ مطالعه بیشتر:
 علت کلسترول بالا خون: علائم، تشخیص و درمان

● مؤسسه ملی سلامت می‌گوید: اگر بین 20 تا 65 سال سن دارید، باید حداقل هر پنج سال یک بار کلسترول خود را اندازه‌گیری کنید. افراد 65 سال و بالاتر باید سالانه کلسترول خود را آزمایش کنند.

پاپ اسمیر

● زنان قبلاً هر ساله آزمایش پاپ اسمیر را انجام می‌دادند. این آزمایش با استفاده از یک برس کوچک برای حذف سلول‌های اطراف دهانه رحم انجام می‌شود. اکنون برای بهتر درک کردن چگونگی ایجاد سرطان دهانه رحم و بهبود آزمایشات ویروس پاپیلومای انسانی که باعث این سرطان می‌شود، غربالگری سالانه در حال حاضر ضروری نیست. 


● بر اساس راهنمای کنونی کالج آمریکایی متخصصان زنان و زایمان، زنان با خطر متوسط باید اولین غربالگری خود را در 21 سالگی انجام دهند و تا 30 سالگی هر سه سال یک بار غربالگری اولیه را انجام دهند. بعد از آن و تا 65 سالگی، زنان می‌توانند این برنامه را ادامه دهند. یا می‌توانند هر پنج سال یک بار آزمایش مستقل HPV یا آزمایش ترکیبی HPV و سیتولوژی پایه را انجام دهند. زنان بالای 65 سال که قبلاً غربالگری منفی داشته‌اند، نیازی به آزمایش پاپ اسمیر ندارند.

سینه های خود را چک کنید

آزمایشات لازم زنان

● ماموگرافی یک نوع آزمایش است که برای جلوگیری از سرطان سینه استفاده می‌شود. در این آزمایش، سینه فشرده می‌شود و تصویر اشعه ایکس از بافت پستان گرفته می‌شود. با بالا رفتن سن، خطر ابتلا به سرطان سینه افزایش می‌یابد و غربالگری مداوم ممكن است به اشتباه نتایج مثبت نشان بدهد، مدت‌هاست در مورد زمان و تعداد انجام این آزمایش اختلاف نظر وجود دارد.

 

● دستورالعمل‌های جدید USPSTF توصیه می‌کند که زنان از سن 50 سالگی با غربالگری شروع کنند و تا 74 سالگی هر دو سال یک بار این آزمایش را انجام دهند. این گروه تاکید دارد که زنان 40 تا 50 سال باید با پزشک‌شان مشورت کنند. در همین حال، انجمن سرطان آمریکا (ACS) معتقد است که زنان باید از سن 45 سالگی با غربالگری سالانه شروع کنند و از 55 سالگی می‌توانند به آزمایش ماموگرافی دو سال یک بار روی آورند. افراد 40 تا 45 سال نیز می‌توانند در صورت تمایل به غربالگری اقدام کنند. اگر سابقه خانوادگی یا نگرانی‌های دیگری دارید، با پزشک خود در مورد برنامه غربالگری مناسب برای شما صحبت کنید.

استخوان های ما با افزایش سن ضعیف تر می شوند

● زنان باید از سن 65 سالگی با انجام آزمایش تراکم استخوان میزان استحکام استخوان‌هایشان چک کنند. اگر کسی علائم پوکی استخوان دارد، مثل وزن کم یا سابقه شکستگی، بهتر است زودتر با پزشک در مورد آزمایش تراکم استخوان صحبت کند.

 

● آزمایش تراکم استخوان یا DEXA از جذب اشعه ایکس با انرژی دوگانه استفاده می‌کند. شما روی یک میز دراز می‌کشید و دستگاه اشعه ایکس با دز پایین تصاویری از استخوان‌های شما می‌گیرد.

سرطان روده بزرگ در حال افزایش است

آزمایشات لازم زنان

● در سال 2018، انجمن سرطان آمریکا دستورالعمل‌های غربالگری خود را اصلاح کرد تا توصیه کند که افراد با خطر متوسط برای سرطان روده بزرگ، اولین غربالگری خود را در سن 45 سالگی به جای 50 سالگی انجام دهند. این تصمیم به این دلیل گرفته شد که مطالعات نشان داده، بروز سرطان کولورکتال در سنین جوان‌تر با نرخ هشدار دهنده‌ای در حال افزایش است.

 

● افراد معمولاً باید تست را تا 75 سالگی (یا گاهی اوقات 85 بسته به وضعیت کلی سلامت و امید به زندگی) ادامه دهند. اما افراد با ریسک خطر مثل کسانی که سابقه خانوادگی یا شخصی سرطان روده بزرگ یا سابقه بیماری التهابی روده دارند، باید قبل از 45 سالگی با پزشک‌شان در مورد غربالگری صحبت کنند.

 

● برای غربالگری سرطان روده بزرگ، روش‌های مختلفی وجود دارد. انتخاب روش بستگی به ترجیحات شخصی شما دارد. گزینه‌ها عبارتند از:

  • ○ آزمایش‌های مدفوع مانند FIT یا gFOBT، یک بار در سال
  • ○ آزمایش DNA مدفوع چند هدفه (مثل کولوگارد)، هر سه سال یکبار
  • ○ معاینه بصری کولون با CT کولونوگرافی یا با FSIG، هر پنج سال یکبار
  • کولونوسکوپی که در آن کل کولون معاینه می‌شود، هر 10 سال یک بار

بیماری های مقاربتی

● همه زنان فعال جنسی ۲۴ ساله و جوان‌تر باید حداقل سالیانه از نظر کلامیدیا و سوزاک غربالگری شوند و آزمایش‌های اضافی باید برای همه افراد در هر سنی که شریک جنسی جدیدی دارند یا در معرض خطر دیگری هستند، انجام شود.

 

● نوجوانان و بزرگسالان 15 تا 65 ساله نیز باید از نظر ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) غربالگری شوند.

 

● اینکه هر چند وقت یکبار این تست ها باید تکرار شوند به ریسک فرد بستگی دارد. به عنوان مثال، هر زمان با فردی که وضعیت HIV در آن نامشخص است، رابطه جنسی دارید، باید آزمایشات HIV تکرار شود.

سلامت روانی شما چگونه است؟

آزمایشات لازم زنان

● بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) از هر 10 زن، هر سال 1 نفر از افسردگی رنج می برد و از هر 8 زن، 1 نفر افسردگی پس از زایمان را تجربه می کند. در مراقبت‌های اولیه، ما معتقدیم که سلامت روانی و عاطفی به اندازه سلامت جسمانی مهم است. به همین دلیل است که بسیاری از پزشکان پرسشنامه های کوتاهی را برای غربالگری بیماری های رایج سلامت روان تجویز می کنند.

 

● یکی از آزمون ها پرسشنامه سلامت بیمار 9 یا PHQ-9 است که با پرسیدن 9 سوال اساسی در مورد خلق و خوی شما، افسردگی را بررسی می کند.

 

● غربالگری رایج دیگر، ارزیابی اختلال اضطراب فراگیر (GAD-7) است که می تواند نشانه های این اختلال اضطراب رایج را آشکار کند.

سیگار کشیدن و سرطان ریه

● طبق CDC، افراد سیگاری بین 50 تا 80 سال باید هر سال یک بار از نظر سرطان ریه بررسی شوند. این تست برای هر کسی که سابقه سیگار کشیدن به ترتیب یک بسته در روز به مدت 20 سال یا دو بسته در روز برای 10 سال داشته باشد و یا در حال حاضر سیگار می کشد یا در 15 سال گذشته آن را ترک کرده است، صدق می کند.

 

● غربالگری سرطان ریه با توموگرافی کامپیوتری با دوز کم (CT یا LDCT با دوز پایین) انجام می شود، جایی که دستگاه اشعه ایکس تخصصی تصاویر دقیقی از ریه ها می گیرد.

پوست خود را بررسی کنید

آزمایشات لازم زنان

● معاینات منظم پوست، احتمال اینکه سرطان پوست را زودتر تشخیص دهید، زمانی که درمان آن آسان تر است، افزایش می دهد. به همین دلیل است که انجمن سرطان آمریکا توصیه می کند که زنان هر ماه پوست خود را در خانه معاینه کنند. پوست سراسر بدن خود را به دقت بررسی کنید و به دنبال هرگونه خال جدید، لک یا تغییر در خال های موجود باشید که می تواند نشانه های اولیه سرطان پوست باشد.

 

● اگر در معرض خطر ابتلا به سرطان پوست هستید، یا سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان پوست را دارید، آکادمی پوست آمریکا به شما پیشنهاد می‌کند با پزشک یا متخصص پوست خود در مورد اینکه چند وقت یکبار باید معاینه در مطب انجام دهید، صحبت کنید.

یک معاینه سالانه دندانپزشکی انجام دهید

● طبق گفته کلینیک مایو، باکتری ها و التهاب در دهان در چندین بیماری از جمله بیماری قلبی و ذات الریه نقش دارند.

 

● به همین دلیل است که طبق گفته انجمن دندانپزشکی آمریکا، همه زنان بزرگسال به معاینه منظم دندانپزشکی نیاز دارند. این معاینات منظم دندانپزشکی شامل تمیز کردن و معاینه دندان ها، همراه با اشعه ایکس در صورت لزوم، برای تشخیص علائم اولیه پوسیدگی و سایر مشکلات است.

 
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

مطالب مرتبط

درج نظر



سوالات کاربران
تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.