عوارض جانبی جدید با واکسن کووید آسترازنکا و جانسون

عوارض جانبی جدید با واکسن کووید آسترازنکا و جانسون

آژانس دارویی اروپا (EMA) گزارش می دهد علاوه بر لخته شدن خون غیرمعمول در ارتباط با واکسن  COVID-19آسترازنکا  ، که طی دو هفته گذشته مورد توجه بسیاری قرار گرفته است ، سایر علائم ایمنی نیز با این واکسن و هم اکنون با واکسن جانسون نیز در حال بررسی است.

نکات قابل توجه در جلسه کمیته ارزیابی خطر داروئی و نظارت دارویی آژانس دارویی اروپا (PRAC) در 6 تا 9 آوریل شامل این است که آژانس، بررسی سیگنال ایمنی را برای ارزیابی گزارشات سندرم نشت مویرگی در افرادی که با Vaxzevira (واکسن COVID-19 آسترازنکا سابق) واکسینه شده اند ، آغاز کرده است.

همچنین آژانس گزارش می دهد که PRAC بررسی سیگنال ایمنی را برای ارزیابی گزارش وقایع ترومبوآمبولیک با پلاکت پایین در افرادی که واکسن COVID-19 جانسون دریافت کرده اند را نیز آغاز کرده است.

سندرم نشت مویرگی با واکسن آسترازنکا

در بیانیه مطبوعاتی آژانس دارویی اروپا که امروز منتشر شد ، اشاره شده است که پنج مورد از سندرم نشت مویرگی ، که با نشت مایعات از رگهای خونی باعث تورم بافت و افت فشار خون در افرادی که واکسن آسترازنکا را دریافت می کنند ، در پایگاه داده EudraVigilance گزارش شده است.

آژانس دارویی اروپا اظهار داشت :"در این مرحله ، هنوز مشخص نیست که آیا ارتباط علمی بین واکسیناسیون و گزارشات سندرم نشت مویرگی وجود دارد یا خیر. این گزارش ها به" سیگنال ایمنی "اشاره دارند - اطلاعات مربوط به عوارض جانبی جدید یا تغییر یافته که به طور بالقوه نیاز به تحقیقات بیشتر دارد ".

رویدادهای ترومبوآمبولی با واکسن جانسون J & J

آژانس دارویی اروپا گزارش می دهد چهار مورد جدی لخته شدن خون غیرمعمول با پلاکت خون پایین ، پس از واکسیناسیون با واکسن جانسون گزارش شده است. یک مورد در یک کارآزمایی بالینی و سه مورد در هنگام انتشار واکسن در ایالات متحده رخ داده است که یکی از آنها کشنده بود.

واکسن COVID-19 جانسون در حال حاضر با مجوز مصرف اضطراری فقط در ایالات متحده استفاده می شود . واکسن COVID-19 جانسون در 11 مارس در اتحادیه اروپا مجاز شد. انتشار واکسن هنوز در هیچ کشور عضو اتحادیه اروپا آغاز نشده است اما انتظار می رود طی چند هفته آینده انجام شود.

واکسن جانسون مانند واکسن آسترازنکا از ناقل آدنوویروس استفاده می کند.

مترجم : سرکار خانم دکتر علمدار
منبع : medscape.com

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

مطالب مرتبط

درج نظر



سوالات کاربران
تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.