علل هموروئید یا بواسیر چیست؟ به همراه نکاتی برای پیشگیری

علل هموروئید یا بواسیر چیست؟ به همراه نکاتی برای پیشگیری

● بواسیر زمانی اتفاق می‌افتد که سیاهرگ‌های اطراف مقعد متورم می‌شوند که اغلب به دلیل زور زدن در حین اجابت مزاج یا یبوست است. انواع خاصی از هموروئید ممکن است باعث درد شدید شوند.

هموروئید چیست؟

● هموروئید وریدهای متورم شده‌ای هستند که در اطراف مقعد یا در قسمت تحتانی رکتوم قرار دارند. حدود 50 درصد از افراد بزرگسال علائم هموروئید را تا سن 50 سالگی تجربه می‌کنند.

 

● هموروئید می‌تواند داخلی یا خارجی باشد. هموروئید داخلی در مقعد یا رکتوم ایجاد می‌شود. هموروئید خارجی در خارج از مقعد ایجاد می‌شود.

 

● هموروئید خارجی شایع‌ترین و دردسرسازترین نوع است. بواسیر ممکن است باعث درد، خارش شدید و مشکل در نشستن شود. اما خوشبختانه قابل درمان هستند.

علائم هموروئید چیست؟

● علائم به نوع هموروئید بستگی دارد.

 

● هموروئید داخلی میتواند باعث ایجاد موارد زیر شود:

  • ○ خون روی بافت پس از اجابت مزاج
  • ○ پوستی که هنگام اجابت مزاج از مقعد خارج می‌شود

 

هموروئید

● علائم هموروئید خارجی عبارتند از:

  • ○ خارش شدید در اطراف مقعد
  • ○ توده (های) ناراحت کننده یا تورم در نزدیکی مقعد
  • ○ درد در اطراف مقعد، به‌خصوص هنگام نشستن

 

● هموروئید اغلب باعث درد نمی‌شود. با این حال، گاهی اوقات هموروئید خارجی می‌تواند لخته‌های خونی روی پوست ایجاد کند. این حالت به‌عنوان هموروئید ترومبوز شناخته می‌شود. هموروئید داخلی نیز می‌تواند پرولاپس داشته باشد. بدان معناست که آنها به داخل مقعد باز نمی‌گردند. هموروئید پرولاپس و ترومبوز می‌توانند درد قابل توجهی ایجاد کند.

 

● اگرچه بواسیر می‌تواند بسیار ناراحت کننده باشد، اما تهدیدکننده زندگی نیست و اغلب بدون درمان خودبه‌خود از بین می‌رود.

 

● اگر زمانی دچار خونریزی یا اجابت مزاج سیاه شدید، به پزشک مراجعه کنید. خونریزی می‌تواند ناشی از چیزی غیر از هموروئید باشد و باید بررسی شود. همچنین اگر بواسیر در عرض 1 هفته پس از درمان خانگی بهبود نیافت به پزشک مراجعه کنید.

علل و عوامل خطر هموروئید چیست؟

هموروئید

● بواسیر زمانی اتفاق می‌افتد که فشار زیادی روی رگ‌های اطراف مقعد وارد شود. علل و عوامل خطر احتمالی عبارتند از:

  • ○ زور زدن در طول اجابت مزاج
  • ○ نشستن طولانی‌مدت به‌خصوص روی توالت
  • ○ داشتن یبوست مزمن یا اسهال
  • ○ داشتن سابقه خانوادگی هموروئید
  • ○ انجام مداوم بلند کردن اجسام سنگین یا سایر فعالیت‌هایی که بدن را تحت فشار قرار می‌دهند
  • ○ چاقی
  • ○ داشتن رابطه جنسی مقعد که می‌تواند هموروئید را تحریک کند
  • ○ باردار بودن (بزرگ شدن رحم به ورید روده بزرگ فشار می‌آورد و باعث برآمدگی آن می‌شود)
  • ○ سن بالای 50 سال

بواسیر چگونه تشخیص داده می‌شود؟

● معاینه بصری مقعد ممکن است برای تشخیص هموروئید کافی باشد. برای تأیید تشخیص، پزشک ممکن است معاینه دیگری را برای بررسی هر گونه ناهنجاری در داخل مقعد انجام دهد.

 

● این بررسی به‌عنوان یک معاینه دیجیتال رکتال شناخته می‌شود. در طول این معاینه، پزشک یک انگشت دستکش پوش و روغنی را وارد راست روده‌تان می‌کند.

 

● بسته به عوامل خطر برای بیماری گوارشی، پزشک ممکن است آزمایش اضافی مانند آندوسکوپی، سیگموئیدوسکوپی یا کولونوسکوپی را هم تجویز کند.

 

● هر یک از این آزمایش‌ها شامل استفاده از یک دوربین کوچک برای تشخیص هر گونه ناهنجاری در مقعد، رکتوم یا کولون می‌شود.

 

● آندوسکوپی داخل مقعد را بررسی می‌کند، سیگموئیدوسکوپی 2 فوت (50 سانتی‌متر) آخر روده بزرگ را بررسی می‌کند و کولونوسکوپی کل روده بزرگ را بررسی می‌کند.

 

● در این آزمایش‌ها، یک دوربین فیبر نوری کوچک در لوله کوچکی قرار می‌گیرد که در رکتوم شما قرار می‌گیرد. با این آزمایش، پزشک دید واضحی از داخل راست روده دریافت می‌کند تا بتواند هموروئید را از نزدیک بررسی کند.

راه‌های درمان هموروئید چیست؟

هموروئید

● می‌توانید هموروئید را در خانه یا در مطب پزشک درمان کنید.

کاهش درد با مسکن

● برای به حداقل رساندن درد، هر روز حداقل 10 دقیقه در یک وان آب گرم بنشینید. برای تسکین درد بواسیر خارجی نیز می‌توانید روی یک بطری آب گرم بنشینید.

 

● اگر درد غیر قابل تحمل است، از شیاف، پماد یا کرم بدون نسخه (OTC) برای تسکین سوزش و خارش استفاده کنید. شیاف‌های هموروئید را می‌توانید به‌صورت آنلاین یا در فروشگاه‌ها پیدا کنید.

مکمل‌های فیبر

● اگر یبوست دارید، می‌توانید از مکمل فیبر OTC برای کمک به نرم شدن مدفوع استفاده کنید. دو مکمل رایج از این نوع پسیلیوم و متیل سلولز هستند.

درمان‌های خانگی

● درمان‌های موضعی OTC، مانند هیدرو کورتیزون یا کرم هموروئید، می‌توانند دردتان را کاهش دهند. پدهای هاماملیس هم می‌توانند هموروئید را تسکین دهند.

 

● با تمیز کردن مقعد با آب گرم هر روز در حین دوش گرفتن یا حمام، بهداشت را رعایت کنید. اما از صابون استفاده نکنید، زیرا صابون می‌تواند هموروئید را تشدید کند. همچنین از استفاده از دستمال توالت خشک یا زبر پس از اجابت مزاج خودداری کنید.

 

● استفاده از کمپرس سرد روی مقعد می‌تواند به کاهش تورم هموروئید کمک کند. مسکن‌های ضددرد مانند استامینوفن، ایبوپروفن یا آسپرین نیز می‌توانند درد یا ناراحتی را کاهش دهند.

اقدامات پزشکی

● اگر درمان‌های خانگی به درمان بواسیر کمکی نمی‌کنند، پزشک ممکن است بستن نوار لاستیکی را توصیه کند. این روش شامل قطع گردش خون در هموروئید توسط پزشک با قرار دادن یک نوار لاستیکی در اطراف آن است.

 

● این کار باعث از بین رفتن گردش خون در بواسیر می‌شود و آن را مجبور به کوچک شدن می‌کند. این روش فقط باید توسط یک متخصص انجام شود و خودتان آن را امتحان نکنید.

 

● اگر بستن نوار لاستیکی در مورد شما گزینه‌ای مناسب نیست، پزشک ممکن است درمان تزریقی یا اسکلروتراپی را انجام دهد. در این روش، پزشک یک ماده شیمیایی را مستقیماً به رگ خونی تزریق می‌کند. این کار باعث می‌شود که هموروئید از نظر اندازه کاهش یابد.

پیشگیری از هموروئید

هموروئید

● برای پیشگیری یا جلوگیری از بدتر شدن هموروئید، از زور زدن در حین اجابت مزاج خودداری کنید. همچنین سعی کنید مصرف آب خود را افزایش دهید. نوشیدن آب کافی می‌تواند از سفت شدن مدفوع جلوگیری کند.

 

● به‌محض اینکه احساس اجابت مزاج کردید به دستشویی بروید تا از ایجاد هموروئید جلوگیری کنید. برای جلوگیری از یبوست به طور منظم ورزش کنید و از نشستن طولانی‌مدت به‌خصوص روی سطوح سخت مانند بتن یا کاشی خودداری کنید.

 

● مصرف غذاهایی که دارای فیبر غذایی بالایی هستند می‌توانند خطر ابتلا به هموروئید را در آینده به حداقل برسانند.

 

● منابع فیبر غذایی خوب عبارتند از:

  • ○ گندم کامل
  • ○ برنج قهوه‌ای
  • ○ بلغور جو دوسر
  • ○ گلابی‌ها
  • ○ هویج
  • ○ گندم‌سیاه
  • ○ سبوس

 

● فیبر به ایجاد حجم در روده‌ها کمک و مدفوع را نرم و دفع آن را راحت‌تر می‌کند.

عوارض هموروئید

● عوارض هموروئید نادر است، اما می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • لخته شدن خون در ورید متورم
  • ○ خون‌ریزی
  • کم خونی فقر آهن ناشی از، از دست دادن خون
  • ○ عفونت هموروئید خارجی
  • ○ برچسب‌های پوستی یا پوست اضافی در هنگام از بین رفتن هموروئید خارجی

چشم‌انداز

● با درمان مناسب، بهبود پیدا می‌کنید. پیروی از دستورات پزشک و حفظ یک رژیم غذایی مناسب، از جمله ورزش کردن و پرهیز از نشستن طولانی‌مدت، نیز می‌تواند در بهبود. پیشگیری از بواسیر کمک کنند.

خلاصه

● هموروئید وریدهای بزرگ و برآمده در داخل و اطراف مقعد و رکتوم هستند. آنها بسیار شایع هستند و به دلیل فشار روی وریدهای رکتوم ایجاد می‌شوند. عوامل خطر عبارتند از: یبوست مزمن، فشار آوردن در حین مدفوع کردن، داشتن سابقه خانوادگی هموروئید و بارداری.

 

● بیشتر هموروئیدها خودبه‌خود از بین می‌روند. درمان‌ها معمولاً بر تسکین علائم تمرکز دارند و ممکن است شامل حمام آب گرم و استفاده از هیدرو کورتیزون یا کرم یا شیاف هموروئید باشد. ورزش، نوشیدن آب زیاد و خوردن فیبر بیشتر همگی می‌توانند به رفع یبوست و جلوگیری از ایجاد هموروئید در آینده کمک کنند.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

مطالب مرتبط

درج نظر



سوالات کاربران
تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.