درمان کاهش وزن و جلوگیری از تجمع چربی مرتبط با مرگ و میر قلبی

درمان کاهش وزن و جلوگیری از تجمع چربی مرتبط با مرگ و میر قلبی

درمان کاهش وزن از تجمع چربی مرتبط با مرگ و میر قلبی جلوگیری می کند.

محققان در انستیتوی کارولینسکا ، دانشگاه آکسفورد و دانشگاه کپنهاگ نشان داده اند که افزایش سطح لیپیدهایی به نام سرامیدها می تواند خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی را ده برابر افزایش دهد. درمان با لیراگلوتید می تواند سطح سرامید را در مقایسه با دارونما کنترل کند. نتایج در ژورنال کالج قلب و عروق آمریکا منتشر شده است.

چربی به طور معمول به عنوان یک بافت ذخیره سازی ساده دیده می شود ، اما در سال های اخیر نشان داده شده است که این یک "آزمایشگاه بیوشیمیایی" است که قادر به تولید مولکول های سیگنالینگ است که عملکردهای بیولوژیکی قوی دارند.

با استفاده از روش طیف سنجی جرمی به نام متابولومیك ، آزمایشگاه Wheelock توانست میزان متابولیت های متعدد ترشح شده توسط دو نوع بافت چربی انسان را اندازه گیری كند.

چربی جمع شده در اطراف قلب در افراد چاق متابولیت های مختلفی را نسبت به چربی زیر جلدی ترشح می کند. به طور قابل توجهی ، بافت چربی توراسیک (که قلب را احاطه کرده است) در افراد چاق ، سطوح بالاتری از سرامیدها را ترشح می کند که سرامید نوعی لیپید از خانواده اسفنگولیپیدها است. به طور خاص ، سطوح بالا از یک نوع لیپید به نام C16: 0-ceramide مشاهده می شود ، که بر پایه اسید پالمیتیک( چربی اشباع شده متشکل از 16 اتم کربن) است. سرامیدها در غشای سلولی در سطوح بالا یافت می شوند و همچنین مولکول های مهم سیگنالینگ هستند.

محققان همچنین توانستند نشان دهند که سرامیدهای ترشح شده از بافت چربی با شروع فرآیندی به نام استرس اکسیداتیو به رگ های خونی انسان آسیب می رسانند که در نهایت می تواند منجر به حملات قلبی و سکته شود.

این نتایج با تاکید نشان می دهد كه چربی نه تنها بافت ذخیره انرژی است ، بلكه منبعی از مولكول های مهم فعال زیستی است كه می توانند كاركردهای تنظیم كننده سیستم ایمنی قوی داشته باشند. علاوه بر این ، همه بافت ها برابر نیستند و نوع چربی به وضوح در تعیین عملکرد بیولوژیکی مشاهده شده مهم است.

یکی از مهمترین یافته های این مطالعه این است كه  شواهد نشان داد ارتباط مستقیمی بین خطر بیماری قلبی عروقی مهلك و سطح سرامید در خون وجود دارد و این می تواند با یك داروی موجود درمان شود.

منبع : medicalxpress.com

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

مطالب مرتبط

درج نظر



سوالات کاربران
تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.