سرطان تیروئید | علائم، تشخیص و درمان

سرطان تیروئید | علائم، تشخیص و درمان

● سرطان باعث می شود سلول ها در بدن بدون کنترل رشد کنند. سرطان ها براساس قسمتی از بدن که از آنجا شروع می شوند نامگذاری می شوند. سرطان تیروئید سرطانی است که از غده تیروئید شروع می شود.

 

● تیروئید یک غده کوچک پروانه ای شکل در قاعده گلو است. بخشی از سیستم غدد درون ریز است، که هورمون ها را برای تنظیم عملکرد بدن تولید می کند.

 

● تیروئید هورمون تیروکسین می سازد که به بدن کمک می کند تا موارد زیر را تنظیم کند:

  • ○ متابولیسم
  • ○ فشار خون
  • ○ ضربان قلب
  • ○ دمای بدن
  • ○ وزن بدن

 

● در سرطان تیروئید، سلول های سرطانی غیرطبیعی سلول های طبیعی را از بین می برند. همچنین می توانند به سایر قسمت های بدن گسترش یابند.

 

● در حالی که هرکسی می تواند به سرطان تیروئید مبتلا شود، در زنان تقریبا سه برابر بیشتر از مردان رخ می دهد. در واقع، این پنجمین سرطان شایع است که در زنان در سراسر جهان یافت می شود.

 

● عواملی از جمله قرار گرفتن بیش از حد در معرض تابش می تواند بر خطر ابتلا به سرطان تیروئید تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، زمانی که چرنوبیل دچار حادثه راکتور هسته‌ای در سال 1986 شد، افزایش چشمگیری در سرطان تیروئید، به‌ویژه در کودکان خردسال آن منطقه مشاهده شد. اتفاقات مشابهی پس از انفجار بمب اتمی در هیروشیما رخ داد. قرار گرفتن مکرر در معرض اشعه از طریق پرتودرمانی یا اشعه ایکس، به ویژه در دوران کودکی، یک عامل خطر محسوب می شود.

○ مطالعه بیشتر: بررسی مشکلات و اختلالات تیروئید

علائم و نشانه های سرطان تیروئید

● علائم سرطان تیروئید می تواند شامل:

  • ○ توده ای در گلو
  • ○ تورم یا ندول در گردن
  • ○ گردن درد که از جلو شروع می شود و گاهی به سمت گوش حرکت می کند
  • ○ گرفتگی صدا
  • ○ تغییر صدا که از بین نمی رود
  • ○ مشکل در بلع
  • ○ مشکل در تنفس
  • ○ سرفه های مداوم

سرطان تیروئید

عوامل خطر سرطان تیروئید

● یکی از عوامل خطر این است، فردی با ویژگی های خاص یا سابقه پزشکی ممکن است شانس بیشتری برای ابتلا به یک بیماری خاص را داشته باشد. برخی از عوامل خطر را می توان تغییر داد، در حالی که برخی دیگر را نمی توان. اما فقط به این دلیل که یک یا چند عامل خطر را دارید به این معنی نیست که به این بیماری مبتلا خواهید شد.

 

● عوامل خطر مرتبط با سرطان تیروئید می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • ○ جنسیت مونث از بدو تولد
  • ○ داشتن سابقه خانوادگی سرطان تیروئید
  • ○ داشتن یک بیماری ارثی، مانند بیماری کاودن یا پولیپ آدنوماتوز خانوادگی
  • ○ قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه در دوران کودکی، مانند اشعه ایکس یا پرتودرمانی
  • ○ قرار گرفتن بیش از حد در معرض آفت کش ها
  • ○ اضافه وزن یا چاقی

 

● یک بررسی در سال 2015 نشان داد که داشتن یک رژیم غذایی همراه با یُد، ماهی و غذاهای دریایی ممکن است منجر به کاهش اندکی در خطر ابتلا به سرطان تیروئید شود. ید اضافی نیز ممکن است با خطر سرطان تیروئید مرتبط باشد. با این حال، تحقیقات بیشتری برای درک نقش ید در ایجاد سرطان تیروئید مورد نیاز است.

 

● در 2 نفر از هر 10 نفر مبتلا به سرطان مدولاری تیروئید، ژنتیک نیز می‌تواند عامل اصلی باشد.

انواع سرطان تیروئید و بروز آن

سرطان تیروئید

● سرطان های تیروئید نسبتاً نادر هستند. با این حال، سرطان تیروئید یکی از سرطان هایی است که به سرعت در حال افزایش است.

 

● یکی از عواملی که می‌تواند منجر به افزایش تعداد افراد مبتلا به سرطان تیروئید شود، دانش متخصصان درباره این بیماری، قابلیت تشخیص بهتر و پیشرفت‌های فناوری پزشکی است.

 

● سه نوع اصلی سرطان وجود دارد که ظاهر سلول های سرطانی آنها به صورت زیر طبقه بندی می شود:

 

  • ○ تمایز یافته، با سلول هایی که شبیه سلول های تیروئید معمولی به نظر می رسند
  • ○ مدولاری، با سلول هایی که از سلول های C رشد می کنند، سلول هایی که هورمون تنظیم کننده کلسیم و فسفات در خون را تولید می کنند.
  • ○ آناپلاستیک، با سلول هایی که متفاوت از سلول های تیروئید معمولی به نظر می رسند

 

● انواع سرطان تیروئید شامل:

سرطان پاپیلاری

● سرطان تیروئید پاپیلاری شکلی از سرطان است که به خوبی تمایز یافته و شایع ترین نوع سرطان تیروئید است. این نوع سلول سرطانی به کندی رشد می کند. با این حال، هنگامی که آنها رشد می کنند، می توانند به غدد لنفاوی گسترش یابند.

 

● سرطان پاپیلاری اغلب با موفقیت درمان می شود و میزان مرگ و میر پایینی دارد.

سرطان تیروئید فولیکولی

● سرطان تیروئید فولیکولی (FTC) دومین نوع شایع سرطان متمایز تیروئید است.

 

● در مکان‌هایی که افراد از رژیم غذایی کمبود ید استفاده می‌کنند، نرخ بالاتری از FTC وجود دارد. کمبود ید ممکن است با انواع خاصی از سرطان تیروئید، از جمله FTC مرتبط باشد، اما تحقیقات بیشتری برای تایید این موضوع مورد نیاز است.

 

● مانند سرطان پاپیلاری، FTC چشم‌انداز خوبی دارد، حتی اگر در صورت عدم درمان به سایر قسمت‌های بدن سرایت کند.

سرطان سلول هارتل

● سرطان تیروئید سلول هورتل در حدود 5 درصد از همه تشخیص‌های سرطان تیروئید را شامل می شود. یک نوع سرطان تیروئید فولیکولی است و می تواند تهاجمی تر از انواع دیگر باشد. همچنین شانس بیشتری برای متاستاز یا انتشار به سایر نقاط بدن دارد.

 

● عواملی مانند سن، اندازه تومور در هنگام تشخیص، مرحله سرطان در هنگام تشخیص و جنسیت ممکن است بر چشم انداز افراد مبتلا به سرطان سلول هارتل تأثیر بگذارد.

سرطان مدولاری پراکنده تیروئید

● سرطان مدولاری پراکنده تیروئید (MTC) از سلول های C غده تیروئید منشاء می شود. این سلول ها هورمونی می سازند که میزان کلسیم خون را کنترل می کند.

 

● بین 75 تا 85 درصد سرطان‌های مدولاری تیروئید پراکنده هستند، به این معنی که ارثی نیستند. سرطان مدولاری پراکنده تیروئید عمدتا در افراد مسن رخ می دهد.

 

● اگر در مراحل I تا III تشخیص داده شود، MTC می تواند چشم انداز خوبی داشته باشد.

سرطان مدولاری تیروئید خانوادگی

● این نوع سرطان مدولاری تیروئید ارثی است و در خانواده ها دیده می شود. می تواند هم کودکان و هم بزرگسالان را تحت تاثیر قرار دهد.

سرطان تیروئید آناپلاستیک

● سرطان تیروئید آناپلاستیک تهاجمی ترین شکل سرطان تیروئید است. تمایز نیافته است، به این معنی که سلول ها شبیه سلول های غده تیروئید طبیعی نیستند.

 

● در حالی که نادر است، این نوع سرطان می تواند به نقاط دوردست بدن نیز گسترش یابد. از آنجایی که سریع منتشر می شود، ممکن است تا زمانی که قبلاً گسترش نیافته ، تشخیص داده نشود. این حالت می تواند درمان آن را دشوارتر کند. تمام سرطان های تیروئید آناپلاستیک مرحله IV در نظر گرفته می شوند.

لنفوم تیروئید

● یک نوع نادر از سرطان تیروئید است. در گلبول های سفید خون واقع در غده تیروئید شروع می شود.

 

● لنفوم تیروئید می تواند اغلب در افراد مبتلا به تیروئیدیت هاشیموتو، یک بیماری خودایمنی مزمن که به تیروئید آسیب می رساند، رخ دهد.

 

● به طور کلی، لنفوم تیروئید ممکن است چشم انداز خوبی داشته باشد. عواملی که می توانند بر چشم انداز تأثیر بگذارند ممکن است شامل سن، اندازه تومور در تشخیص، مرحله و نوع درمان باشد.

تشخیص سرطان تیروئید

سرطان تیروئید

● نتایج یک معاینه فیزیکی یا آزمایش آزمایشگاهی می تواند وجود سرطان تیروئید را نشان دهد. به عنوان مثال، معاینه گردن ممکن است توده کوچک یا بزرگی را در تیروئید نشان دهد. غدد لنفاوی نیز ممکن است بزرگ شده و شناسایی شوند.

 

● آزمایش ها و روش های آزمایشگاهی مورد استفاده برای تشخیص سرطان تیروئید عبارتند از:

○ بیوپسی با سوزن ظریف یا هسته. در طول بیوپسی، پزشک سلول‌های تیروئید را برای آزمایش سرطان برمی‌دارد. این کار می تواند به شناسایی نوع سرطان کمک کند.

 

○ تست های عملکرد تیروئید. این آزمایش خون سطح هورمون تیروئید را اندازه گیری می کند.

 

○ سونوگرافی تیروئید. سونوگرافی از امواج صوتی استفاده می کند که تصاویری از غده تیروئید را نشان می دهد، به ویژه برای بررسی گره های مشکوک و همچنین مکان هایی که سرطان ممکن است گسترش یافته باشد.

 

○ سی تی اسکن و ام آر آی. این آزمایش‌های تصویربرداری ممکن است برای بررسی دقیق مناطقی که سرطان تیروئید در آنجا گسترش یافته است انجام شود.

 

○ اسکن تیروئید. این آزمایش تصویربرداری از مقدار کمی ید رادیواکتیو برای آزمایش عملکرد تیروئید شما استفاده می کند.

درمان سرطان تیروئید

سرطان تیروئید

● درمان بستگی به نوع سرطان، اندازه تومور و متاستاز یا گسترش آن دارد.

جراحی

● برداشتن قسمتی از تیروئید یا تمام آن درمان اصلی برای تومورهای سرطانی با اندازه 1 تا 4 سانتی متر است. اگر هر غدد لنفاوی تحت تأثیر قرار گرفته باشد، پزشکان ممکن است آنها را نیز بردارند.

 

● این روش ممکن است بر توانایی بدن برای تولید هورمون های تیروئید تأثیر بگذارد. اگر چنین باشد، مکمل های خوراکی می توانند جایگزین هورمون های تیروئید شوند.

 

● لارنگوسکوپی ممکن است پس از جراحی انجام شود تا مطمئن شود که تارهای صوتی همانطور که باید کار می کنند.

رادیو ید درمانی

● غده تیروئید تقریباً تمام ید موجود در بدن را جذب می کند. بنابراین، با مصرف ید رادیواکتیو، پزشکان ممکن است از این عملکرد تیروئید برای کشتن سلول های سرطانی استفاده کنند.

 

● پزشکان ممکن است پس از جراحی از درمان با ید رادیویی برای تخریب بافت تیروئید باقی مانده پس از عمل یا درمان سرطان تیروئید که به غدد لنفاوی گسترش یافته است استفاده کنند.

پرتودرمانی خارجی

● استفاده از امواج تابشی خارجی که غده تیروئید را هدف قرار می دهد می تواند سلول های سرطانی را از بین ببرد. پزشکان از این نوع درمان عمدتاً در سرطان های مدولاری و آناپلاستیک تیروئید استفاده می کنند.

شیمی درمانی

● شیمی درمانی دارویی است که به داخل رگ تزریق می شود یا به صورت خوراکی برای مبارزه با سلول های سرطانی مصرف می شود. پزشکان این را به همراه پرتودرمانی برای کسانی که سرطان تیروئید آناپلاستیک دارند، به درمان اضافه می کنند.

درمان دارویی هدفمند

● پیشرفت‌های پزشکی، دانشمندان را به ساخت داروهای جدیدتری سوق داده است که می‌توانند تغییرات درون سلول‌ها را که باعث سرطانی شدن آنها می‌شود، هدف قرار دهند.

 

● این داروها به عنوان مهارکننده های کیناز نیز شناخته می شوند. آن‌ها می‌توانند کمک کنند پروتئین کیناز به سلول‌های دیگر نگوید چگونه رشد کنند. این داروها همچنین می‌توانند تومورها را از تشکیل رگ‌های خونی جدید که برای رشد نیاز دارند، مسدود کنند.

عوارض سرطان تیروئید

سرطان تیروئید

● حتی اگر برای برداشتن غده تیروئید خود عمل جراحی انجام دهید، احتمالاً همچنان به درمان نیاز خواهید داشت. پزشک خطر عود سرطان و اثرات بالقوه ای که روی بدن داشته یا هنوز دارد را بررسی می کند.

 

● درمان‌های خاص، مانند درمان با ید و شیمی‌درمانی نیز ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند.

 

● همچنین، اگر غده تیروئید شما برداشته شود، احتمالاً باید روزانه دارو مصرف کنید تا جایگزین هورمون‌هایی شود که غده تیروئید شما مسئول آن است. این دارو به نام لووتیروکسین (سینتروئید، لووکسیل، تیروسینت و غیره) به حفظ متابولیسم کمک می کند و در عین حال از عود مجدد سرطان جلوگیری می کند.

چشم انداز بلند مدت افراد مبتلا به سرطان تیروئید چیست؟

● افرادی که در مراحل اولیه سرطان تیروئیدشان تشخیص داده می شود، عموماً به خوبی به درمان پاسخ می دهند و بهبود می یابند. برخی از انواع سرطان تیروئید نسبت به سایرین میزان عود بیشتری دارند.

 

● سرطان تیروئید 95 درصد نرخ بقای 5 ساله دارد. این آمار به این معنی است که 95 درصد از افرادی که سرطان تیروئید در آنها تشخیص داده شده است، 5 سال پس از تشخیص زنده خواهند بود.

 

● نرخ بقای خاص تر به سن، اندازه و نوع سلول تومور، سرعت رشد آن و اینکه آیا به سایر قسمت های بدن گسترش یافته است بستگی دارد.

چگونه از سرطان تیروئید پیشگیری می شود؟

● در بیشتر موارد، علت سرطان تیروئید مشخص نیست، به این معنی که برای بسیاری از افراد هیچ راه شناخته شده ای برای پیشگیری از آن وجود ندارد.

 

● سرطان مدولاری تیروئید می تواند ارثی باشد، بنابراین اگر خانواده شما سابقه این نوع سرطان تیروئید را دارد، بهتر است با پزشک مشورت کنید. پزشک می تواند شما را به یک مشاور ژنتیک ارجاع دهد که میزان احتمال ابتلا به سرطان تیروئید را تعیین کند.

سخن آخر

● انواع مختلفی از سرطان تیروئید وجود دارد که بر اساس نوع سلول سرطانی طبقه بندی می شوند.

 

● اگرچه نمی توانید از سرطان تیروئید پیشگیری کنید، اما اکثر انواع آن قابل درمان هستند. پزشکان اغلب تمام یا بخشی از غده تیروئید را برمی دارند و از درمان های هدفمند برای از بین بردن سلول های سرطانی باقی مانده استفاده می کنند.

 

● پس از جراحی، ممکن است همچنان نیاز به مراجعه منظم به پزشک داشته باشید تا علائمی مبنی بر عود سرطان را بررسی کنید.

 

 
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

مطالب مرتبط

درج نظر



سوالات کاربران
تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.