افزایش خطر بیماری های التهابی روده با مصرف غذاهای فوق العاده فرآوری شده

افزایش خطر بیماری های التهابی روده با مصرف غذاهای فوق العاده فرآوری شده

غذاهای فوق العاده فرآوری شده حاوی مقادیر بالای قند ، چربی و نمک اضافه شده ، اما فاقد ویتامین و فیبر ، از عوامل اساسی در ایجاد IBD هستند ، اما تحقیقات بیشتر برای تعیین علت خاص این امر ضروری است.

مصرف بیش از 5 وعده در روز از غذاهای فوق العاده فرآوری شده ، خطر IBD را 82٪ افزایش می دهد.

بیماری التهابی روده (IBD) شامل دو بیماری است. بیماری کرون و کولیت اولسراتیو که با التهاب مزمن دستگاه گوارش که خستگی ، کاهش وزن ، گرفتگی عضلات و کاهش اشتها از دیگر علائم آن است.

غذای فوق العاده فرآوری شده ، انواع اسنک های سرخ شده  و تنقلات ، نوشیدنی های گازدار ، غلات شیرین ، وعده های غذایی حاوی مواد افزودنی خوراکی و گوشت و ماهی بازسازی شده است که حاوی مقادیر زیادی قند ، چربی و نمک اضافه شده هستند، اما ویتامین و فیبر کافی ندارند.

محققان دریافتند که مصرف بیشتر مواد غذایی فراوری شده با خطر بیشتر IBD در ارتباط است. در مقایسه با افرادی که کمتر از یک وعده غذای فوق العاده فرآوری شده در روز مصرف می کنند ، این تیم 82٪ افزایش خطر ابتلا به IBD را در بین کسانی که پنج وعده یا بیشتر در روز مصرف می کنند ، و 67٪ افزایش خطر برای 1-4 وعده در روز نشان می دهد.

محققان با تقسیم مواد غذایی فوق العاده فرآوری شده بر اساس گروه های مختلف ، دریافتند كه تمام اجزای مواد غذایی شامل نوشابه ، غذاهای شیرین شده تصفیه شده ، تنقلات شور و گوشت فرآوری شده با خطرات بالاتر IBD در ارتباط است. در مقابل ، مصرف غذاهایی مانند گوشت سفید ، گوشت قرمز ، لبنیات ، نشاسته و میوه ها ، سبزیجات و حبوبات (مانند نخود فرنگی ، لوبیا و عدس) با IBD ارتباط نداشتند.

در حقیقت ، از آنجا که برخی از مواد غذایی با ابتلا به IBD ارتباط نداشتند ، این مطالعه نشان می دهد که ممکن است این خود مواد غذایی نباشند که این خطر را ایجاد می کند بلکه روش پردازش یا فرآوری فوق العاده مواد غذایی است.

منبع : news-medical.net
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

درج نظر



سوالات کاربران
تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.