ارتباط چربی بیش از حد بدن با افزایش خطر ابتلا به سرطان های دستگاه گوارش

ارتباط چربی بیش از حد بدن با افزایش خطر ابتلا به سرطان های دستگاه گوارش

بر اساس مطالعه جدید منتشر شده در مجله PLOS Medicine توسط محققان ، چاقی خطر ابتلا به سرطان های سیستم گوارش را افزایش می دهد و توده چربی فرد عامل اصلی مرتبط با چاقی است.

مطالعات مشاهده ای قبلی نشان داده بود که BMI(شاخص توده بدنی) بالا با انواع مختلف سرطان ارتباط دارد.

BMI و سرطانهای دستگاه گوارش

استعداد ژنتیکی افراد بلند قد به طور مداوم با کمی افزایش خطر در انواع مختلف سرطان مورد بررسی همراه بود. استعداد ژنتیکی BMI بالا با افزایش خطر سرطان های سیستم گوارشی ، به ویژه سرطان کبد ، معده ، مری و پانکراس همراه است ، اما با افزایش خطر سرطان به طور کلی همراه نیست.

افزایش خطر ابتلا به سرطان های سیستم گوارشی در درجه اول به ژن هایی مربوط می شود که بر توده چربی تأثیر می گذارند.

سوزانا لارسون می گوید: "این بدان معناست که توده چربی مهمترین عامل خطر نسبت به اندازه بدن است و BMI زیاد لزوماً برای بسیاری از انواع مختلف سرطان یک عامل خطرزا نیست؛ اما برای سرطان های دستگاه گوارش عامل مهمی است."

علاوه بر این ، استعداد ژنتیکی افزایش BMI با افزایش خطر ابتلا به سرطان آندومتر ، تخمدان و ریه ، اما با کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان و پروستات همراه است.

خطر بیشتر برای سلولهای بیشتر

این مطالعه شواهدی در مورد مکانیسم های این ارتباط ارائه نکرده است ، اما به طور کلی تصور می شود که افراد بلند قد بیشتر در معرض خطر سرطان هستند زیرا سلول های بیشتری در بدن خود دارند.

به گفته محققان ، ارتباط بین توده چربی و سرطان های گوارشی ممکن است به دلیل افزایش مصرف مواد ایجاد کننده سرطان در غذای چرب یا افزایش سطح بافت چربی باعث افزایش التهاب در دستگاه گوارش باشد.

ارتباط بین چاقی و سرطان های خاص جنسیتی احتمالاً به دلیل تولید هورمون های تولید مثل در بافت چربی ایجاد می شود.


مترجم : سرکار خانم دکتر علمدار
منبع : medicalxpress.com

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

درج نظر



سوالات کاربران
تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.