سلولیت چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد؟

سلولیت چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد؟

● آیا پوست ناهموار و توده مانند روی ران یا باسن خود دارید؟ این حالت ممکن است نشانه سلولیت باشد. سلولیت زمانی رخ می‌دهد که پوست روی نواحی خاصی از چربی، توسط نوارهای بافت همبند به سمت بافت‌های عمیق‌تر کشیده شود. این اتفاق یک سطح ناهموار ایجاد می‌کند.

 

● سلولیت معمولاً در نواحی زیر دیده می‌شود:

  • ○ باسن
  • ○ ران
  • ○ شکم
  • ○ باسن
  • ○ سینه‌ها

 

● سلولیت به دلیل توزیع متفاوت چربی، ماهیچه و بافت همبند، زنان را بیشتر از مردان تحت تأثیر قرار می‌دهد. تصور می‌شود که 80 تا 90 درصد از زنان را در درجات مختلف تحت تأثیر قرار دهد. اما به طور کلی سلولیت برای بدن مضر نیست.

چه چیزی باعث سلولیت می‌شود؟

سلولیت

● سلولیت به دلیل تجمع چربی در زیر پوست ایجاد می‌شود. برخی از زنان بیشتر از دیگران مستعد ابتلا به آن هستند. میزان سلولیت و قابل توجه بودن آن می‌تواند بر اساس ژن، درصد چربی بدن و سن متفاوت باشد. ضخامت پوست نیز بر ظاهر سلولیت تأثیر می‌گذارد. افراد با هر نوع بدن و وزنی ممکن است دچار سلولیت شوند.

 

● توزیع چربی در زنان بیشتر از مردان قابل مشاهده است. فیبرهای کلاژن بین پوست و عضله، چربی زیرین را به چند قسمت جدا می‌کنند. سلولیت با افزایش سن بیشتر نمایان می‌شود و پوست نازک‌تر می‌شود و خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد. این حالت باعث می‌شود که بافت‌های همبند موج‌دار زیر آن نمایان شود.

 

● سلولیت ممکن است ناشی از:

  • ○ هورمون‌ها
  • ○ رژیم غذایی ضعیف
  • ○ یک سبک زندگی ناسالم
  • ○ سموم انباشته شده
  • ○ ژنتیک
  • ○ افزایش وزن
  • ○ عدم فعالیت
  • ○ بارداری

آیا درمان‌های موضعی مؤثر هستند؟

سلولیت

● درمان‌های موضعی ممکن است به کاهش سلولیت کمک کنند، اما اثرات آن ممکن است طولانی مدت نباشد. برای حفظ نتایج باید روزانه محصول مورد نظر را اعمال کنید. گفته می‌شود کرم‌ها سبب سفت شدن پوست می‌شوند که باعث می‌شود پوست صاف‌تر و محکم‌تر به نظر برسد. آنها همچنین رطوبت پوست را افزایش می‌دهند که می‌تواند ظاهر سلولیت را کاهش دهد.

 

● اما کرم‌ها سلولیت را از بین نمی‌برند. در عوض، ظاهر آن را به طور موقت کم می‌کنند. سلول‌های چربی هنوز در زیر پوست وجود دارند.

 

● یک ماده رایج در کرم‌های موضعی سلولیت کافئین است. کافئین جریان خون را در این ناحیه افزایش می‌دهد و به عنوان یک ادرارآور عمل می‌کند. این حالت می‌تواند میزان آب چربی را تغییر دهد که ممکن است ظاهر سلولیت را بر روی پوست کم کند.

 

● محصولات حاوی 0.3 درصد رتینول ممکن است با ضخیم کردن لایه بیرونی پوست، ظاهر سلولیت را کاهش دهند. برای مشاهده نتایج باید روزانه به مدت شش ماه یا بیشتر از کرم استفاده کنید. رتینول می‌تواند باعث ایجاد حساسیت‌های پوستی مانند خشکی، قرمزی و لایه برداری شود. همچنین می‌تواند پوست را نسبت به خورشید حساس کند.

 

● تحقیقات پیرامون کرم‌های سلولیت نتایج متفاوتی را به همراه داشته است. یک مطالعه در سال 2011 نشان داد که کرم سلولیت وقتی با توصیه‌های غذایی شخصی ترکیب شود، بهبود قابل توجهی را نشان می‌دهد.

 

● انواع کرم‌های بدون نسخه و نسخه‌ای موجود است. همیشه ابتدا تست پوستی را روی یک ناحیه کوچک انجام دهید. 24 ساعت صبر کنید تا ببینید آیا واکنش آلرژیک دارید یا خیر.

روش‌های پزشکی برای کاهش سلولیت

سلولیت

● اقدامات پزشکی زیر را می‌توان توسط پزشک یا متخصص پوست انجام داد. پزشک می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین درمان را انتخاب کنید.

کرایولیپولیز

● کرایولیپولیز یا CoolSculpting یک روش غیرتهاجمی است که سلولیت را با انجماد سلول‌های چربی زیر پوست از بین می‌برد. این کار باعث می‌شود سلول‌های چربی پاره شده و محتویات آنها جذب بدن شود. چندین جلسه درمان برای حل کردن یک اینچ چربی مورد نیاز است. ممکن است سه تا چهار ماه طول بکشد تا شاهد کاهش محسوس سلولیت باشیم.

سونوگرافی

● سونوگرافی یک روش غیرتهاجمی است که از امواج صوتی برای هدف قرار دادن و از بین بردن چربی شکم و ران استفاده می‌کند. نتایج دو یا سه ماه طول می‌کشد. توصیه می‌شود اولتراسوند را با درمان سلولیتی دیگری ترکیب کنید.

 

● همچنین ممکن است بتوانید از سونوگرافی برای اندازه گیری اثربخشی سایر درمان‌های سلولیت استفاده کنید.

سلفینا

● سلفینا یک روش غیرتهاجمی است. در طول این روش، از یک سوزن برای شکستن نوارهای سخت زیر پوست استفاده می‌شود تا سلولیت روی ران‌ها و باسن خلاص شود. نتایج را می‌توان در کمتر از سه روز مشاهده کرد و می‌تواند تا سه سال باقی بماند.

امواج صوتی

● این درمان برای کاهش سلولیت ساخته شده است. با ارتعاش بافت همبند در مناطقی از بدن که مستعد سلولیت هستند عمل می‌کند. این کار به تحریک و افزایش تولید کلاژن، بهبود ظاهر، بافت و انعطاف پذیری پوست کمک می‌کند.

 

● برای مشاهده نتایج به چندین جلسه درمان نیاز است.

درمان با لیزر و فرکانس رادیویی

● این درمان‌های پزشکی از ماساژ بافت با ترکیبی از فناوری فرکانس رادیویی، نور مادون قرمز و انرژی لیزر دایود برای درمان سلولیت استفاده می‌کنند. همچنین ممکن است از گرما و مکش استفاده شود.

 

● سلولاز یکی از انواع لیزر درمانی است که نوارهای سخت زیر پوست را می‌شکند که سلولیت را قابل توجه می‌کند. همچنین ممکن است پوست شما را ضخیم کند. بهبودی پس از یک سری درمان مشاهده می‌شود و می‌تواند شش ماه یا بیشتر طول بکشد.

سلولیت

آزادسازی بافت دقیق با کمک خلاء

● این روش نوارهای سخت زیر پوست را با وسیله‌ای حاوی تیغه‌های کوچک می‌شکند. نوارها بریده می‌شوند و به بافت اجازه می‌دهند تا به سمت بالا حرکت و پوست فرورفته را پر کند.

 

● نتایج ممکن است تا سه سال باقی بماند.

کربوکسی تراپی

● در طی این روش، یک تکنسین دی‌اکسیدکربن را درست زیر پوست وارد می‌کند. تصور می‌شود که این کار باعث افزایش جریان خون در آن ناحیه می‌شود که ممکن است به کاهش ظاهر سلولیت کمک کند. ممکن است احساس ناراحتی و کبودی موقت داشته باشید.

 

● ممکن است نتایج را بعد از 7 تا 10 جلسه درمان مشاهده کنید.

میکرودرم ابریژن

● در این درمان از اکسید آلومینیوم یا کریستال‌های نمک برای لایه برداری پوست استفاده می‌شود. این ذرات ریز به آرامی پوست پیر را لایه برداری می‌کنند و سلول‌های جدید پوست را تحریک می‌کنند. به چندین جلسه درمان در این روش نیاز خواهید داشت.

اندرمولوژی

● اندرمولوژی یک درمان اسپا است که در آن ماساژ عمیق دریافت می‌کنید در حالی که پوست با ابزاری شبیه به خلاء بلند می‌شود. برای مشاهده نتایج به چندین جلسه نیاز دارید که ممکن است تا 12 ماه ادامه داشته باشد. ممکن است مقداری کبودی ایجاد شود.

درمان‌های خانگی برای کاهش سلولیت

● چندین درمان خانگی محبوب برای درمان سلولیت وجود دارد، اما بسیاری از آنها فاقد شواهد علمی هستند. این درمان‌های خانگی ممکن است به عنوان بخشی از یک روال مراقبت از پوست برای همراهی با سبک زندگی و عادات ورزشی مورد استفاده قرار گیرد.

ورزش

سلولیت

● ورزش می‌تواند به کاهش چربی بدن کمک کند که باعث می‌شود سلولیت کمتر قابل توجه باشد. برنامه ورزشی را انتخاب کنید که ترکیبی از تمرینات هوازی و تمرینات قدرتی باشد. این کار به شما کمک می‌کند تا چربی بدن را بسوزانید و عضلات خود را تقویت و مشخص کنید. بدنی که عضلانی‌تر باشد صاف‌تر و محکم‌تر به نظر می‌رسد.

 

● یک برنامه تمرینی ایجاد کنید که بر روی نواحی از بدن که مستعد ابتلا به سلولیت هستند تمرکز کند.

برس خشک

● گفته می‌شود که این تکنیک جریان خون و لنف را تحریک می‌کند، سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برد و رشد سلول‌های جدید را تحریک می‌کند. ممکن است باعث سم زدایی و سیستم عصبی را تحریک کند.

 

● از یک لوفا گیاهی طبیعی یا برس بدن برای صاف کردن پوست خشک به آرامی تا پنج دقیقه استفاده کنید. می‌توانید از پاها شروع کنید و به سمت بالا حرکت کنید. از حرکات طولانی یا حرکات دایره‌ای استفاده کنید. این کار بهتر است قبل از حمام یا دوش گرفتن انجام شود.

تفاله قهوه

سلولیت

● استفاده از تفاله قهوه به عنوان لایه بردار روشی محبوب برای حذف سلول‌های مرده، تشویق رشد سلول‌های جدید و سفت کردن پوست است. می‌توانید تفاله قهوه را به تنهایی استفاده کنید یا با روغن نارگیل، روغن زیتون یا شکر مخلوط کنید. به آرامی آن را برای چند دقیقه روی ناحیه آسیب دیده بمالید. همچنین می‌توانید قبل از شستشوی آن، مخلوط را به مدت 10 دقیقه روی پوست خود بگذارید.

 

● تفاله قهوه ممکن است برآمدگی‌ها را کاهش دهد، گردش خون را تحریک و جریان لنفاوی را تقویت کند. با این حال، هیچ تحقیق علمی برای حمایت از این ادعاها وجود ندارد.

سرکه سیب

● مصرف سرکه سیب ممکن است به کاهش وزن کمک کند. یک قاشق غذاخوری سرکه سیب رقیق شده را سه بار در روز بنوشید. یا از محلولی از مقدار مساوی سرکه سیب و آب استفاده کنید و آن را به پوست خود بمالید.

تغییر سبک زندگی

● رژیم غذایی ممکن است بر ایجاد سلولیت تأثیر بگذارد، بنابراین مهم است که یک رژیم غذایی متعادل و سالم داشته باشید. یک رژیم غذایی سالم نیز می‌تواند به شما در حفظ وزن سالم کمک کند. غذاهای فرآوری شده و با قند بالا که می‌توانند منجر به تجمع سموم و چربی در بدن شوند، کاهش و مصرف فیبر را افزایش دهید.

 

● کم آبی می‌تواند سلولیت را بیشتر نمایان کند. آب بدن را شستشو می‌دهد و سمومی که می‌توانند باعث سلولیت شوند را از بین می‌برد. توصیه می‌شود که زنان حداقل 9 فنجان آب در روز بنوشند.

 

● سم زدایی بدن ممکن است با کاهش سموم ذخیره شده که در ایجاد سلولیت نقش دارند به کاهش سلولیت کمک کند. سعی کنید از طریق رژیم غذایی و تغییر سبک میزان سموم وارد شده به بدنتان را کاهش دهید. این کار شامل اجتناب از چیزهایی مانند سیگار و نوشیدن الکل است.

سخن آخر

● ابتدا روی روش‌های طبیعی و ارزان برای درمان سلولیت تمرکز کنید. ورزش منظم و خوردن یک رژیم غذایی سالم و متعادل ممکن است به کاهش ظاهر کلی سلولیت کمک کند.

 

● با پزشک، جراح پلاستیک یا متخصص پوست در مورد نتیجه دلخواه خود و اقداماتی که قصد انجام آن را دارید صحبت کنید. آنها می‌توانند به شما در تعیین مؤثرترین درمان کمک کنند. هزینه و عوارض جانبی یا عوارض احتمالی نیز باید در نظر گرفته شود.

 
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

مطالب مرتبط

درج نظر



سوالات کاربران
تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.