هپاتیت E چیست؟ علائم و تشخیص و درمان

هپاتیت E چیست؟ علائم و تشخیص و درمان

● هپاتیت E یک ویروس عفونی است که به کبد حمله می‌کند و در آنجا باعث التهاب و آسیب می‌شود. در برخی افراد، این حالت می‌تواند به مرور زمان منجر به عوارض جدی شود. درمان به طور کلی ساده است و بسیاری از افراد برای درمان هپاتیت ای نیازی به مراقبت پزشکی ندارند.

 

● بر اساس مؤسسه ملی دیابت و بیماری‌های گوارشی و کلیوی (NIDDK)، هپاتیت ای شایع‌تر از آن چیزی است که مردم تصور می‌کنند.

 

● تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که حدود 20 درصد از مردم آمریکا در مقطعی از زندگی خود به این ویروس مبتلا می‌شوند که بیشتر در مناطقی با دسترسی ضعیف به آب تمیز شایع‌تر است.

 

● این بیماری می‌تواند از راه‌های مختلفی پخش شود، معمولاً از طریق آب آشامیدنی بی‌کیفیت و گوشت نیم‌پز.

 

● علائم هپاتیت E می‌تواند متفاوت باشد، اما ممکن است در برخی موارد جدی هم باشد. پیشگیری بهترین ابزار در برابر هپاتیت E است.

علل ابتلا به هپاتیت E

● ویروس هپاتیت E اغلب زمانی رخ می‌دهد که افراد غذا یا نوشیدنی آلوده به مدفوع مصرف می‌کنند.

 

● هپاتیت ای عمدتاً از طریق آب آلوده در مناطقی با کیفیت آب ضعیف پخش می‌شود.

 

● مدفوع انسان یا حیوانات مزرعه ممکن است آب را آلوده کنند و سپس ممکن است حامل ویروس باشند.

 

● این امر در کشورهای در حال توسعه با کیفیت و کنترل آب ضعیف، به ویژه در مناطق پرجمعیت، بیشتر دیده می‌شود. سفر یا زندگی در این مناطق ممکن است خطر ابتلا به عفونت را از این طریق افزایش دهد.

 

● در کشورهای توسعه یافته این ویروس احتمالاً از حیوانات به انسان سرایت می‌کند. انسان‌ها ممکن است گوشت‌های نیم پز مانند گوشت خوک یا گوزن که حامل ویروس هستند را بخورند. خوردن صدف از آب‌های آلوده ممکن است یکی دیگر از عوامل خطر باشد.

 

● افرادی که باردار هستند و هپاتیت E دارند نیز ممکن است ویروس را به جنین خود سرایت کنند. جدای از این موارد، انتقال عفونت هپاتیت E به افراد دیگر غیرمعمول است.

 

● در موارد بسیار نادر، ممکن است یک فرد از طریق انتقال خون به هپاتیت E مبتلا شود.

هپاتیت E

علائم هپاتیت E

● علائم هپاتیت E می‌توانند متفاوت باشند. برخی افراد اصلاً هیچ علامتی ندارند یا علائم آنقدر خفیف هستند که به سختی متوجه می‌شوند.

 

● با این حال، برخی دیگر ممکن است علائم مختلفی را تجربه کنند که معمولاً 15 تا 60 روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس ظاهر می‌شوند.

 

● علائم احتمالی هپاتیت E عبارتند از:

  • ○ خستگی عمومی
  • ○ اشتهای ضعیف
  • ○ تب
  • ○ حالت تهوع
  • ○ استفراغ
  • یرقان یا زرد شدن پوست و سفیدی چشم
  • ○ درد در قسمت فوقانی شکم، به ویژه روی کبد
  • ○ مدفوع سبک و خاک رس
  • ○ ادرار تیره

 

● با از بین رفتن عفونت، علائم تمایل به ناپدید شدن دارند.

عوارض و گروه‌های در معرض خطر هپاتیت E

● عوارضی ممکن است ایجاد شوند؛ اما نادرند. این امر مخصوصاً در گروه‌های در معرض خطر بیشتر است.

 

● عوارض عبارتند از ابتلا به یک نسخه طولانی مدت از عفونت، اختلالات عصبی و آسیب شدید کبدی یا نارسایی کبد است که به طور بالقوه می‌تواند کشنده باشد.

 

● افراد باردار یک گروه در معرض خطر قابل توجه هستند. هپاتیت E می‌تواند هم بر والدین و هم احتمالاً فرزند متولد نشده آنها تأثیر بگذارد. همان‌طور که سازمان جهانی بهداشت (WHO) اشاره می‌کند، میزان مرگ و میر ناشی از عفونت در سه ماهه سوم بارداری به 20 تا 25 درصد می‌رسد.

 

● هپاتیت E همچنین ممکن است در افرادی که سابقه اختلال کبدی یا بیماری مزمن کبدی دارند خطرناک‌تر باشد. افرادی که پیوند کبد دریافت می‌کنند و داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مصرف می‌کنند نیز ممکن است در معرض خطر بالاتری از عوارض باشند.

تشخیص هپاتیت E

هپاتیت E

● در حال حاضر هیچ آزمایش رسمی تأیید شده‌ای برای تشخیص هپاتیت E وجود ندارد. برای تشخیص صحیح هپاتیت E، پزشکان باید به آزمایش‌هایی برای شناسایی آنتی‌بادی‌هایی که با ویروس مبارزه می‌کنند تکیه کنند.

 

● آنها همچنین خون را برای سایر انواع هپاتیت از جمله هپاتیت A، هپاتیت B و هپاتیت C بررسی می‌کنند.

 

● اگر آزمایش فردی برای این نوع هپاتیت منفی باشد و همچنین آنتی‌بادی‌هایی که با هپاتیت E مبارزه می‌کنند در بدن او وجود داشته باشد، پزشکان ممکن است تشخیص دهند که او به این عفونت مبتلا است.

درمان هپاتیت E

● هپاتیت E نیازی به درمان پزشکی ندارد و بدن بدون کمک خارجی عفونت را پاک می‌کند.

 

● با این حال، پزشکان ممکن است نکاتی را برای حمایت از بدن در حین بهبودی از عفونت توصیه کنند.

 

● این شامل:

  • ○ خوردن یک رژیم غذایی متنوع و متعادل
  • ○ نوشیدن مایعات زیاد به خصوص آب
  • ○ استراحت کردن
  • ○ اجتناب از چیزهایی که کبد را تحریک می‌کنند، مانند الکل

 

● پزشکان همچنین ممکن است در مورد داروهایی که فرد مصرف می‌کند سؤال کنند. برخی از آنها ممکن است باعث آسیب به کبد شوند.

 

● پزشکان ممکن است به داروها نگاه کنند و ببینند آیا راهی برای محدود کردن یا از بین بردن آنها در زمان بهبودی فرد از عفونت وجود دارد یا خیر. همین امر در مورد بسیاری از مکمل‌ها و ویتامین‌ها صدق می‌کند.

 

● همچنین برای افراد مهم است که با بهبودی بدن به طور منظم به پزشک مراجعه کنند. پزشک ممکن است به دنبال هرگونه تغییر فیزیکی باشد یا پیشرفت درمان را دنبال کند و با استفاده از آزمایش خون تعیین کند که آیا بدن می‌تواند عفونت را مدیریت کند یا خیر.

 

● در برخی موارد، پزشکان ممکن است داروهایی را برای هپاتیت E تجویز کنند. این حالت ممکن است در میان افرادی که عفونت شدیدی دارند شایع‌تر باشد.

 

● در موارد نادر، ممکن است فرد نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشته باشد. چنین مواردی ممکن است شامل عفونت هپاتیت E باشد که در افراد متعلق به گروه‌های در معرض خطر ظاهر می‌شود.

پیشگیری از هپاتیت E

هپاتیت E

● پیشگیری از هپاتیت E بهترین راه برای جلوگیری از عفونت و عوارض احتمالی آن است.

 

● هنگام سفر به کشورهای در حال توسعه یا مناطق شلوغ با آب ناسالم، فقط آب تصفیه شده بنوشید. ساده‌ترین راه برای انجام این کار این است که همیشه آب بطری بنوشید.

 

● همین امر در مورد مصرف آب در تمام این مناطق صدق می‌کند. از آب بطری برای همه چیز از مسواک‌زدن گرفته تا شستن میوه‌ها و سبزیجات و درست کردن غذا استفاده کنید.

 

● مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) اشاره می‌کند که جوشاندن یا کلر کردن آب ویروس را غیرفعال می‌کند.

 

● هرکسی که در مورد ابتلا به این ویروس نگرانی دارد ممکن است از خوردن گوشت خام مانند گوشت خوک و شکار وحشی مانند گوزن اجتناب کند.

 

● همان‌طور که CDC اشاره می‌کند، هیچ واکسنی با تأیید فدرال در ایالات متحده وجود ندارد، با این حال، چین واکسنی را در سال 2012 تأیید کرد.

 

● جلوگیری از انتشار ویروس نیز مهم است. در حالی که انتشار ویروس در بین افراد غیرمعمول است، هر فردی که به ویروس مبتلا است باید نکات بهداشتی را رعایت کند. مانند شستن دست‌ها با آب گرم پس از استفاده از سرویس بهداشتی و قبل از تهیه غذا.

سخن آخر

● معمولاً مدیریت هپاتیت E ساده است. علائم ویروس ممکن است ناراحت‌ کننده باشد، اما بدن ویروس را در عرض 4 تا 6 هفته با کمک کمی از بیرون پاک می‌کند.

 

● ایجاد عوارض نادر است و ممکن است کشنده باشند، به همین دلیل ضروری است که به طور منظم در طول زمان وجود عفونت به پزشک مراجعه کنید.

 

● تعداد مرگ و میر ناشی از این ویروس کم است. CDC تخمین می‌زند که در طول شیوع هپاتیت E، میزان مرگ و میر حدود 1 درصد است.

 

● با این حال، افراد باردار و کسانی که سیستم ایمنی سرکوب شده دارند، در معرض خطر بالاتری برای تجربه عوارض جدی هستند.

 

● هرکسی که مشکوک به هپاتیت E است باید برای تشخیص کامل و دستورالعمل‌های مربوط به درمان مناسب به پزشک خود مراجعه کند.

منبع

 
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

مطالب مرتبط

درج نظر



سوالات کاربران
تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.