عفونت انگلی چیست؟ چه علائمی دارد؟

عفونت انگلی چیست؟ چه علائمی دارد؟

● انگل‌ها ارگانیسم‌هایی هستند که برای زنده ماندن از سایر ارگانیسم‌ها یا میزبان‌ها استفاده می‌کنند. برخی از انگل‌ها به طور قابل توجهی بر میزبان خود تأثیر نمی‌گذارند. برخی دیگر رشد می‌کنند، تولید مثل می‌کنند یا به سیستم‌های اندامی حمله می‌کنند که میزبان آنها را بیمار می‌کند و در نتیجه باعث عفونت انگلی می‌شود.

 

● عفونت‌های انگلی یک مشکل بزرگ در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری جهانند. مالاریا یکی از کشنده‌ترین بیماری‌های انگلی است. عفونت‌های انگلی رایج عبارتند از:

  • ○ تریکومونیازیس
  • ○ ژیاردیاز یا ژیاردیاسیس
  • ○ کریپتوسپوریدیوز
  • ○ توکسوپلاسموز

علائم عفونت انگلی چیست؟

● علائم عفونت‌های انگلی بسته به ارگانیسم متفاوت است. مثلاً:

○ تریکومونیازیس یک عفونت مقاربتی است که توسط یک انگل ایجاد می‌شود که اغلب هیچ علامتی ایجاد نمی‌کند. در برخی موارد، ممکن است باعث خارش، قرمزی، تحریک و ترشح غیرمعمول در ناحیه تناسلی شما شود.

 

○ ژیاردیازیس ممکن است باعث اسهال، گاز، ناراحتی معده، مدفوع چرب و کم آبی شود.

 

○ کریپتوسپوریدیوز ممکن است باعث گرفتگی معده، درد معده، حالت تهوع، استفراغ، کم آبی بدن، کاهش وزن و تب شود.

 

○ توکسوپلاسموز ممکن است علائمی شبیه آنفولانزا ایجاد کند، از جمله تورم غدد لنفاوی و درد یا درد عضلانی که می‌تواند بیش از یک ماه طول بکشد.

چه چیزی باعث عفونت های انگلی می‌شود؟

عفونت های انگلی

● عفونت‌های انگلی می‌توانند توسط سه نوع ارگانیسم ایجاد شوند:

  • ○ تک‌یاخته‌ها
  • ○ کرم‌ها
  • ○ انگل‌های خارجی

 

○ تک‌یاخته‌ها موجودات تک سلولی هستند که می‌توانند در بدن زندگی کرده و تکثیر شوند. برخی از عفونت‌های ناشی از تک‌یاخته‌ها شامل ژیاردیازیس است. یک عفونت جدی است که می‌توانید از طریق آب آشامیدنی آلوده به تک‌یاخته ژیاردیا به آن مبتلا شوید.

 

○ هلمینت ها موجودات چند سلولی هستند که می‌توانند در داخل یا خارج از بدن شما زندگی کنند. آنها بیشتر به عنوان کرم شناخته می‌شوند. شامل کرم‌های مسطح، کرم‌های نواری، کرم‌های سر خاردار و کرم‌های گرد هستند.

 

○ اکتوپارازیت ها موجودات چند سلولی هستند که روی پوست شما زندگی می‌کنند یا از آن تغذیه می‌کنند. شامل برخی از حشرات و عنکبوتیان مانند پشه، کک و کنه هستند.

 

● عفونت‌های انگلی می‌توانند به روش‌های مختلفی منتشر شوند. به عنوان مثال، تک‌یاخته‌ها و کرم‌ها می‌توانند از طریق آب، غذا، زباله، خاک و خون آلوده پخش شوند. برخی از آنها می‌توانند از طریق تماس جنسی منتقل شوند. برخی از انگل‌ها توسط حشرات پخش می‌شوند که به عنوان ناقل یا ناقل بیماری عمل می‌کنند. به عنوان مثال، مالاریا توسط تک‌یاخته‌های انگلی ایجاد می‌شود که توسط پشه‌ها هنگام تغذیه از انسان منتقل می‌شوند.

چه کسانی در معرض ابتلا به عفونت های انگلی هستند؟

● هر کسی ممکن است به عفونت انگلی مبتلا شود. اما برخی از افراد در معرض خطر بیشتری نسبت به دیگران هستند. اگر:

  • ○ سیستم ایمنی ضعیفی دارید یا قبلاً به بیماری دیگری مبتلا شده‌اید
  • ○ در مناطق گرمسیری یا نیمه گرمسیری جهان زندگی یا سفر می‌کنید
  • ○ کمبود آب آشامیدنی سالم
  • ○ در دریاچه‌ها، رودخانه‌ها یا برکه‌هایی که ژیاردیا یا سایر انگل‌ها شایع هستند، شنا کنید
  • ○ در مهدکودک یا به طور منظم با خاک کار می‌کنید، یا در شرایط دیگری که به طور مداوم با مدفوع در تماس هستید.

 

● گربه‌های فضای باز می‌توانند با جوندگان و پرندگان آلوده در تماس باشند. این حالت باعث می‌شود صاحبان آنها بیشتر به توکسوپلاسموز، نوعی تک‌یاخته مبتلا شوند. توکسوپلاسموز می‌تواند برای زنان باردار و نوزادان در حال رشد آنها بسیار مضر باشد. عفونت از طریق مدفوع گربه پخش می‌شود. اگر باردار هستید، مهم است که شخص دیگری زباله‌ها را روزانه تمیز کند.

عفونت های انگلی چگونه تشخیص داده می‌شوند؟

عفونت های انگلی

● عفونت‌های انگلی را می‌توان به روش‌های مختلفی تشخیص داد. برای مثال:

○ انجام آزمایش خون

 

○ معاینه مدفوع: در چنین معاینه‌ای، نمونه‌ای از مدفوع شما جمع‌آوری می‌شود و از نظر وجود انگل‌ها و تخم‌های آنها بررسی می‌شود.

 

○ آندوسکوپی یا کولونوسکوپی: اگر نتایج معاینه مدفوع قطعی نباشد، ممکن است این آزمایش‌ها تجویز شوند. پزشک یک لوله انعطاف‌پذیر نازک را از دهان یا راست روده عبور می‌دهد و به دستگاه گوارش می‌رساند تا دستگاه روده‌تان را معاینه کند.

 

○ اشعه ایکس، تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)، یا توموگرافی محوری کامپیوتری (CAT): این اسکن‌ها برای بررسی علائم ضایعات یا آسیب به اندام‌ها ناشی از انگل‌ها استفاده می‌شوند.

 

● همچنین ممکن است پزشک آزمایش‌هایی را برای بررسی وجود باکتری یا سایر مواردی که می‌توانند باعث عفونت شوند، تجویز کند.

عفونت‌های انگلی چگونه درمان می‌شوند؟

● برنامه درمانی به تشخیص بستگی دارد. به طور معمول، پزشک دارو تجویز می‌کند. برای مثال، ممکن است داروهایی را برای درمان تریکومونیازیس، ژیاردیازیس یا کریپتوسپوریدیوز تجویز کند. اگر باردار نباشید و یا سالم نباشید احتمالاً برای توکسوپلاسموز دارو تجویز نمی‌کند، مگر اینکه عفونت شدید و طولانی مدت داشته باشید.

 

● پزشک همچنین ممکن است درمان‌های دیگری را برای تسکین علائم توصیه کند. به عنوان مثال، بسیاری از عفونت‌های انگلی می‌توانند باعث اسهال شوند که اغلب منجر به کم آبی بدن می‌شود. پزشک احتمالاً شما را تشویق می‌کند که مایعات زیادی بنوشید تا مایعات از دست رفته را جبران کنید.

چگونه می‌توان از عفونت‌های انگلی پیشگیری کرد؟

عفونت های انگلی

● چندین مرحله وجود دارد که می‌توانید برای کاهش خطر ابتلا به عفونت انگلی انجام دهید:

  • ○ استفاده از کاندوم
  • ○ دست‌های خود را به طور منظم بشویید، به خصوص پس از دست زدن به غذای نپخته یا مدفوع.
  • ○ غذا را تا دمای داخلی توصیه شده بپزید.
  • ○ هنگام مسافرت، آب تمیز، از جمله آب بطری بنوشید.
  • ○ از بلعیدن آب از دریاچه‌ها، نهرها یا برکه‌ها خودداری کنید.
  • ○ در دوران بارداری از زباله و مدفوع گربه خودداری کنید.

 

● اگر مشکوک به عفونت انگلی هستید، به پزشک مراجعه کنید. پزشک می‌تواند به تشخیص علت علائم و توصیه یک برنامه درمانی کمک کند. با درمان زودهنگام، می‌توانید به جلوگیری از گسترش عفونت به افراد دیگر کمک کنید. 

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

مطالب مرتبط

درج نظر



سوالات کاربران
تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.