نیش پشه: علائم و درمان

نیش پشه: علائم و درمان

● پشه‌ها ممکن است کوچک باشند و طول عمر کوتاهی داشته باشند، اما می‌توانند زندگی انسان‌ها را خراب کنند. نیش پشه‌ ها به سادگی فقط می‌توانند باعث ایجاد خارش شوند و یا اینکه ناقل بیماری، آزاردهنده و گاهی کشنده باشند.

 

● پشه‌ها از خانواده مگس‌ها هستند و به اندازه‌ای بزرگ هستند که اکثر مردم به راحتی می‌توانند آنها را با چشم غیرمسلح ببینند.

نیش پشه چیست؟

● پشه‌ها در علف‌ها و بوته‌هایی که نزدیک به مناطق زندگی انسان هستند زندگی می‌کنند. محل تکثیر مورد علاقه آنها آب‌های راکد است.

 

● وقتی پشه‌ها شما را نیش می‌زنند، این نیش زدگی اغلب با ایجاد یک جوش خارش در بدن ظاهر می‌شود. همچنین می‌توانند بیماری‌ها را بین حیوانات و انسان‌ها و همچنین از فردی به فرد دیگر منتقل کنند.

علائم نیش پشه

● تقریباً بلافاصله پس از نیش زدن پشه، ممکن است متوجه تشکیل یک برآمدگی گرد و پف کرده شوید. در برخی موارد، ممکن است یک نقطه کوچک در مرکز آن مشاهده کنید. برجستگی به زودی قرمز و سفت می‌شود و مقدار کمی تورم دارد. غیر معمول نیست که چندین نیش زدگی را در یک زمان تجربه کنید.

 

● اگر سیستم ایمنی بدن شما ضعیف است، ممکن است واکنش شدیدتری مانند کهیر، تورم و قرمزی بزرگ یا تورم غدد لنفاوی را داشته باشید. کودکان اغلب نسبت به بزرگسالان واکنش شدیدتری نشان می‌دهند.

نیش پشه چگونه است؟

نیش پشه

نیش پشه چه حسی دارد؟

● هنگامی که پشه پوست را سوراخ می‌کند، ممکن است احساس سوزش کنید. پس از آن، آزاردهنده‌ترین علامت نیش پشه، خارش است.

 

● اغلب اوقات، واکنش‌ها به نیش پشه بسیار خفیف است و در عرض چند روز از بین می‌رود. عوارض نیش پشه برای کودکان و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند آزاردهنده‌تر است. در موارد نادر، ممکن است واکنش آلرژیک شدیدتری را تجربه کنید که باعث بدن درد، سردرد و تب می‌شود.

چرا نیش پشه خارش دارد؟

● پشه‌های نر انسان را نیش نمی‌زنند، اما ماده‌ها این کار را می‌کنند. در حالی که هر دوی آنها از شهد گیاهی و آب تغذیه می‌کنند، ماده‌ها نیز برای تولید مثل به خون در رژیم غذایی خود نیاز دارند. پشه‌های ماده دارای قطعات دهانی لوله‌ای شکل هستند که به آنها اجازه می‌دهد پوست را سوراخ کرده و از خونتان تغذیه کنند.

 

● وقتی شما را نیش می‌زنند، در حالی که خونتان را می‌مکند، بزاقشان را به بدنتان تزریق می‌کنند. بزاق آنها حاوی پروتئین‌هایی است که اکثر افراد به آن حساسیت دارند. سیستم ایمنی بدن در این زمان وارد عمل می‌شود و باعث ایجاد برآمدگی قرمز رنگ و همراه با خارش نیش پشه می‌شود.

 

● پشه‌ها قربانیان انسانی خود را بر اساس بوی دی‌اکسیدکربن و سایر مواد شیمیایی موجود در عرق انتخاب می‌کنند.

چگونه باید نیش پشه را درمان کنیم؟

نیش پشه

● برای درمان نیش پشه، جای نیش زدگی را با صابون و آب گرم بشویید. همچنین می‌توانید از مسکن‌های بدون نسخه، آنتی‌هیستامین‌ها یا داروهای ضد خارش موضعی برای کنترل درد و خارش استفاده کنید.

 

● استفاده از کیسه یخ روی پوست نیز می‌تواند خارش را تسکین دهد. اگر کودکی دارید که در اثر نیش پشه خارش دارد، حتماً ناخن‌هایش را کوتاه نگه دارد و به او یادآوری کنید که پوستش را نخراشد.

حساسیت به نیش پشه

● به ندرت پیش می‌آید که کسی واکنش آلرژیک شدید به نیش پشه داشته باشد. اگر بعد از گاز گرفتن دچار بدن درد، سردرد یا تب شدید، با پزشک خود صحبت کنید. ممکن است این موارد علائم یک واکنش شدید یا بیماری‌های منتقله از طریق پشه باشد.

پشه ها ناقل چه بیماری‌هایی هستند؟

● پشه‌ها می‌توانند ویروس‌ها، باکتری‌ها و انگل‌ها را در بزاقشان حمل کنند. هنگامی که شما را نیش می‌زنند، می‌توانند آن عوامل بیماری‌زا را به بدنتان منتقل کنند و باعث بیماری شدید و حتی تهدید کننده زندگی شوند.

 

● به عنوان مثال، پشه‌های ناقل شناخته شده عبارتند از:

  • مالاریا
  • ○ ویروس نیل غربی
  • ○ تب دنگی
  • تب زرد
  • ○ چندین ویروس که باعث انسفالیت می‌شوند

 

● مالاریا در ایالات متحده نادر است، اما در برخی از نقاط جهان رایج است. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، بیش از 241 میلیون مورد مالاریا در سال 2020 گزارش شده است در حالی که این رقم در سال 2019 به 227 میلیون نفر بوده است. این اتفاق باعث می‌شود که پشه‌ها به یکی از کشنده‌ترین حیوانات روی زمین تبدیل شوند.

 

● برخی از بیماری‌ها از طریق نیش پشه قابل انتقال نیستند. به عنوان مثال، شما در معرض خطر ابتلا به HIV یا هپاتیت در اثر نیش پشه نیستید.

نیش پشه

پیشگیری از نیش پشه

● نمی‌توانید به طور کامل از نیش پشه جلوگیری کنید، اما می‌توانید شانس گزش خود را کاهش دهید.

 

● پشه‌ها در آب تکثیر می‌شوند، بنابراین سعی کنید از آب‌های راکد در نزدیکی خانه‌تان دوری کنید. هر محیطی که باعث راکد شدن آب می‌شود را خالی کنید. استخرهای شنای کودکان را در زمانی که از آنها استفاده نمی‌کنید خالی کنید.

 

● همچنین چمن و پوشش گیاهی نزدیک خانه‌تان را به خوبی کوتاه کنید. برای جلوگیری از ورود پشه‌ها، درها و پنجره‌ها را با توری بپوشانید و هنگامی که در مناطق جنگلی یا چمنزار هستید، لباس آستین بلند و شلوار بپوشید و از اسپری دافع حشرات استفاده کنید.

 

● برای کمک به پیشگیری از بیماری‌های منتقله از طریق پشه، قبل از سفر به کشورهای دیگر واکسن بزنید. پزشک ممکن است داروهای خوراکی برای کمک به پیشگیری از مالاریا یا سایر بیماری‌ها تجویز کند. 

 
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

مطالب مرتبط

درج نظر



سوالات کاربران
تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.