چرا مرگ و میر ناشی از سرطان روده در جوانان در حال افزایش است

چرا مرگ و میر ناشی از سرطان روده در جوانان در حال افزایش است

● به تازگی مطالعهٔ جدیدی در نشریه معتبر Annals of oncology به چاپ رسیده است که نشان می‌دهد، اگرچه مرگ و میر کلی ناشی از بیماری سرطان در اتحادیه اروپا و بریتانیا در حال کاهش است، اما تعداد جوانانی که در اثر سرطان کولورکتال جان خود را از دست می‌دهند روبه افزایش بوده و دانشمندان از آمارهای آن ابراز نگرانی کرده‌اند.

 

● یکی از اساتید جراحی در دانشکده پزشکی استنفورد در کالیفرنیا در مصاحبه با مدیکال نیوز تودی اعلام کرده است که "این پیش‌بینی‌ها منعکس کننده آن چیزی است که ما به عنوان جراح و پزشک معالج بیماران مبتلا به سرطان کولورکتال در ایالات متحده نیز شاهد هستیم. همه ما بیماران مبتلا به سرطان کولورکتال را دیده‌ایم که به طور تکان دهنده‌ای جوان هستند - افراد 30 و 40 ساله - حتی گاهی اوقات در 20 سالگی. این یک روند بسیار نگران کننده از منظر سلامت عمومی است."

مصرف الکل، چاقی و سرطان

● این تحقیق به طور مستقیم به علت مرگ و میر ناشی از سرطان روده بزرگ در میان بزرگسالان جوان پاسخ نمی‌دهد، اما به چندین عامل سبک زندگی اشاره می‌کند که نشان داده شده است که با این بیماری به عنوان خطرات بالقوه مرتبط هستند.

 

● این موارد عبارتند از: چاقی، دیابت، عدم تحرک بدنی، رژیم غذایی و مصرف الکل.

 

● استاد آمار پزشکی و اپیدمیولوژی در دانشگاه میلان ایتالیا و نویسنده این تحقیق، به مدیکال نیوز تودی گفت که اضافه وزن، چاقی، دیابت و به طور کلی سندرم متابولیک با افزایش خطر نسبی بیش از 50 تا 100 درصد ابتلا به سرطان روده بزرگ و مصرف زیاد الکل نیز با 20 تا 40 درصد افزایش خطر ابتلا مرتبط است. مصرف الکل همچنین در بروز سرطان‌های متعدد دیگری از جمله سرطان سر و گردن، سرطان مری، سرطان سینه و سرطان نقش داشته است.

در سال 2023، سازمان بهداشت جهانی بیانیه‌ای صادر کرد که نشان می‌دهد «هیچ حداقل میزان بی ضرر مصرف الکل» وجود ندارد.

● با این حال، مصرف الکل تنها عامل ذکر شده در گزارش نیست.

 

● از چاقی نیز به عنوان یکی از عوامل مؤثر نام برده می‌شود. افراد چاق 30 درصد بیشتر در معرض ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند. چاقی همچنین با حداقل 13 سرطان، علاوه بر سایر بیماری‌های همراه مهم مانند دیابت، فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی عروقی مرتبط است.

 

 
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

مطالب مرتبط

درج نظر



سوالات کاربران
تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.