انواع ویتامین D و تاثیر آنها بر بدن

انواع ویتامین D و تاثیر آنها بر بدن

● بدن برای جذب و استفاده مناسب از کلسیم به ویتامین D نیاز دارد. ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است که از طریق قرار گرفتن در معرض نور خورشید ساخته می شود و همچنین می تواند از طریق رژیم غذایی یا مکمل ها به دست آید.

انواع ویتامین دی

● ویتامین D می تواند یکی از این چهار شکل مختلف را داشته باشد: کوله کلسیفرول، کلسیفدیول، کلسیتریول و ارگوکلسیفرول.

کوله کلسیفرول

● این فرم ویتامین D3 نیز نامیده می شود و از کلسترول موجود در بدن هنگامی که پوست تان در معرض نور ماوراء بنفش قرار می گیرد ساخته می شود. کوله کلسیفرول از نظر بیولوژیکی فعال نیست. باید از طریق جریان خون به کبد برود، جایی که به شکل دیگری از ویتامین D به نام کلسیفدیول تبدیل می شود.

 

○ بیشتر افراد باید حداقل دو روز در هفته به مدت 5 تا 30 دقیقه در معرض نور خورشید قرار بگیرند تا بدنشان مقادیر کافی ویتامین D تولید کند. مدت زمان مورد نیاز نیز به شرایط آب و هوایی و زمان سال بستگی دارد.

کلسیدیول

● شکل ذخیره ای ویتامین D 25-هیدروکسی ویتامین D (25-hydroxyvitamin D) یا کلسیدیول نامیده می شود. همچنین زمانی که پزشک می خواهد کمبود ویتامین D را آزمایش کند، این ویتامین D در آزمایش خون اندازه گیری می شود.

 

● اگر سطح کلسیدیول تان پایین باشد، ممکن است بدنتان ویتامین D کافی تولید نکند که می تواند منجر به نرم شدن و ضعیف شدن استخوان ها شود. در کودکان به این بیماری راشیتیسم و در بزرگسالان به آن استئومالاسی می گویند. استئومالاسی می تواند منجر به پوکی استخوان شود.

انواع ویتامین دی

کلسیتریول

● کلیه ها کلسیفدیول را مصرف می کنند و آن را به شکل فعال بیولوژیکی ویتامین D به نام 1,25-hydroxyvitamin D یا کلسیتریول تبدیل می کنند. این نوع ویتامین D باعث جذب کلسیم می شود و به تعادل سطح گلبول های خون کمک می کند. همچنین در رشد طبیعی سلول ها و عملکرد عصبی و ماهیچه ای نقش دارد.

 

● وجود کلسیتریول همچنین برای یک سیستم ایمنی بدن سالم ضروری است و ممکن است به کاهش التهاب کمک کند.

 

● بدن سطوح خونی کلسیتریول را به دقت تنظیم می کند، بنابراین شکل مناسبی برای آزمایش یا نظارت بر کمبود ویتامین D نیست. در واقع، سطح کلسیتریول ممکن است نرمال بماند در حالی که سطح کلسیفدیول شروع به کاهش می کند.

ارگوکلسیفرول

● ویتامین D2 یا ارگوکلسیفرول شبیه کوله کلسیفرول است، اما شکل ویتامین D سنتز شده در گیاهان است. کبد می تواند ارگوکلسیفرول را به کلسیفدیول تبدیل کند. این ماده به اندازه کوله کلسیفرول به کلسیدیول تبدیل نمی شود، اما برای استفاده به عنوان یک مکمل غذایی کافی به نظر می رسد.

ویتامین D از کجا می آید؟

انواع ویتامین دی

● ویتامین D در بسیاری از غذاها یافت نمی شود مگر اینکه غنی شده باشند، مانند شیر، ماست، شیر سویا و غلات صبحانه. مقادیر کمی ویتامین D در منابعی مانند ماهی چرب، جگر گاو و قارچ یافت می شود.

 

● هنگامی که پوست در معرض اشعه ماوراء بنفش B (UVB) در نور خورشید قرار می گیرد، بدن ویتامین D می سازد. حدود 5 تا 30 دقیقه قرار گرفتن در معرض پوست صورت، بازوها، پشت یا پاها (بدون ضد آفتاب) دو بار در هفته برای اکثر افراد کافی است.

 

○ قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید خطر ابتلا به سرطان پوست است. باید بعد از چند دقیقه قرار گرفتن در معرض آفتاب حتی در روزهای مه آلود یا ابری از ضد آفتاب استفاده کنید.

 

● میزان قرار گرفتن در معرض UVB مورد نیاز برای تولید کافی ویتامین D نیز به زمان سال بستگی دارد. پرتوهای UVB در ماه های تابستان در نیمکره شمالی شدیدتر و در ماه های زمستان شدت کمتری دارند.

 

● ابرها و آلودگی نیز از شدت اشعه UVB می کاهد. اشعه UVB از شیشه عبور نمی کند، بنابراین نشستن در کنار پنجره به اندازه کافی نور خورشید برای تولید ویتامین D مورد نیاز به بدن نمی دهد.

چرا به ویتامین D نیاز دارید؟

● بدن برای جذب و استفاده از کلسیم به ویتامین D نیاز دارد که استخوان ها و دندان ها را قوی نگه می دارد و برای لخته شدن طبیعی خون و عملکرد ماهیچه ها و اعصاب ضروری است.

 

انواع ویتامین دی

● اگر به اندازه کافی در معرض نور خورشید قرار نگیرید، اگر کلیه‌های شما نتوانند فرم ذخیره‌سازی را به فرم فعال تبدیل کنند، یا اگر به دلیل مشکلات سیستم گوارشی نتوانید ویتامین D را جذب کنید، ممکن است کمبود ویتامین D در شما رخ دهد.

 

کمبود مزمن ویتامین D می تواند منجر به ضعیف شدن استخوان ها و بیماری (راشیتیسم در کودکان و استئومالاسی در بزرگسالان) شود.

 

● اگرچه قرار گرفتن در معرض نور خورشید منبع اصلی است، نیاز روزانه به ویتامین D هم برای مردان و هم برای زنان یکسان است.

 

● در صورت کمبود ویتامین دی با پزشک مشورت کنید.

 

● مطالعات نشان می دهد که داشتن سطوح ناکافی ویتامین D ممکن است با افزایش خطر ابتلا به سرطان، مولتیپل اسکلروزیس، دیابت و فشار خون بالا مرتبط باشد.

 

● مصرف مکمل‌ها برای درمان این بیماری‌ها دیگر مفید نیست. با این حال، مکمل های ویتامین D می توانند برای برخی از افراد مفید باشدن، به خصوص افرادی که از قرار گرفتن در معرض نور خورشید اجتناب می کنند یا در طول ماه های زمستان کمتر نور خورشید دریافت می کنند.

 

● بدن ممکن است کمی بهتر از D2 ویتامین D3 را جذب کند، اما اکثر مطالعات نشان می‌دهند که هر کدام از این دو نوع ویتامین D کافی به شما می‌دهند.

 

● یک مطالعه در سال 2017 که استفاده از آبمیوه یا کلوچه های غنی شده با دو شکل ویتامین D را مورد بررسی قرار داد، نشان داد زنانی که فرم D3 به مدت 12 هفته دریافت کرده بودند، نسبت به زنانی که D2.2 مصرف کرده بودند، سطح ویتامین D خونی بالاتری داشتند. تحقیقات بیشتری برای ایجاد هرگونه تغییر در توصیه های فعلی مورد نیاز است.

 

● مصرف دوزهای زیاد مکمل های ویتامین D برای مدت طولانی ممکن است منجر به سمیت ویتامین D شود.

 

● استفاده طولانی مدت از دوزهای بالاتر ممکن است باعث کلسیفیکاسیون بافتی شود که ممکن است منجر به آسیب به قلب، عروق خونی و کلیه شود. بدون مشورت با پزشک خود از دوزهای زیاد مکمل های ویتامین D استفاده نکنید.

 

● توجه داشته باشید که سمیت ویتامین D از ویتامین دی که بدن هنگام قرار گرفتن پوست در معرض نور خورشید تولید می کند، رخ نمی دهد.

 
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

مطالب مرتبط

درج نظر



سوالات کاربران
تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.