توالی‌دادن ژنوم یکی از خطرناک‌ترین کرم‌های انگلی جهان

تیمی از دانشمندان به رهبری دانشگاه ملبورن استرالیا برای نخستین بار موفق به توالی‌دادن ژنوم یکی از کرم‌های انگلی عفونی جهان شدند.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، کرم‌های گرد یا نماتدها می‌توانند بر روی زمین در هر زیست‌بومی وجود داشته باشند و یکی از این انگل‌ها توکسوکارا کانیس (Toxocara canis) نام دارد؛ این کرم گرد در سگ‌ها و سایر سگ‌سانان وجود دارد و می‌تواند انسان‌ها را نیز آلوده کند.

محققان به تازگی کد ژنتیکی این کرم را توالی داده‌اند و دریچه‌ای جدید را به سوی تولید داروها، واکسن‌ها و آزمایش‌های تشخیصی گشوده‌اند که به این کرم قابل‌اعمال خواهند بود.

این موجود که «کرم گرد سگ» نیز نامیده می‌شود، می‌تواند برای سگ‌ها مرگبار باشد و انسان‌ها نیز اغلب توسط چنین حیواناتی به این کرم آلوده می‌شوند زیرا تخم‌ آن در مدفوع سگ‌ها یافت می‌شود.

بیماری ایجاد‌شده توسط کرم مزبور در انسان‌ها، توکسوکاریازیس نامیده می‌شود و بیشتر کودکان زیر 10 سال به آن مبتلا می‌شوند. لارو این کرم می‌تواند توسط جریان خون به تعداد زیادی از بخش‌های بدن از جمله مغز، قلب، ریه‌ها، کبد و چشم‌ها منتقل شود و در صورت عدم‌درمان، ممکن است به شبکیه چشم آسیب برساند.

این نخستین بار است که دانشمندان، زیست‌شناسی مولکولی کرم موردبحث را بررسی می‌کنند و توالی‌دادن ژنوم آن می‌تواند منابع کارآمدی برای مطالعات آتی بر روی کرم‌های انگلی در اختیار بگذارد.

جزئیات یافته‌های جدید در مجله Nature Communications قابل‌مشاهده است.

به اشتراک گذاری:

برچسب ها: اصلاح ژنتیکی

درج نظر

تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.