نقش تغذیه با شیرمادر در ساعت اول تولد در کاهش مرگ و میر نوزادان

نقش تغذیه با شیرمادر در ساعت اول تولد در کاهش مرگ و میر نوزادان

یک پزشک فوق تخصص نوزادان، درباره شرایط و مراقبت های لازم برای شیردهی موفق مادران گفت: مسؤولان و کارکنان بخش های زایمان، اتاق عمل و پس از زایمان، تلاش کنند تا نوزاد بلافاصله بعد از تولد در آغوش مادرش قرار گیرد و در همان ساعت اول، شیردهی آغاز شود.

به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (وب دا) ؛ دکتر سیّد هوشیار مجابی اظهار کرد: تماس پوست با پوست فوری و شیردهی درساعت اول پس از زایمان، میزان مرگ و میر را کاهش می دهد.

به گفته وی، نزدیک به یک میلیون از موارد مرگ کودکان زیر پنج سال و نوزادان، فقط با آغاز تغذیه در ساعت اول پس از تولد، کاهش پیدا می کند و هر اندازه این شیردهی با تأخیر شروع شود، میزان مرگ نیز به همان نسبت افزایش خواهد داشت.

وی با بیان اینکه تلاش می شود اتاق های شیر مادر در بیمارستان ها و مطب های زنان و زایمان، برقرار شود، گفت: یکی از بزرگ ترین لذت های زندگی برای مادر، شیر دادن به نوزادش است و با توجه به اینکه اغلب مادران در روزهای اول بعد از زایمان، مشکلاتی در زمینه شیردهی دارند، پس بنابر این با ایجاد و تقویت اتاق های شیر مادر می توان آنان را از نظر تئوری و عملی برای شیردادن، آماده کرد.

دکتر مجابی با بیان اینکه کاهش سرطان سینه در بانوان و کاهش بسیاری از بیماری ها مانند: آسم و آلرژی، دیابت و بدخیمی ها در کودکان، از جمله فواید تغذیه نوزاد با شیر مادر است، عنوان کرد: تغذیه نوزاد با شیر مادر نه تنها از نظر اقتصادی به سود خانواده است، بلکه این کودکان در مقایسه با کودکانی که از شیرخشک استفاده می کنند، زودتر راه می افتند، سخن گفتن را آغاز می کنند و دارای هوش بالاتری نیز هستند.

وی با تأکید بر اینکه تمامی شیرخواران تا شش ماهگی باید فقط با شیر مادر تغذیه شوند تا از رشد، تکامل و سلامت مطلوب برخوردار شوند؛ گفت: تغذیه انحصاری با شیر مادر یعنی هر نوع مایع دیگر، حتی آب،(غیر از قطره های مکمل و یا احیاناً داروهای مورد نیاز) استفاده نشود.

لزوم آموزش مادر باردار و زایمان کرده

این پزشک فوق تخصص نوزادان در مورد آموزش مادران باردار و شیرده، تصریح کرد : آموزش زن باردار و همسرش درباره تولد کودک و تغذیه با شیر مادر ، یک بخش ضروری از مراقبت دوران بارداری است.

وی با اشاره به اینکه کارکنان بیمارستان، پس از زایمان مادر، تلاش کنند وقت کافی برای او اختصاص دهند تا مادر قبل از ترخیص، آموزش های کامل را دریافت کند؛ تأکید کرد که کارکنان آموزش دیده باید رفتار شیردهی مادر و نوزاد را در 24 تا 48 ساعت اول پس از تولد نوزاد، برای تصحیح وضعیت شیردهی، گرفتن سینه و کفایت بلع نوزاد، ارزیابی کنند.

به اشتراک گذاری:

برچسب ها: تغذیه نوزاد

درج نظر

تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.