مصرف خود سرانه گیاهان دارویی سبب بروز مسمومیت در انسان می شود

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: در سفرها و گردش ها از دست زدن، چیدن و بوییدن گل های وحشی زیبا خودداری کنید زیرا تشخیص گیاه سمی از غیر سمی مشکل است.

به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی(وب دا)؛ دکتر سید علی وکیلی با بیان این مطلب گفت: افزایش گرایش مردم به مصرف داروهای گیاهی و گیاهان دارویی، بعضا سبب مصرف گیاهان به صورت ناآگاهانه و خود سرانه با تفکر داشتن ارزش دارویی و به منظور خود درمانی بیماری ها شده است.

وی با اشار ه به اینکه مسمومیت با گیاهان در برخی از گروه های سنی و شغلی به میزان بیشتری مشاهده می شود، افزود: مسمومیت ناشی از گیاهان در کودکان زیر 5سال به دلیل کنجکاوی ذاتی و از نظر شغلی نیز با بروز مسمومیت گیاهی در کشاورزان، باغداران، شکارچیان و کارگران مزارع به علت تماس با انواع گیاهان شیوع بیشتری دارد.

این مسئول یاد آور شد: گیاهان سمی از قبیل اقاقیا، پیازگل نرگس، گل شیپوری، آلاله، خرزهره، شاهدانه، دارواش، کرچک، قارچ های سمی، دیفن باخیا، عشقه، شوکران، گل انگشتانه و تاتوره باعث ایجاد مسمومیت های شدید و حتی کشنده در انسان می شود.

دکتر وکیلی با بیان اینکه از خوردن قسمت های مختلف هر نوع گیاهی که برای شما ناشناخته است خودداری کنید، تاکید کرد: در سفرها و گردش ها از دست زدن، چیدن و بوییدن گل های وحشی زیبا خودداری کنید زیرا تشخیص گیاه سمی از غیر سمی مشکل است.

به گفته وی در صورت تمایل به مصرف گیاهان دارویی، حتما آن ها را از مکان های مجاز و معتبر و تحت نظر پزشک و داروساز مصرف نمایید.

به اشتراک گذاری:

برچسب ها: گیاهان دارویی

درج نظر

تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.