تولید دستگاه رادیولوژی دیجیتال دراصفهان

فناوران شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان موفق به تولید دستگاه رادیولوژی دیجیتال شدند.به گزارش ایرنا، روابط عمومی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان روز یکشنبه اعلام کرد: این موفقیت توسط شرکت دانش بنیان بهیار صنعت سپاهان بدست آمده است.

مدیرعامل شرکت بهیار صنعت سپاهان درباره این محصول به ایرنا گفت: دستگاه رادیولوژی دیجیتال نخستین بار در کشور بومی سازی، طراحی و تولید شده است. 
فرید نجات بخش با بیان اینکه پیش از این نمونه های خارجی یا مونتاژ شده این محصول در کشور وجود داشت، افزود: قیمت تمام شده ساخت این دستگاه نصف نمونه های مشابه خارجی است. 
وی با بیان اینکه دستگاه رادیولوژی دیجیتال تولید این شرکت بین یک و نیم میلیارد تا دو میلیارد ریال قیمت گذاری شده است، تصریح کرد: نمونه های مشابه خارجی این دستگاه که بیشتر ژاپنی یا آلمانی است حدود سه و نیم تا چهار میلیارد ریال قیمت دارد. 
این کارشناس گفت: با توجه به نیاز جامعه پزشکی ایران به این دستگاه، بازار خوبی برای تولید آن وجود دارد. 
نجات بخش با تاکید بر اینکه همه تجهیزات پزشکی باید دارای استاندارد مورد نیاز باشند، خاطرنشان کرد: دستگاه رادیولوژی دیجیتال از سوی اداره کل نظارت وارزیابی تجهیزات و ملزومات پزشکی به آزمایشگاههای مرجع جهت اخذ پروانه استاندارد معرفی شده است. 
مدیرعامل شرکت بهیار صنعت سپاهان در مشخصات فنی این دستگاه نیز گفت: دستگاه رادیولوژی دیجیتال شامل اجزایی از جمله مولد اشعه ایکس، ژنراتور مولد اشعه ایکس، آشکارساز اشعه ایکس و مکانیک دستگاه شامل ستون و تخت است.
نجات بخش، افزایش تصاویر بایگانی و سیستم های ارتباطی(pacs)، افزایش کیفیت تصاویر موثر، استفاده از تشعشع دهی کم برای تولید کیفیت بالای تصاویر اشعه ایکس را از جمله مزیت های این دستگاه عنوان کرد.
وی افزود: استفاده از سیستم های تشخیص خودکار، صرفه جویی در وقت، حذف فیلم رادیوگرافی و سیستم های ظهور و ثبوت و تاریکخانه، عدم نیاز به تکرار تصاویر مات و استفاده از مزایای پرونده الکترونیک از دیگر ویژگی های این فناوری است.
به گفته وی با دستیابی به فناوری تولید و آشکارسازی اشعه ایکس، امکان تولید تجهیزات دیگر نظیر سی تی اسکن و سی - ای آر ام (C-Arm) فراهم می شود.
بر اساس این گزارش، در پیشرفت فناوری، سیستم های رادیولوژی آنالوگ جای خود را به رادیولوژی دیجیتال داده اند.
پرتوشناسی یا رادیولوژی (radiology) یا همان تصویربرداری تشخیصی نام یک رشته از تخصصهای پزشکی است که از پرتو ایکس و دیگر اقسام امواج و پرتوها و روشهای پیشرفته تصویری برای تشخیص و درمان بیماری و حالات غیر طبیعی کمک می گیرد.
شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به عنوان اولین سازمان موسس مراکز رشد و پارک های علم و فناوری در کشور فعالیت اجرایی خود را از سال 1380 بطور جدی با هدف حمایت و هدایت شرکت ها و موسسات دانش بنیان آغاز کرد و اکنون حدود 400 شرکت دانش بنیان درآن مستقر است.

به اشتراک گذاری:

برچسب ها: فناوری

درج نظر

تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.