حمایت از شرکت های دانش بنیان، راهکار وزارت بهداشت برای تحقق اقتصاد مقاومتی

مدیرکل دفتر فناوری سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از برنامه های این وزارتخانه برای حمایت از شرکت های دانش بنیان خبر داد و گفت: این برنامه ها به منظور تحقق اقتصاد مقاومتی در حوزه سلامت اجرایی می شود.

دکتر حسین وطن پور روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار کرد: برای تحقق اقتصاد مقاومتی در حوزه سلامت اقدامات متعددی می توانیم انجام دهیم که از جمله آن توجه به شرکت های دانش بنیان به عنوان زیرساخت هایی است که زمینه را برای فعالیت اعضای هیات علمی دانشگاه ها، دانش آموختگان دانشگاه ها و نخبگان کشور فراهم می کند تا بتوانند از دانش خود برای تولید علم و فراهم کردن زمینه صادرات محصولات دانش بنیان استفاده کنند و نقش مهمی را در مثبت کردن تراز بازرگانی کشور داشته باشند. 
وی افزود: وزارت بهداشت در سال 94 با اجرای پایه ریزی های اولیه، بسیاری از پروژه های نیمه تمام را به اتمام رساند و اکنون نیز با اجرای برنامه های تشویقی تلاش دارد دانشگاه ها را برای استفاده از این زیرساخت ها در راستای تولید علم بیشتر ترغیب کند. 
وطن پور ادامه داد: در سال 95 نیز محور برنامه های اصلی را روی استانداردسازی و انجام آزمایشات بالینی محصولات و تجهیزات پزشکی تولیدی گذاشته ایم تا زمینه را برای اخذ گواهی نامه های بین المللی و ارتقای کیفیت محصولات داخلی افزایش دهیم. 
** حمایت از شرکت های دانش بنیان 
مدیرکل دفتر فناوری سلامت وزارت بهداشت گفت: در حوزه حمایت از شرکت های دانش بنیان به این شرکت ها گرنت هایی می دهیم تا با اخذ گواهی نامه های بین المللی و استانداردسازی محصولات خود بتوانند در عرصه بازارهای جهانی با محصولات خارجی رقابت کنند. 
وطن پور افزود: با ارائه حمایت های مالی به این شرکت ها و تقبل هزینه های آنها، این شرکت ها می توانند برای دست یابی به بازارهای بزرگتر از بازارهای داخلی تلاش کنند. 
وی در مورد میزان گرنت شرکت های دانش بنیان در سال جاری اظهار کرد: در سال گذشته بالغ بر 150 میلیارد ریال برای تکمیل زیرساخت های لازم و توسعه فعالیت ها به شرکت های دانش بنیان در قالب گرنت ارائه شد اما میزان گرنت آنها در سال جدید هنوز به طور دقیق مشخص نشده است. 
وطن پور گفت: این مبلغ بسیار اندک و لازم است در کنار افزایش میزان گرنت ها، توانمندی جذب آن نیز در این شرکت ها افزایش یابد تا اگر بودجه بهتری امسال داده شد، شرایط نیز نسبت به سال گذشته بهتر شود. 
وی افزود: حتی اگر میزان گرنت ها در سال جاری افزایش نیابد، حداکثر بودجه خود را در این حوزه هزینه خواهیم کرد. 
** حمایت از شرکت های داخلی برای خروج از زیر بار رانت های واردکننده 
مدیرکل دفتر فناوری سلامت وزارت بهداشت گفت: ما خوشحالیم که رهبر معظم انقلاب، رئیس جمهوری، مسئولان کشور و وزیر بهداشت تاکید زیادی بر این حوزه دارند و متناسب با رشدی که در حمایت از شرکت های دانش بنیان داشتیم، همواره از حمایت های لازم نیز بهره مند بوده ایم. 
وطن پور به کاهش ارزبری از طریق تولید داخلی تجهیزات پزشکی اشاره کرد و افزود: شرکت های دانش بنیان به میزان زیادی می توانند ارزبری را در این زمینه کاهش دهند اما یکی از مشکلات این شرکت ها مقابله با رانت واردکنندگان است که برای حضور در بازارهای داخلی، شرکت های تولیدکننده را به شدت تحت فشار قرار می دهند. 
وی گفت: برای رفع این مشکل و کمک به شرکت های دانش بنیان، تلاش داریم بین شرکت های بین المللی و شرکت های داخلی برای تولید مشترک و ایجاد بازار مشترک، ارتباطات لازم را برقرار کنیم.
** عقد قرارداد برای تولید دستگاه شتاب دهنده در داخل کشور 
وطن پور خاطرنشان کرد: یکی از نمونه های ایجاد این ارتباط، عقد قرارداد مرکز ملی سرطان ایران با یک شرکت لهستانی برای تولید دستگاه شتاب دهنده با کاربرد پزشکی و ایجاد بازار مشترک برای فروش آن است. 
وی توضیح داد: دستگاه شتاب دهنده یکی از دستگاه های پیشرفته ای است که برای درمان بیماران سرطانی از آن استفاده می شود و در حال حاضر وارداتی است که قرار است با همکاری لهستان تولید مشترک داخلی آن آغاز شود. 
وطن پور گفت: در حال حاضر مذاکرات اولیه انجام شده و با یک شرکت داخلی نیز برای واردات قطعات آن قراردادی بسته شده است که تلاش داریم این قرارداد را برای رسیدن به مرحله تولید در داخل کشور ارتقا می دهیم. 
** گواهی شرکت های دانش بنیان 
مدیرکل دفتر فناوری سلامت وزارت بهداشت در پاسخ به پرسشی درباره شرایط لازم برای به کارگیری محصولات دانش بنیان در حوزه پزشکی، گفت: برای این که محصولات شرکت های دانش بنیان اعم از دارو و یا تجهیزات پزشکی بتواند در حوزه بالین و بیمارستان ها مورد استفاده قرار گیرد، باید آزمایش های لازم روی آنها انجام شود و گواهی نامه ها و تاییدیه های لازم را از بخش های مرتبط اخذ کنند. 
وطن پور افزود: برای این منظور نیز اقداماتی را امسال در دست انجام داریم و امیدواریم بتوانیم رکورد خوبی را در سال 95 در این حوزه به دست آوریم. 
وی با بیان اینکه به طور کلی موارد متعددی از داروهای داخلی و تجهیزات پزشکی را امسال در دست حمایت و تولید داریم، یادآور شد: برنامه های این حوزه بیشتر در زمینه موش های تراریخته، سلول درمانی، لیزر و لیزرتراپی، گیاهان دارویی، آزمایش های بالینی و استانداردسازی محصولات داخلی متمرکز است. 

به اشتراک گذاری:

برچسب ها: سلامت بهداشت

درج نظر

تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.