کشف بیش از 70 واریان ژنتیکی موثر بر تحصیلات

محققان بیش از 70 واریان ژنتیکی کشف کرده اند که می توانند بر طول مدت تحصیل افراد در مدرسه و دانشگاه اثر بگذارند.به گزارش روز جمعه گروه علمی ایرنا از خبرگزاری یونایتدپرس، محققان آمریکایی با اعلام این خبر، در عین حال تاکید کردند که تاثیر این ژن ها جزیی است و عوامل اجتماعی و محیطی در این رابطه نقش مهمتری ایفا می کنند.

دانیل بنیامین استادیار دانشگاه 'ساوثرن کالیفرنیا' در لس آنجلس گفت: به طور کلی عوامل محیطی و نه فاکتورهای ژنتیک اثر غالب در دستاورد تحصیلی دارند و واریان های ژنتیکی تاثیر مستقیمی بر تحصیلات ندارند. 
وی ادامه داد: اما ژن های کشف شده مرتبط با پیشرفت تحصیلی می توانند با اثرگذاری بر بسیاری از عوامل بیولوژیکی مختلف، بر خصیصه های روانی مانند قابلیت های شناختی همچون هوش عقلانی و ابعاد شخصیتی، در نهایت بر میزان پیشرفت تحصیلی افراد تاثیر بگذارند.
این کشف دستاورد تلاش گسترده 250 محقق و مطالعه روی ژنوم 300 هزار نفر در 15 کشور است. بیشتر واریان های کشف شده توسط این محققان در رشد مغز به ویژه در دوران جنینی افراد دخیل است.
در این مطالعه که بزرگترین مطالعه ژنتیکی انجام شده در علوم اجتماعی محسوب می شود و در شماره هفته جاری مجله Nature نیچر منتشر شد، محققان ده ها نشانگر دی.ان.ای مرتبط با سال های تحصیلی افراد را مشخص کردند. 
انها در عین حال تاکید کردند که 74 نشانگر ژنتیکی کشف شده تنها به میزان 0.43 درصد از کل تاثیر ژنتیکی بر دستاورد تحصیلی افراد دخیل است. 
این نشانگرها همچنین به تنهایی نمی توانند عملکرد فرد در دوران تحصیل را پیش بینی کنند و از آنجا که این مطالعه تنها افراد اروپایی نژاد را مورد بررسی قرار داده است مشخص نیست که این نتایج برای سایر نژاد ها مانند آفریقایی و یا آسیایی نیز کاربرد داشته باشد. 
این مطالعه تازه ترین مطالعه ای است که از تجزیه و تحلیل های ژنتیکی برای علوم اجتماعی استفاده می کند. برخی از نویسندگان این مطالعه، ژنتیک شادی را نیز مطالعه کرده اند و قصد دارند ژنتیک باروری و رفتارهای پرخطر را نیز بررسی کنند. 

به اشتراک گذاری:

برچسب ها: ژن ژنتیک

درج نظر

تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.