مقاومت آنتی بیوتیکی؛ تهدید جهانی

مقاومت در برابر آنتی بیوتیک ها به یک تهدید جهانی تبدیل شده و مردم باید ازمصرف خودسرانه و بی رویه این محصولات دارویی به شدت خودداری کنند.

به گزارش روز شنبه ایرنا از دانشگاه علوم پزشکی تهران، استفاده از آنتی بیوتیک هایی که جایگاهی در درمان ندارند این فرصت را به باکتری ها می دهد تا به طریقی تغییر کنند که اثر آنتی بیوتیک ها بر آنها کم یا کلا متوقف شود و تنها پزشک، می تواند از بین انواع مختلف آنتی بیوتیک، داروی مؤثر بر بیماری شما را تشخیص دهد.

** آنتی بیوتیک چیست؟
آنتی بیوتیک ها داروهایی هستند که به بیماران برای مقابله با عفونت هایی که عامل باکتریایی دارند با کشتن یا توقف رشد باکتری ها، کمک می کنند.
اشکال دارویی متفاوتی از آنتی بیوتیک ها مورد استفاده قرار می گیرند که شامل قرص، کپسول، قطره، پماد و آمپول ها است.
آنتی بیوتیک ها فواید بسیاری دارند و با کمک آنها می توان جان افرادی که دچار عفونت های جدی با باکتری ها شده اند را نجات داد.
** چه زمانی آنتی بیوتیک ها مفید هستند؟
تنها زمانی که عامل ایجاد کننده عفونت، باکتری ها باشند این داروها موثر هستند. آنتی بیوتیک ها هیچ اثری بر عفونت هایی که ناشی از ویروس ها باشند، ندارند.
** آنتی بیوتیک ها چه زمانی بی تاثیر هستند؟
آنتی بیوتیک ها برعفونت هایی که عامل آنها ویروسی باشد موثر نیستند. از بین آنها می توان به بیماری هایی مانند سرماخوردگی، —آنفلوآنزا و اکثر گلودردها به جز گلو درد چرکی، سینوزیت ها و برونشیت های حاد (عفونت راه های هوایی) که عامل ویروسی دارند، اشاره کرد.فقط پزشک است که می تواند از بین انواع مختلف آنتی بیوتیک، داروی مؤثر بر بیماری تشخیص دهد.
** چرا نباید از آنتی بیوتیک ها زمانی که به آنها نیاز نداریم استفاده کنیم؟
- استفاده نابجا و بیش از حد از آنتی بیوتیک ها سبب بروز مقاومت میکروب ها به آنتی بیوتیک ها می شود.
- آنتی بیوتیک ها می توانند باعث بروز حساسیت شود.
- آنتی بیوتیک ها می توانند باعث بروز عوارض جانبی از جمله تهوع، استفراغ و اسهال شوند.
** عوامل ایجاد کننده مقاومت آنتی بیوتیکی
- استفاده از آنتی بیوتیک ها در بیماری های ویروسی
- عدم استفاده از آنتی بیوتیک طبق دستور پزشک
- خود درمانی
- کامل نکردن دوره درمان
** عواقب مقاومت آنتی بیوتیکی 
- بیماری طولانی تر و پیچیده تر می شود.
- نیاز به داروهای گرانتر و با عوارض بیشتر خواهد بود.
- حتی ممکن است عفونت مقاوم منجر به مرگ شود.
** پیشگیری از ایجاد مقاومت آنتی بیوتیکی
- در صورت داشتن بیماری ویروسی از پزشک تقاضای آنتی بیوتیک نکنید و پزشک را برای تجویز آنتی بیوتیک تحت فشار قرار ندهید.
- دوره درمان را حتی در صورت بهبودی کامل کنید. در غیر اینصورت باکتری ها بطور کامل از بین نمی روند و باکتری های باقیمانده باعث عفونت مجدد می شوند که ممکن است این بار مقاوم شده و دیگر به آنتی بیوتیک ها جواب ندهند.
- آنتی بیوتیک های باقیمانده را دور بریزید و برای روز مبادا ذخیره نکنید. زیرا آنتی بیوتیک تجویزی روی همان عفونت بخصوص مؤثر و صرفاً برای شما در آن ایام تجویز شده است.
- دارو را در ساعاتی که توسط پزشک یا داروساز معین شده، مصرف کنید. آنتی بیوتیک ها زمانی مؤثر خواهند بود که به طور منظم مصرف شوند. 
- حتی اگر علایم شما یکسان باشد آنتی بیوتیک های خود را به دیگران پیشنهاد نکنید، زیرا ممکن است برای آنها مناسب نباشد.
- در مورد نحوه مصرف صحیح آنتی بیوتیک ها با پزشک یا داروساز مشاوره کنید. مصرف نادرست این داروها می تواند جذب آنها را تحت تاثیر قرار داده و باعث کاهش یا حذف اثر آنها شود.
معرفی و شناخت میکروب ها 
میکروب ها ارگانیسم های بسیار کوچکی هستند که با چشم دیده نمی شوند و در همه جای زمین یافت می شوند. انواع مختلفی از میکروب ها وجود دارد که شامل باکتری ها، قارچ ها، ویروس ها و انگل ها هستند. در حالی که اکثر میکروب ها بی ضرر و حتی برای زندگی سایر ارگانیسم ها مفید هستند، بعضی از آنها می توانند موجب بیماری در انسان ها، حیوانات و گیاهان شوند.

به اشتراک گذاری:

درج نظر

تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.